حسین موسوی با الحاق کریمه به روسیه بازی غرب و شرق شکل جدیدی به خود گرفت که ممکن است عواقب پنهانی برای دو طرف داشته باشد. اما این بازی برای پوتین می‌تواند بازی دو سرباخت باشد اگر به راهکاری بینابین نرسد. روز دوشنبه کشورهای غربی همه‌پرسی کریمه را برای پیوستن به روسیه غیرقانونی خواندند. استدلال این کشورها آن است که همه‌پرسی مذکور باید در سراسر اوکراین برگزار می‌شد و مردم اوکراین باید در این مورد تصمیم می‌گرفتند. روسیه اما بی‌توجه به خواست غربی‌ها از برگزاری همه‌پرسی حمایت کرد و رای مردم این منطقه را قانونی خواند. در این راستا پوتین در سخنان روز گذشته‌اش در دومای این کشور قول داد که روند الحاق کریمه به روسیه هر چه سریع‌تر طی شود؛ اما نکته مهم این است که اگر بازی به همین منوال پیش برود غربی‌ها قصد دارند که تحریم‌ها را علیه مسکو سفت و سخت‌تر کنند.

از این‌رو پوتین دو راه بیشتر ندارد. یا باید به بازی خود ادامه دهد که انتهای آن ممکن است چندان خوشایند جامعه جهانی نباشد یا اینکه اگر تصمیم به عقب‌نشینی در برابر غرب بگیرد ممکن است وجهه‌اش در داخل روسیه آسیب ببیند. کمونیست‌ها که آرزوی بازگشت شوروی سابق را دارند در عین حال که از پیوستن کریمه به خاک خود استقبال می‌کنند اما همواره از مخالفان جدی پوتین محسوب می‌شوند. آنها همواره پوتین را به نرمش و کرنش در برابر غرب متهم می‌کنند و وی را متمایل به غرب می‌دانند تا اینکه فردی مستقل ارزیابی کنند.

این دسته از کمونیست‌های افراطی در سال ۲۰۱۲ میلادی از پرچم‌داران مخالف پوتین بودند. آنها مدعی بودند حزب «روسیه متحد» که از آنِ پوتین است در انتخابات پارلمانی این کشور تقلب کرده است. این افراد همواره مترصد اشتباهی از سوی پوتین هستند تا با بزرگ‌نمایی آن صدای خاکستر گرفته خود را که از سال ۱۹۹۰ به این سو خاموش شده است، دوباره بلند کنند. البته برخی اعتقاد دارند که پوتین نحوه بازی را بلد است و وی غربی‌ها را بازی می‌دهد تا به خواسته خود برسد. اوکراین برای پوتین و روسیه یعنی برگ برنده. اوکراین یعنی ترانزیت گازی به خاک اروپا. اتحادیه اروپا به گاز روسیه وابسته است.

این کشور، اوکراین را همواره در آب نمک خوابانده است تا بتواند با سردمداران متمایل به روسیه با قیمت انرژی بازی کند تا بتواند خواسته‌های خود را در اتحادیه اروپا به پیش ببرد. دوبار قطع گاز از سوی روسیه، اتحادیه اروپا را تا مرز بحران پیش برد. پوتین همواره می‌تواند از این طریق سلطه روسیه را در بازار انرژی تثبیت کند. به همین دلیل است که اوکراین برای روسیه حکم مرگ و زندگی را دارد، اما اگر بازی به سناریوی دوم پیش برود پوتین ممکن است بازنده اصلی در تحولات داخلی روسیه باشد.