دیپلماسی تهدید

گروه بین‌الملل- بحران به‌وجود آمده در اوکراین رابطه روسیه و ایالات متحده را به تیره‌ترین نقطه خود پس از فروپاشی شوروی سابق رسانده است. در شرایطی که کرملین می‌گوید روسیه به درخواست یانوکوویچ نیرو به شبه جزیره کریمه واقع در اوکراین فرستاده است، باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید که روسیه در طرف اشتباه تاریخ ایستاده است. به گزارش آسوشیتدپرس، سخنان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در شرایطی مطرح می‌شود که واشنگتن همکاری‌های نظامی با روسیه را به حالت تعلیق درآورده و کنگره نیز به دنبال اعطای کمک یک میلیارد دلاری به اوکراین است.

اوباما گفت: گمان می‌کنم که جهان به صورت متحد این مساله را پذیرفته است که اقدامات اخیر روسیه، نقض تمامیت ارضی اوکراین و نقض قوانین بین‌المللی است.

وی تاکید کرد که در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه عنوان کرده است که در صورت ادامه «تراژدی فعلی»، واشنگتن هرگونه طرحی را از جمله در زمینه اقتصادی و دیپلماتیک بررسی می‌کند که نتیجه آن «انزوای روسیه» باشد.

اوباما در سخنان خود در جمع خبرنگاران در کاخ سفید تاکید کرد که ادامه اقدامات نظامی روسیه در اوکراین «گزینه پرهزینه‌ای برای روسیه» خواهد بود.

در این شرایط، مقام‌های جدید اوکراین اعلام کرده‌اند که تعداد نیروهای روسی مستقر در کریمه به ۱۶ هزار تن افزایش یافته است و دولت روسیه خواسته است که ناوگان‌های جنگی اوکراین تسلیم آنها شود.

با این حال شبکه خبری راشاتودی به نقل از وزارت دفاع روسیه این خبر را رد کرد و گفت که ضرب‌الاجلی اعلام نشده است.

پایگاه خبری هافینگتون پست نیز گزارش داد که آمریکا در حال بررسی اجرای تحریم‌های روسیه است و سفر هیات پارالمپیک را به مسکو لغو کرده است.

در همین راستا، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که هیچ چارچوب زمانی مشخصی برای اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه تعیین نشده است و کاخ سفید در حال رایزنی با متحدان اروپایی خود است. از سوی دیگر، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مادرید گفت که ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا «تدابیر هدفمند شده‌ای» را علیه مسکو اتخاذ خواهند کرد.

به گفته وی این اقدامات می‌تواند شامل لغو مذاکرات مقام‌های روسی درخصوص تسهیل صدور روادید اتحادیه اروپا برای شهروندان روسی باشد. این در شرایطی است که ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد که در شورای امنیت سخن می‌گفت، از پیام ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری مخلوع اوکراین به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه یاد کرد که در آن رئیس‌جمهوری مخلوع اوکراین گفته است کشورش در آستانه یک جنگ داخلی است و برای دفاع از ملت اوکراین، روسیه باید به وی کمک نظامی کند.

به گفته چورکین، در پیام یانوکوویچ این گونه آمده است: «جان تعداد زیادی از شهروندان در اوکراین در خطر است و افراد در رنج و عذاب هستند. من از نیروهای مسلح فدراسیون روسیه درخواست می‌کنم برای محافظت از جان مردم اوکراین وارد عمل شوند.» چورکین با اشاره به مواضع کشورش در ادامه تصریح کرد: «هدف از حضور نظامی روسیه در کریمه، تنها حفظ و دفاع از جان هموطنان و شهروندان این کشور است.»

با این وجود در ۲۴ ساعت گذشته شبکه‌های خبری روسیه به نقل از برخی مقامات این کشور اعلام کرده بودند که روسیه اولتیماتوم ۱۲ ساعته به نیروهای اوکراینی مستقر در شبه جزیره کریمه داده است تا این منطقه را ترک کنند اما وزارت دفاع روسیه در ساعات پایانی اتمام این مهلت سریعا این موضوع را تکذیب کرد و انتشار این خبر را «مهمل» خواند. در این راستا پوتین نیز در مصاحبه مطبوعاتی خود استفاده از گزینه نظامی را آخرین راهکار اعلام کرد. با این وجود رئیس‌جمهوری روسیه حوادث اوکراین را کودتا علیه قانون اساسی خواند.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: «آنچه در اوکراین رخ می‌دهد در حقیقت کودتا علیه قانون اساسی است.»

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «آنچه در اوکراین رخ می‌دهد شورش برای تغییر اوضاع در این کشور است. کودتای اوکراین غیرقانونی بود و در واقع قبضه مسلحانه قدرت بود. باید برای تغییر اوضاع از شیوه‌های قانونی استفاده کرد.» این در شرایطی است که ایالات متحده آمریکا تهدید کرده است که روسیه را مورد تحریم قرار خواهد داد و مراودات اقتصادی‌اش را با این کشور به حالت تعلیق در خواهد آورد. در مقابل پوتین نیز با تهدید ایالات متحده توسط یکی از مشاوران کرملین گفته است اگر واشنگتن حساب‌های بازرگانان و افراد روس را مسدود کند مسکو به تمامی سهام‌داران سهام‌ آمریکایی پیشنهاد می‌دهد تا سهام خود را بفروشند. همزمان رهبران اتحادیه اروپا خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده این اتحادیه در روز پنج‌شنبه شدند تا به بررسی اقداماتی علیه روسیه بپردازند که شامل توقف آزادی روادید و مذاکرات همکاری‌های اقتصادی می‌شود؛ البته این موضوعات زمانی رنگ عملی به خود می‌گیرد که مسکو درصدد فرو نشاندن بحران در شبه جزیره کریمه نباشد. در این راستا «ایسنا» گزارش می‌دهد، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا اعلام کردند که تدارک برای نشست گروه اقتصادی ۸ را که قرار بود در ماه ژوئن در منطقه سوچی روسیه برگزار شود متوقف کرده‌اند. کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه تا روز پنج‌شنبه به روسیه مهلت داده است تا صریحا نشانه‌هایی از حسن نیت را از خود نشان دهد. اشتون تاکید کرد: «آرزوی ما این است که وضعیت بهبود پیدا کند، اگر این اتفاق نیفتد مسیر مشخص است.» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اما گفت که اقدامات کشورش در اوکراین کاملا قانع‌کننده و مشروع است. این در شرایطی است که نخست‌وزیر انگلیس ضمن ابراز نگرانی درباره اوضاع اوکراین، گفت نقض حاکمیت اوکراین برای روسیه عواقب و هزینه‌هایی به دنبال خواهد داشت. نخست‌وزیر انگلیس گفت: «من ریاست جلسه را در شورای امنیت ملی برعهده داشتم، زیرا اوضاع اوکراین مایه نگرانی شدید است. این موضوع همچنین مایه نگرانی همه در کشور ما محسوب می‌شود زیرا ما خواهان ثبات و تبعیت از قانون هستیم.»