قاضی صدام دراسارت داعش

گروه بین‌الملل: عراق هنوز از آتش طرفین درگیر می‌سوزد. در شرایطی که گفته می‌شود اعضای داعش، مرقد یونس و دانیال نبی(ع) را به تصرف خود درآورده‌اند و کارکنان آنجا را گروگان گرفته‌‌اند، منابع عراقی نیز خبر دادند که نزدیک به ۳۰۰ تن از اعضای داعش را در شهر تل‌عفر کشته‌اند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه خبری العهد، نیروهای داعش پس از اینکه دو ضریح یونس و دانیال پیامبر را در موصل عراق بستند، تمام کارمندان این دو مرقد را به گروگان گرفتند.

افراد مسلح داعش در شهر موصل همچنین مقبره‌های «ابن الجزری» و «ابن الاثیر» صاحب کتاب «الکامل» را تخریب کردند و همچنین آثار باستانی این شهر را به سمسارهای ترک فروختند. شبکه سومریه نیوز عراق نیز از تلاش ناکام داعش برای حمله به بارگاه منتسب به امام رضا در جنوب کرکوک خبر داد. کرکوک هم‌اینک توسط پیش‌مرگ‌های کُرد و برخی از اعضای ارتش عراق حفاظت می‌شود. با این وجود یک منبع امنیتی در این خصوص اعلام کرد که این حمله به زخمی شدن یک غیرنظامی انجامید.

این در شرایطی است که یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد که نیروهای نظامی بیشتری ازطریق هوایی وارد منطقه تل‌عفر در غرب موصل شدند تا به ساکنان آن کمک کنند. در همین حال یک منبع امنیتی در عراق اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ عضو داعش در تل‌عفر به هلاکت رسیدند و نیروهای امنیتی به پیشروی‌هایی در این منطقه دست یافتند. جمعیت تل‌عفر که تا ٢٠٠ هزار نفر تخمین زده می‌شود، عمدتا از ترکمن‌های شیعه تشکیل شده است. در همین حال یک مقام عراقی که خواسته‌ است نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته است که در پی درگیری‌های شدید دیشب در تل‌عفر بسیاری کشته شده‌اند و بسیاری از اهالی شیعه و سنی شهر به مناطق دیگر گریخته‌اند. پیکارجویان داعش از هفته گذشته کنترل شهرهای مهم موصل و تکریت را در اختیار گرفته‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی از شمال عراق یکی از دلایل اهمیت تل‌عفر این است که این شهر تنها پایگاه برجا مانده دولتی در کل استان نینوا است که هفته گذشته با عقب نشینی واحدهای نظامی دولت به دست پیکارجویان داعش افتاد. از لحاظ استراتژیک هم این شهر جایی میان جاده اصلی از موصل، مرکز استان، تا مرز سوریه قرار دارد. از سوی دیگر هیات اتحادیه اروپا در عراق تاکید کرد که گروه داعش چند کلیسا را در موصل آتش زده است و هول و وحشت در دل مردم ایجاد کرده و به پنج دختر نیز تجاوز کرده است.

هیات اتحادیه اروپا در عراق اعلام کرد که مهاجرت مردم نینوا از ترس اعضای داعش ادامه دارد. یک منبع امنیتی عراقی نیز تاکید کرد که نیروهای امنیتی بسیاری وارد پالایشگاه بیجی در شمال صلاح‌الدین شدند تا تدابیر امنیتی را در این پالایشگاه و اطراف آن اتخاذ کنند. از سوی دیگر عبدالامیر الزیدی، فرمانده عملیات دجله از هلاکت ۱۹ فرد مسلح وابسته به داعش و انفجار ۲ خانه بمب‌گذاری شده در دو ناحیه العظیم و المقدادیه در دیاله خبر داد. در همین راستا رئیس پلیس دیاله با اعلام کشته شدن ۹ فرد مسلحی که به مرکز پلیس در غرب بعقوبه حمله کرده بودند، تاکید کرد که اوضاع امنیتی در بعقوبه تحت کنترل است.

در همین راستا مسوولان آمریکایی اعلام کردند که دو تن از مقامات ارشد آمریکا با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق دوشنبه شب در بغداد دیدار و در خصوص بحران امنیتی در عراق گفت‌وگو کرده‌اند. در این راستا گفته می‌شود که ایالات متحده به‌دنبال استقرار سریع و فوری صدها سرباز مسلح به همراه نیروهای ویژه در داخل و اطراف عراق است، اما کاخ سفید تاکید دارد واشنگتن وارد جنگ دیگری نمی‌شود. آسوشیتدپرس در این ارتباط می‌گوید که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به کنگره گفت که ۲۷۵ سرباز آمریکایی باید به عراق اعزام شوند تا به تامین امنیت و حمایت از پرسنل و سفارت آمریکا در بغداد بپردازند. حدود ۱۷۰ سرباز دیگر آمریکایی از قبل به عراق رفته بودند و اینک نیز ۱۰۰ سرباز دیگر در حالت آماده‌باش در کشور‌های همسایه عراق خواهند ماند تا در صورت نیاز به این کشور اعزام شوند. این در شرایطی است که اوباما قول داده آمریکا وارد جنگ دیگری نمی‌شود، اما تاکید کرده است که پرسنل آمریکایی با تجهیزات کامل وارد منطقه می‌شوند تا در صورت لزوم به جنگ مستقیم بپردازند. همچنین سه تن از مقام‌های واشنگتن اعلام کرده‌اند که کاخ سفید در حال بررسی اعزام نیروهای ویژه به عراق است و ماموریت محدود آنها شامل آموزش و مشاوره به یگان‌ها و واحدهای عراقی است که بسیاری از آنها پست‌هایشان را در شمال و غرب عراق به‌خاطر حمله داعش ترک گفته‌اند و گریخته‌اند. سخنگوی پنتاگون گفت: سربازان در حالت آماده‌باش باید در صورت نیاز به حمایت هوایی، امنیتی و لجستیکی بپردازند، آنها باید با تیم‌های امنیتی سفارت آمریکا در بغداد همکاری کنند، درحالی که به مقابله مستقیم نیز دست می‌زنند.

همچنین در صورتی که یک تیم ویژه دیگر در عراق مستقر شود، هیاتی کوچک خواهد بود، البته کاخ سفید این مساله را تایید نکرده است که مساله اعزام نیروهای ویژه در دست بررسی است، اما سخنگوی کاخ سفید گفت: در شرایطی که اوباما بار دیگر نیروهای آمریکایی را به صحنه نبرد و جنگ نمی‌فرستد، از تیم امنیت ملی خود خواسته است تا طیفی از سایر گزینه‌ها را برای کمک و حمایت از نیروهای امنیتی عراق بررسی کنند. همچنین اگر سربازان آمریکایی در عراق مورد حمله قرار گیرند، اجازه دفاع از خود را دارند. همزمان صفحه منتسب به عزت‌الدوری در فیس‌بوک ادعا کرد که نیروهای گروه دولت عراق و شام «داعش» قاضی‌ دادگاه صدام که حکم اعدام وی را صادر کرد، بازداشت کردند. حامیان عزت الدوری، دبیرکل حزب منحل شده بعث در عراق در این‌باره تاکید کردند که نیروهای داعش رئوف رشید عبدالرحمان، قاضی کُرد را که حکم اعدام صدام را داده بود، بازداشت کردند. در این صفحه خطاب به نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق آمده است: رئوف رشید عبدالرحمان اکنون توسط داعش بازداشت شده است و تو نیز گردنت را آماده کن. پس از اینکه عبدالرحمان حکم اعدام صدام را صادر کرد در سال ۲۰۰۹ به عنوان وزیر دادگستری در دولت کردستان عراق انتخاب شد. عزت الدوری مرد شماره دو در دوره حکومت صدام بود و وی تصدی پست معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب و پس از آن چندین منصب از جمله وزارت کشور و وزارت کشاورزی را برعهده داشت. پس از اشغال عراق عزت الدوری خود را مخفی ساخت و حزب عربی سوسیال بعث در عراق اعلام کرد که وی پس از صدام تصدی پست دبیرکل این حزب را برعهده دارد.

اطلاعات هولناک از داعشی‌ها

روزنامه گاردین در گزارشی از دستیابی سازمان‌های امنیتی غرب به اطلاعات بسیار مهم داعش خبر داد. نام جنگجویان خارجی و رهبران این گروه، رمزهای محرمانه و اطلاعاتی درباره شبکه مالی داعش از جمله اطلاعات به‌دست‌آمده است. روزنامه گاردین در گزارشی در این‌باره فاش کرد که دست‌ کم ۱۶۰ «یو اس بی استیک» (USB ذخیره اطلاعات کامپیوتری) از گروه داعش به‌دست نیروهای امنیتی عراق افتاده است. اطلاعات ذخیره شده روی این «استیک‌ها» دارای اهمیت زیادی برای سازمان امنیتی کشورهای غربی هستند. بنا به گزارش گاردین این اطلاعات شامل اسامی جنگجویان خارجی داعش (دولت اسلامی عراق و شام)، نام رهبران این گروه، کدها و رمزهای مخفی و نام‌های اختصاری عوامل نفوذی این گروه در وزارتخانه‌ها می‌شود. برخی اطلاعات پیرامون شبکه مالی داعش نیز به‌دست نیروهای عراقی افتاده است. بنا به گزارش گاردین، عراق این اطلاعات را در اختیار سازمان‌های امنیتی انگلیس و آمریکا قرار داده است. یک افسر امنیتی انگلیس به این روزنامه گفته است: ما و آمریکایی‌ها از گستردگی این اطلاعات شگفت‌زده شدیم.

بنا به این گزارش، دسترسی دولت مالکی به این اطلاعات محرمانه پیش از حمله داعش به موصل و سقوط این شهر صورت گرفته است. دو روز پیش از حمله‌ غافلگیرکننده‌ داعش به موصل، یکی از «عناصر ارتباطی» داعش دستگیر و در بازجویی، نام فرمانده خود یعنی «عبدالرحمان البیلاوی» و محل سکونت او را فاش می‌کند. تنها چند ساعتی پس از این اعترافات، البیلاوی در خانه خود کشته می‌شود و ماموران امنیتی در خانه وی و محل سکونت «عنصر ارتباطی» موفق به کشف اطلاعات بسیار مهمی می‌شوند. بنا به گزارش گاردین «نیروهای امنیتی از جمله ماموران سازمان امنیت آمریکا (سیا) همچنان سرگرم بررسی و طبقه‌بندی اطلاعات به‌دست آمده هستند». گاردین نام این «عنصر ارتباطی» داعش را «ابو هاجر» ذکر کرده است. وی در ضمن بازجویی اقرار کرده بود که به زودی شهر موصل بدل به جهنم خواهد شد. تنها دو روز پس از این اعترافات ستیزه‌جویان داعش موفق شدند کنترل شهر موصل را به دست گیرند. شهر موصل که دومین شهر بزرگ عراق به شمار می‌آید پس از سقوط، پایگاهی برای حملات بعدی داعش به نقاط مرکزی عراق از جمله بغداد شد. بنا به آخرین گزارش‌های رسیده از سوی نیروهای ارتش عراق، پیشمرگ‌های اقلیم کردستان عراق و نیروهای داوطلب توانسته‌اند برخی نقاط کشور را از داعش پس بگیرند. بنا به گزارش گاردین پس از تصرف شهر موصل، دارایی‌های داعش احتمالا بالغ بر چند میلیارد دلار شده است. در این گزارش به نقل از «ابو هاجر» آمده است که پیش از تصرف موصل «دارایی نقدی داعش ۸۷۵ میلیون دلار» بوده است. در پایان گزارش آمده است: حال پس از غارت بانک‌ها و موسسات مالی و دستیابی به تجهیزات نظامی باید به دارایی‌های پیشین داعش مبلغی حدود یک و نیم میلیارد دلار دیگر را نیز افزود.

شعبه ۲ داعش در اردن

در شرایطی که داعشی‌ها ناامنی و وحشت را در عراق حاکم کرده‌اند، این گروه تروریستی می‌گوید که در اردن نیز شعبه دیگری تاسیس کرده است و فعلا قصد آموزش نیروهای داخل در عراق را دارد. همزمان سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان با هشدار به داعش گفت که آنها آماده نبرد با داعش هستند. سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه حزب‌الله اجازه تخریب مقدسات در شهرهای نجف، کربلا و سامرا در عراق را نمی‌دهد، گفت: در سوریه گفتیم که حضرت زینب (س) دوبار به اسارت گرفته نخواهد شد و در عراق نیز می‌گوییم زمان آنکه کسی در جهان بتواند مقدسات دینی ما در نجف، کربلا و سامرا را تخریب کند یا به آنها هتک حرمت کند، پایان یافته است.