گروه بین‌الملل: اقتصاد ژاپن در فصل نخست سریع‌تر از برآوردهای قبلی رشد کرده، زیرا سرمایه‌گذاری کسب و کارها بیشتر از گزارش‌های اولیه افزایش یافته است. به گزارش بلومبرگ، دیروز، دوشنبه، دفتر کابینه ژاپن اعلام کرد در سه ماه نخست امسال تولید ناخالص داخلی با نرخ سالانه ۷/۶ درصد رشد کرده که بیشتر از برآورد قبلی ۹/۵ درصدی است. همچنین گزارش دیگری نشان داد مازاد حساب جاری این کشور در ماه آوریل کاهش یافته است. افزایش سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها به تقویت رشد اقتصادی و محقق نشدن پیش‌بینی انقباض اقتصادی در فصل جاری کمک خواهد کرد. همچنین، افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه مه حاکی از آن است که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، قادر خواهد بود روند بهبود اقتصادی را حفظ کند و از برنامه افزایش بیشتر مالیات‌ها به سلامت عبور کند. براساس گزارش دفتر کابینه ژاپن، سرمایه‌گذاری کسب و کارها در فصل اول نسبت به فصل پایانی سال ۲۰۱۳، حدود ۶/۷ درصد رشد کرده است. این در شرایطی است که پیش‌تر رشد ۹/۴ درصدی سرمایه‌گذاری در فصل نخست برآورد شده بود. این گزارش همچنین نشان داد هزینه مصرف‌کنندگان ۲/۲ درصد رشد کرده است. با این وجود برآورد اولیه از رشد ۱/۲ درصدی هزینه مصرف‌کنندگان حکایت داشت. بر اساس گزارش دیگری که دیروز منتشر شد، شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه مه به ۳/۳۹ واحد افزایش یافت که بیشترین میزان از ماه ژانویه تاکنون به شمار می‌رود. همچنین، شاخص انتظارات برای دو تا سه ماه آینده درمیان رانندگان تاکسی، مدیران سوپرمارکت‌ها و کارکنان رستوران‌ها به بالاترین سطح از ماه دسامبر تاکنون رسید.

از سوی دیگر، گزارش وزارت دارایی ژاپن نشان داد مازاد حساب جاری ژاپن در ماه آوریل ۴/۱۸۷ میلیارد دلار بوده است. این در شرایطی است که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ مازاد حساب جاری ۷/۲۸۷ میلیارد دلاری را پیش‌بینی کرده بودند. با این وجود ارقام حساب جاری نشان داد برای نخستین‌بار طی ۴۴ سال گذشته سفر گردشگران خارجی به ژاپن بیش از سفر ژاپنی‌ها به خارج بوده و خارجی‌ها پول بیشتری را در ژاپن خرج کرده‌اند که این مساله به سود شرکت‌های ژاپنی فعال در بخش خرده‌فروشی و صنعت توریسم است.

از سوی دیگر، گزارش‌هایی که دیروز منتشر شد دیدگاه بانک مرکزی ژاپن را تایید کرد. این بانک معتقد است بهبود اقتصادی از طریق افزایش تقاضای داخلی به پیش خواهد رفت. کیکو ایواتا، معاون بانک مرکزی ژاپن، در پارلمان این کشور گفت انتظار دارد درپی احیای اقتصادی در کشورهای پیشرفته، صادرات ژاپن با افزایش رو به رو شود. او همچنین گفت:« درپی افزایش صادرات و بهبود تقاضای داخلی، رشد اقتصادی ژاپن بیش از نرخ پتانسیل رشد خواهد بود.» معاون بانک مرکزی ژاپن افزود: اقتصاد برای رسیدن به هدف تورمی ۲ درصدی بانک مرکزی، در مسیر درستی قرار دارد.