گروه بین‌الملل: رشد قیمت عمده‌فروشی هند بیش از پیش‌بینی اقتصاددانان کند شد و به کمترین سطح چهار ماهه رسید. این مساله از فشارها بر راگورام راجان، رئیس بانک مرکزی این کشور، برای بالا نگه داشتن نرخ بهره به منظور مبارزه با تورم می‌کاهد. به گزارش بلومبرگ، وزارت بازرگانی هند دیروز، دوشنبه، اعلام کرد، شاخص قیمت عمده‌فروشی در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته ۴۳/۵درصد رشد کرده است. این شاخص در ماه مه ۰۱/۶درصد رشد کرده بود. این در شرایطی است که ۳۶ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ انتظار داشتند، این شاخص در ماه ژوئن رشد ۷۸/۵ درصدی را ثبت کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود در ماه ژوئن شاخص قیمت مصرف‌کننده با رشد ۷/۷ درصدی رو به‌رو شده باشد.

راجان،رئیس بانک مرکزی هند، ماه گذشته اعلام کرد درصورتی که تورم قیمت مصرف‌کننده تا ژانویه سال ۲۰۱۵ به کمتر از ۸ درصد برسد، سیاست‌های پولی را تسهیل خواهد کرد.

از سوی دیگر، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در ارائه اولین بودجه دولت مهار تورم را یکی از اولویت‌های خود عنوان کرد و هدف دولت قبلی درمورد کسری بودجه را در رقم ۱/۴درصد تولید ناخالص داخلی حفظ کرد. دولت مودی همچنین اعلام کرد، با بانک مرکزی درباره توسعه یک «چارچوب پولی مدرن» مشورت خواهد کرد.

گزارش وزارت بازرگانی هند همچنین نشان داد قیمت مواد غذایی در ماه ژوئن نسبت به سال قبل ۱۴/۸ درصد رشد کرده و قیمت سوخت و انرژی ۹ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، آماری که در تاریخ ۱۱ ژوئیه منتشر شد نشان داد، تولیدات صنعتی در ماه مه نسبت به سال گذشته ۷/۴ درصد رشد کرده است که بیشترین میزان طی ۱۹ ماه گذشته به شمار می‌رود.