گروه بین‌الملل: با نامزد شدن ژان کلود یانکر مهمترین پرسشی که مطرح شده این است که سمت و سوی اتحادیه اروپا به کدام سمت است. این در شرایطی است که در این دوره انتخابات، وی با راست‌افراطی‌هایی طرف است که مخالف روند کنونی اتحادیه اروپا هستند. روندی که مخالف حاکمیت آلمان بر این اتحادیه و طرح‌های ریاضتی است. میانجی ۳ زبانه تنش‌های بزرگ

یانکر که به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی تسلط کامل دارد، در بسیاری از جدل‌های شدید، میان رهبران کشورهای اروپایی میانجی‌گری می‌کرد تا به توافق برسند. از این جهت او در میان رهبران کشورهای اروپایی از نفوذ زیادی برخوردار است.به‌رغم این موقعیت ممتاز، پس از آنکه در سال ۲۰۱۳ ماموریت یانکر به‌عنوان «رئیس گروه اروپا» پایان یافت و داوطلبانه از اداره نشست‌های اضطراری بحران بدهی‌های حوزه اروپا کناره گرفت، در کشور خود درگیر ضربه‌ سیاسی ناخواسته‌ای شد. او به شکلی غافلگیرکننده در معرض اتهام سنگین «رسوایی امنیتی» قرار گرفت و مجبور شد به انتخابات زودهنگام تن بدهد. در این انتخابات یانکر توانست بازهم حزب خود را در جایگاه قوی‌ترین حزب لوکزامبورگ قرار دهد، با این‌همه با فشار احزاب مخالف مجبور شد از مقام نخست‌وزیری کناره‌گیری کند.

ژان کلود یانکر فارغ‌التحصیل رشته حقوق است، اما در تمام عمر خود در جایگاه یک سیاستمدار فعالیت داشته است.

مخالفت کامرون و پشتیبانی مرکل

یانکر، به‌عنوان نماینده دموکرات مسیحی‌ها وارد این رقابت‌ها شد و یک‌ماه پیش توانست در مبارزات انتخاباتی سراسر اروپا به پیروزی برسد، اما ناگهان دوباره بحث پرونده این سیاستمدار داغ و شایع شد که او تصمیم به کناره‌گیری از رقابت بر سر ریاست کمیسیون اروپا دارد. در این هنگام بود که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به کمک یانکر شتافت و از او پشتیبانی کرد. مرکل رهبر بزرگ‌ترین حزب دموکرات مسیحی اروپا است. مهم‌ترین مخالف ریاست ژان کلود یانکر بر ریاست‌ کمیسیون اروپا دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا بود. او در یکی از نشست‌های سران اتحادیه اروپا با اشاره به بحران‌های بزرگ اتحادیه، یانکر را در نوسازی این اتحادیه ناتوان شمرد و گفت که وی شخص مناسبی ‌نیست. این پیش‌زمینه‌ها آغاز کار یانکر را در طبقه سیزدهم ساختمان کشتی شکل دفتر ریاست کمیسیون اروپا در محله اروپایی بروکسل دشوار می‌کند. درپی درگیری‌های طولانی با بحران بدهی‌ها، اتحادیه اروپا اکنون باید به فکر آینده باشد، از تعداد بیکاران جوان بکاهد، میان منظم ساختن بودجه و سیاست رشد توازن ایجاد کند و اعتماد از دست رفته را بازیابد.