انفجار از معدن تا «دولما باحچه‌سی»

گروه بین‌الملل: یک ماه از پیروزی حزب اردوغان در انتخابات محلی ترکیه نگذشته است که حادثه‌ای دیگر مجددا دولت وی را تحت فشار قرار داده است. انفجار بزرگی که در داخل معدنی در شهر «سوما»ی ترکیه به وقوع پیوست هم‌اینک شعله‌هایش به «دولما باحچه‌سی»، یعنی کاخ نخست‌‌وزیری این کشور رسیده است. این در شرایطی است که همین انفجار باعث شده است که خیابان‌های ترکیه دوباره از حضور جمعیت خشمگین پر شود. در این راستا شهرهایی مثل آنتالیا، آک شهر، اسکی شهر، منطقه دیار بکر و آنکارا و استانبول دوباره از معترضان به اردوغان لبالب شده است. روزنامه تودیززمان، رسانه نزدیک به حزب «حیزمت» می‌نویسد: نیروهای پلیس در استانبول سعی کردند معترضان به دولت اردوغان را در خیابان استقلال با خودروهای آب‌پاش‌پراکنده کنند اما با مقاومت مردم مواجه شدند، در نهایت نیروهای امنیتی ترکیه با توسل به گاز اشک‌آور توانستند مردم را تا حدودی مهار کنند. در شبکه NTV ترکیه نیز صحنه‌ای از برخورد پلیس با معلولی که روی ویلچر نشسته بود پخش شد که بازخورد فراوانی در این کشور پیدا کرده است.

خودروی پلیس با آب فشار قوی سبب سرنگونی شخص معلول در سطح خیابان شد و در نهایت مردم توانستند این شخص را از صحنه دور کنند. با این وجود با کشته شدن ۳۰۰ نفر در انفجار معدنی در سوما، هم‌اینک سطح اعتراضات از خواسته‌های صنفی به سیاسی رسیده است و مردم معترض خواهان استعفای اردوغان از پست نخست‌وزیری شده‌اند. پیش از این اردوغان با اظهارات خود باعث شده بود که مردم ترکیه بیش از پیش خشمگین شوند.

او گفته بود که در بسیاری از کشورها انفجار در معدن رخ می‌دهد و سرنوشت این افراد این‌چنین رقم خورده است. در مقابل مردم معترض در شهر سوما با حمله به دفاتر دولتی خواستار استعفای اردوغان شدند و برخی نیز با حمل بنرهای بزرگ در پاسخ به اردوغان نوشته بودند: «این یک تصادف نیست، این یک جنایت است». رویترز نیز در گزارشی میدانی از سطح شهر سوما نوشت که با مداخله پلیس برای متفرق کردن معترضان، آنها به داخل مغازه‌ها و بانک‌ها پناه بردند تا از یورش نیروهای پلیس در امان بمانند.

با این وجود رویترز در مصاحبه با یکی از شاهدان عینی انفجار بزرگ در معدن سوما نوشت: یکی از شاهدان می‌گوید بیشتر افرادی که کشته شدند ماسک داشتند اما چون گاز مونواکسید کرین سریع پخش شد آنها نتوانستند جان خود را نجات بدهند.

با این حال احزاب کارگری و برخی از احزاب کمونیستی در این کشور واگذاری معادن را به بخش خصوصی و عدم نظارت دولت بر آنها را باعث این اهمال می‌داند. با این شرایط خواسته‌های معترضان در حال افزایش است و پس از اینکه عکسی از مشاور اردوغان پخش شد که در حال کتک زدن یکی از کارگران معترض است، خشم مردم این کشور بیشتر شده است. در این راستا روزنامه حریت نوشت که روز جمعه محافظان اردوغان برای حفظ جان وی مجبور شده‌اند او را در یک سوپر مارکت مخفی کنند تا دور از چشم معترضان بماند. این در شرایطی است که برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند تظاهرات‌های اخیر که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری رخ داده ممکن است در نتیجه آرای اردوغان تاثیرگذار باشدقرار است اردوغان در ماه آگوست خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری کند.

این نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری است که رای مستقیم مردم می‌تواند فرد برگزیده را به «چانکایا»، کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه بفرستد. مورات یتکین، ستون نویس حریت در این مورد می‌نویسد: باید خدا را شاکر بود که موبایل‌های امروزی از تکنولوژی خوبی برخوردار هستند و می‌تواند نشان دهد که نخست‌وزیر ترکیه چگونه توسط محافظانش به یک سوپرمارکت فراری داده شده است.

او در ادامه می‌نویسد: اردوغان تا لحظه‌ای که خیابان‌های منتهی به فروشگاه آرام نشده بود از فروشگاه خارج نشد. هم‌اینک نیز اردوغان باید صبر کند تا ببیند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا آتش معترضان فروکش خواهد کرد یا نه؟

با این وجود ماجرا به این موضوع ختم نشد و با انتشار ویدئویی دیگر نشان می‌دهد که اردوغان به صورت یکی از معترضان در داخل فروشگاه سیلی زده است. تانر کوروچا، شخصی که گفته می‌شود از دست نخست‌وزیر ترکیه سیلی خورده است در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی خصوصی «د» گفت: در ازدحام به نخست‌وزیر گفتم که استعفا دهد اما وی در میان محافظانش به صورتم سیلی زد».