گروه بین‌الملل: بیش از ۳ هزار تبعه چینی در پی بروز خشونت‌های مرگبار در ویتنام علیه استقرار چین در سکوی نفتی دریای چین جنوبی مجبور شدند، این کشور را ترک کنند. این در شرایطی است که سرکوب معترضان ضد چین در ویتنام روز گذشته هم ادامه یافت. به گزارش رویترز، درگیری‌ و آشوب‌ها در ویتنام پس از استقرار چین در سکوی نفتی یک میلیارد دلاری در بخشی از دریای چین جنوبی که مورد مناقشه پکن و هانوی است، آغاز شده و شدت گرفته است.

در جریان این ناآرامی‌ها، دو تبعه چین کشته، صدها تن زخمی شده و چند کارخانه نیز که متعلق به این کشور است، خسارت دیده‌اند. همین مساله باعث نگرانی دولت پکن شده است و از اتباع خود در ویتنام خواسته تا این کشور را ترک کنند.

چین در این راستا روز گذشته پنج کشتی به ویتنام اعزام کرد تا اتباع خود را خارج کند. در جریان این خروج اجباری ۱۶ تن از اتباع چین به شدت مجروح شده‌اند.

روز شنبه نیز وزارت امور خارجه چین به شهروندان این کشور اعلام کرد که از سفر به ویتنام خودداری کنند و به اتباع خود در ویتنام نیز تاکید کرد تا از محل اسکان خود خارج نشوند.

خبرگزاری شینهوا نیز گزارش داد، دو خط هوایی چین اعلام‌کردند که پروازهای چارتری خود از شانگهای به ویتنام را از دوشنبه به حالت تعلیق در می‌آورند. روز شنبه وزیر بازرگانی چین نیز در جریان گفت‌وگو با وزیر صنعت و تجارت ویتنام اقدامات و حملات خشونت‌بار در این کشور علیه اتباع و کارخانجات چینی را محکوم کرد و از دولت هانوی خواست تا محیطی بهتر را برای سرمایه‌گذاری و تجارت فراهم کند.