گروه بین‌الملل: بشار اسد پس از پیروز شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه، روز گذشته طی بیانیه‌ای عفو عمومی اعلام کرد که البته این عفو نیز دارای شرایطی است. در این راستا رئیس‌جمهوری سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۳ بار عفو عمومی اعلام کرده است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، بشار اسد،‌ رئیس‌جمهوری سوریه دیروز دستور عفو عمومی درباره مجرمانی را که تا تاریخ نهم ژوئن سال ۲۰۱۴ مرتکب برخی جرائم شده‌اند، صادر کرد.

اسد اخیرا نیز دستور آزادی ۴۸۰ زندانی را صادر کرده بود. برخی از بندهای این فرمان عفو عمومی به این شرح است: هر غیر سوری که با هدف پیوستن به یک سازمان تروریستی یا انجام اقدام تروریستی وارد سوریه شود؛ در صورتی که ظرف یک ماه از تاریخ صدور این دستور خود را تحویل دهد از مجازات عفو می‌شود. همچنین اگر کسی ربوده‌شدگان را به صورت سالم و بدون اینکه باج دریافت کرده باشد، آزاد کند و خود را ظرف یک ماه از تاریخ صدور این دستور به دستگاه‌های ذی‌ربط تحویل دهد، کاملا عفو می‌شود.

در صورتی که این جرم در دوره یادشده مربوط به قاچاق سلاح یا مواد مخدر باشد این عفو شامل یک چهارم مجازات می‌شود. این در شرایطی است که خبرگزاری فرانسه از دمشق، به نقل از «ناجم الاحمد» وزیر دادگستری سوریه اعلام کرد: این فرمان ریاست‌جمهوری سوریه در چارچوب بخشش اجتماعی، درخواست‌ها برای دستیابی به انسجام ملی به‌منظور همزیستی و همزمان با دستیابی ارتش این کشور به چند پیروزی نظامی صادر شده است.

اسد در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که در ۱۳ خرداد جاری برگزار شد، با کسب اکثریت قاطع (بیش از ۸۸ درصد) برای یک دوره ۷ ساله دیگر به ریاست‌جمهوری این کشور برگزیده شد.