«کوچ تله‌کام» عامل درز مکالمه اردوغان با پسرش

گروه بین‌الملل- پای غول مخابراتی ترکیه به درگیری‌های دو گروه اسلامگرا در ترکیه باز شده است. شرکتی که در بورس نیویورک است و «مصطفی کوچ»، یکی از بزرگ‌ترین تاجران ترکیه را پشت سر خود دارد. اکنون اما خبر می‌رسد که شرکت بزرگ «کوچ تله‌کام» عامل افشای مکالمات اردوغان با پسرش بوده است و برخی از ناظران می‌گویند که مصطفی کوچ ارتباطات قوی با فتح‌الله گولن، منتقد اصلی این‌روزهای اردوغان دارد و وی با هماهنگی گولن نوار این‌دو را پخش کرده است. همزمان روزنامه تودیز زمان خبر می‌دهد که مصطفی کوچ با گولن دیدار داشته و او از این دیدار دفاع کرده و آن ‌را مربوط به وقایع اخیر دانسته است اما کوچ ضمن رد ادعاهای موجود گفته است که هیچ تلاشی برای افشای اطلاعات تلفنی اردوغان نداشته است. وی در این باره می‌گوید: «من در ماه مه، در سفری که به آمریکا داشتم، فتح‌الله گولن را ملاقات کردم اما این موضوع ربطی به اتهاماتی که اردوغان به من وارد می‌کند، ندارد». اردوغان به تازگی فتح‌الله گولن را عامل دست آمریکا و برخی قدرت‌های خارجی معرفی کرده است که قصد دارد با اطرافیانش به وی و دولتش ضربه وارد کنند. این در شرایطی است که برخی از رسانه‌های ترکیه می‌گویند که مصطفی کوچ پس از اعتراضات پارک گزی از منتقدان سر سخت اردوغان و حزب حاکم شده است و برخی در این راستا تحلیل می‌کنند که وی خود را به جنبش حیزمت و فتح‌الله گولن نزدیک کرده است. روزنامه حریت در این‌باره می‌نویسد: فتح‌الله گولن برای ابراز دوستی با مصطفی کوچ یک کارتن آناناس از اوگاندا سفارش داده است و کوچ در این خصوص می‌گوید: بله من یک کارتن آناناس از طرف گولن دریافت کردم و باید بگویم بسیار خوشمزه بود اما این‌ها نمی‌تواند دلیلی بر اتهامات اخیر نخست‌وزیر ترکیه باشد که شرکت ما را عامل اجنبی خطاب کرده است. با این وجود کوچ پیش از این اردوغان را عامل به هم خوردن تعادل بازار در ترکیه دانسته بود و ضمن شماتت وی، گفته بود که اختلاس در ترکیه اعتماد را در بازار از بین برده و نگرانی‌ها را افزایش داده است. همزمان اما نخست‌وزیر ترکیه در جریان سخنرانی خود به شدت از فتح‌الله گولن انتقاد کرد و از او خواست تا علاوه‌ بر توقف جنجال‌آفرینی، به کشورش بازگردد.

به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه خطاب به فتح الله گولن، متفکر اسلامی مخالف دولت گفت: اگر انسانی صادق و درستکار هستی، دست از ایجاد آشوب در کشورت بردار و به وطنت بازگرد.

وی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری گولن در تاسیس مدارس و مراکز آموزشی در ترکیه گفت: برخی افراد خالصانه ثروت، زمین و توانایی خود را در این زمینه دادند. من هم گولن را باور داشتم. اردوغان علاوه ‌بر متهم کردن گولن به حمایت از حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق، تصریح کرد که دولت ترکیه به «تبهکارهایی» که آن را تهدید می‌کنند، تسلیم نخواهد شد.

وی همچنین با اشاره به مکالمات افشا شده خود گفت: «حزب عدالت و توسعه با حمایت ملت به قدرت رسیده است و نه با چند مکالمه ضبط شده». همزمان با درگیری‌های سیاسی در ترکیه، ستاد مشترک ارتش این کشور روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای بدون ذکر نام درباره علت استعفای یک ژنرال ارتش اعلام کرد که شمار ژنرال‌های شاغل در ارتش ترکیه به ۳۴۳ نفر کاهش یافت. در این اطلاعیه آمده است که ژنرال مستعفی در بیمارستان ارتش ترکیه در استانبول شاغل بوده است. این اطلاعیه افزود: بخش عمده نظامیان ارشد که در ماه گذشته میلادی از سمت‌های خود استعفا کردند، خلبانان نیروی هوایی به شمار می‌روند.

منابع ترکیه‌ای پیش‌تر اعلام کردند که ۷۴خلبان ارتش این کشور به‌طور دسته جمعی استعفا دادند. این خلبان‌ها که عمدتا هدایت جنگنده‌های تهاجمی ترکیه را بر عهده دارند در اعتراض به قانون افزایش سن بازنشستگی از کار خود کناره‌گیری کردند.