گروه بین‌الملل: قیمت مصرف‌کننده در آمریکا در ماه ژوئیه اندکی افزایش یافت، زیرا کاهش قیمت انرژی تقریبا رشد قیمت مواد غذایی را خنثی کرد. این مساله به فدرال رزرو امکان می‌دهد تا مدتی نرخ بهره را پایین نگه دارد.

به گزارش رویترز، وزارت کار آمریکا اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده پس از افزایش ۳/۰ درصدی در ماه ژوئن، در ماه ژوئیه ۱/۰ درصد رشد کرده است. در ۱۲ ماه منتهی به ژوئیه، شاخص قیمت مصرف‌کننده ۰/۲ درصد رشد کرده است.

از ماه مارس تا ژوئن تورم اندکی رشد کرده است، اما ضعف بازار کار و رشد ناچیز دستمزدها، مانعی برای رشد قیمت‌ها است. این مساله این تصور را به وجود آورده است که بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره عجله‌ای نخواهد داشت. هدف تورمی بانک مرکزی آمریکا ۲درصد تعیین شده و شاخص قیمت مصرف‌کننده کمتر از این هدف رشد کرده است. ماه گذشته فدرال رزرو اعلام کرد این خطر که تورم برای مدت طولانی کمتر از هدف تعیین شده قرار داشته باشد، تا حدی برطرف شده است.

گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد قیمت انرژی در ماه ژوئیه کاهش یافته است. قیمت بنزین پس از افزایش ۳/۳درصدی در ماه ژوئن، در ماه ژوئیه ۳/۰درصد افت کرده است. اما قیمت مواد غذایی که در ماه ژوئن ۱/۰درصد رشد کرده بود، در ماه ژوئیه با افزایش ۴/۰درصدی روبه‌رو شده است. علت افزایش قیمت مواد غذایی خشکسالی در کالیفرنیا عنوان شده است.

تورم بدون درنظر گرفتن قیمت مواد غذایی و انرژی، در ماه ژوئیه ۱/۰درصد رشد کرده است. این نوع تورم در ۱۲ ماه منتهی به ژوئیه ۹/۱ درصد افزایش یافته است.