گروه بین‌الملل: مردم سوئیس روز یکشنبه با شرکت در یک همه پرسی، برای تصمیم در مورد تعیین حداقل دستمزد رای می‌دهند. به گزارش یورو نیوز، پاسخ آری به این رفراندم، به معنای تعیین حداقل دستمزد ماهانه چهار هزار فرانک سوئیس، معادل سه هزار و سیصد یورو خواهد بود. در این صورت، سوئیس کشوری با بالاترین حداقل دستمزد خواهد شد. حداقل حقوق در کشور همسایه، فرانسه ۱۴۴۵ یورو است. یک شهروند سوئیسی می‌گوید: «من در سوئیس کار و در فرانسه زندگی می‌کنم، با توجه به ارزانتر بودن کرایه خانه در فرانسه، دریافت این مقدار حداقل حقوق، خیلی خوب است.»

حامیان اصلی افزایش حداقل دستمزد در سوئیس اتحادیه‌ها هستند که معتقدند دستمزدهای فعلی برای جبران هزینه‌های بالای زندگی در سوئیس کافی نیست.

پاسکال شارینی، استاد دانشگاه در ژنو می‌گوید: «واقعیت این است که اکثر مردم سوئیس معتقدند نباید به دنبال حقوق و دستمزد بهتر و تعطیلات بیشتر بود، چون می‌تواند پیامدهای منفی در سطح اقتصاد خرد داشته باشد و به بیکاری بیشتر منجر شود.»

سیصد و سی هزار سوئیسی که عمدتا زن هستند، مشاغل تمام وقت با حقوق کمتر از چهار هزار فرانک دارند. در کشوری که زوریخ، بزرگ‌ترین شهر آن، یکی از گرانترین شهر‌های دنیا برای زندگی کردن است، دولت هشدار داده با تعیین حداقل دستمزد ساعتی هجده یورو، احتمال تعدیل نیرو و افزایش نرخ بیکاری وجود دارد.

حداقل دستمزد در آلمان ساعتی هشت و نیم یورو و در فرانسه ۹ و نیم یورو است.