گروه بین‌الملل: سربست مصطفی، رئیس شورای کمیسیونرهای وابسته به کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در کنفرانس خبری در بغداد اعلام‌کرد که به علت شمارش مجدد برخی آرا و بررسی شکایت‌ها کمیسیون مستقل انتخابات در اعلام نتایج نهایی تاخیر کرد. این در شرایطی است که از عراق خبر می‌رسد که امروز به احتمال بسیار نتایج نهایی اعلام می‌شود. سربست مصطفی افزود: کمیسیون انتخابات تمام تدابیر لازم را برای تضمین شفاف عمل‌کردنش اتخاذ کرد و این امر تمامی دفاتر استان‌ها را واداشت تا سی‌ دی‌های مربوط به شمارش آرا را بررسی کنند.

وی گفت: در روز اعلام نتایج تمامی نمایندگان فراکسیون‌های سیاسی و نمایندگان جامعه جهانی از جمله سفرا و نمایندگان سفارتخانه‌های عربی و غیرعربی در عراق حضور خواهند داشت، و سی‌دی‌هایی مربوط به تصاویر شمارش آرا را دریافت خواهند کرد.

همچنین مقداد شریفی، رئیس اداره انتخابات در کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که نتایج انتخابات ظرف ۲ روز آینده اعلام خواهد شد.

شریفی اعلام کرد: میزان رای‌گیری در برخی مناطق بغداد بیشتر بوده است.

کمیسیون انتخابات عراق اعلام کرد که میزان مشارکت در انتخابات شورای استان‌های منطقه کردستان عراق به ۹۲ درصد رسید و احتمال می‌رود که نتایج این انتخابات روز پنج‌شنبه در استان اربیل اعلام شود.

انتخابات شورای استان‌های منطقه کردستان عراق همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور در ۳۰ آوریل برگزار شد.

کاطع زوبعی، عضو شورای کمیسیون انتخابات گفت: تعداد شکایت‌های مربوط به انتخابات به بیش از ۲۰ هزار شکایت رسیده است.

زوبعی تاکید کرد: شورای کمیسیون انتخابات چهار کمیته را برای بررسی شکایت‌ها تشکیل داده بود که مجموع شکایت‌های رای دهندگان به ۲۰ هزار و ۳۰ شکایت رسید.

وی تاکید کرد: به علت شکایت‌های عدیده در استان‌های کرکوک، صلاح‌الدین، نینوا و الانبار شمارش آرا با تاخیر همراه بود.

پیش‌تر یک مقام ارشد کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق از تعداد کرسی‌هایی که فراکسیون‌های سیاسی شرکت‌کننده در انتخابات پارلمانی این کشور به دست آورده‌اند، پرده برداشته بود. این مقام ارشد کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به سایت ارم اعلام کرده بود که این نتایج شاید با اندکی تغییر اعلام شود: چراکه روند شمارش ۱۰۰ درصد کامل نشده و تاکنون ۹۱ درصد آرا در سراسر استان‌های عراق شمارش شده است. پیش‌تر رئیس کمیسیون مستقل انتخابات عراق اعلام کرده بود که تاخیر در اعلام نتایج انتخابات به تعداد زیادی از شکایت‌های ارائه شده به کمیسیون بازمی‌گردد.

ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی ۹۷ کرسی،

فراکسیون مواطن (شهروند) به رهبری عمار حکیم ۳۳ کرسی،

فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر ۲۸ کرسی،

فهرست متحدون به رهبری اسامه نجیفی ۲۳ کرسی،

ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی ۲۱ کرسی،

فهرست العربیه به رهبری صالح مطلق ۱۰ کرسی،

جریان الاصلاح به رهبری ابراهیم جعفری ۶ کرسی،

حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی ۲۰ کرسی،

اتحادیه میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی ۱۸ کرسی،

فراکسیون کردی تغییر به رهبری نوشیروان مصطفی ۸ کرسی،

حزب الفضیله الاسلامیه ۵ کرسی،

دیالی هویتنا ۵ کرسی،

جریان مدنی دموکرات ۳ کرسی،

فراکسیون صادقین (گروه‌های اهل الحق) ۳ کرسی،

جماعت اسلامی کرد ۲ کرسی،

ائتلاف العراقیه ۲ کرسی،

و الوفاء العراقی ۲ کرسی