گروه جهان: نیروهای داعش که همچون آمریکایی‌ها درصدد بازطراحی نقشه خاورمیانه هستند این بار «مصر» را برگزیده و درصدد هستند تا به این کشور رسوخ کرده و بزرگترین کشور عربی را در معرض بی‌ثباتی قرار دهند. به همین دلیل هم زنگ خطر در قاهره به صدا درآمده است. یکی از فرماندهان ارشد «انصار بیت‌المقدس» که در سینا مستقر است و صدها نفر از اعضای نیروهای امنیتی مصر را کشته اعلام کرد که «دولت اسلامی» (داعش) دستورالعمل‌ها و برنامه‌هایی برای عملکرد موثرتر به این گروه داده است. این فرمانده ارشد که به شرط فاش نشدن نام با رویترز گفت‌وگو کرده است، افزود:«آنها به ما آموزش می‌دهند که چگونه عملیات هایمان را انجام دهیم. ارتباط ما از طریق اینترنت است. آنها سلاحی برای مبارزه به ما نمی‌دهند، اما به ما می‌آموزند که چگونه هسته‌های مخفی که شامل ۵ نفر می‌شود شکل دهیم. تنها یک نفر با دیگران ارتباط دارد.» این در حالی است که دولت مصر و گروه‌های شبه نظامی اسلامگرا دشمنان خونی هستند و برخی عناصر در سطح رهبری القاعده همچون ایمن الظواهری تباری مصری دارند. روسای جمهور مصر یکی پس از دیگری طی چند دهه هدفشان تار و مار کردن نیروهای شبه نظامی بود اما به نظر می‌رسد با گسترش شاخه داعش به مصر آنها در برنامه‌های خود موفقیتی نداشته‌اند.

از اخوان تا انصار

مصر از چند سو در محاصره است. از یکسو تحولات امنیتی سوریه و عراق و ریشه گرفتن داعش در این دو کشور اسباب نگرانی مقام‌های مصری است، از سوی دیگر تحولات لیبی و حملات هوایی امارات از خاک مصر به سرزمین لیبی و درگیری‌هایی که در این کشور در جریان است توجه دولت السیسی را به خود معطوف کرده است. در سوی سوم اما عرصه داخلی این کشور است که دولت هم درصدد سرکوب انصار بیت‌المقدس است و هم با ناآرامی‌های ناشی از دستگیری و زندانی کردن رهبران اخوان و پس لرزه‌های بهار عربی مواجه است.

رویترز در گزارشی می‌نویسد:«داعش اولین گروه جهادی است که توانسته پس از خزیدن به عراق در عملیاتی یک ارتش عربی را شکست دهد.» این گزارش می‌افزاید: «بر خلاف القاعده که استاد تخریب و عملیات‌های انتحاری است. اما داعش همچون یک ارتش عمل می‌کند که سرزمینی را قبضه می‌کند و چالشی جدی برای دولت‌های عربی مورد حمایت غرب است.» اگرچه ارتش مصر تاکنون توانسته ضرباتی بر پیکر «انصار» وارد آورد و این گروه را به سایر مناطق مصر براند، اما تهدید امنیتی این گروه همچنان باقی است. منابع امنیتی مصری می‌گویند گروه‌های شبه نظامی در این کشور متاثر از داعش هستند و پیشروی‌های این گروه آنها را نه تنها امیدوارتر بلکه جسورتر کرده است. عبدالفتاح السیسی که پس از سرکوب نیروهای اخوان المسلمین و کنار زدن محمد مرسی بر این باور بود که دیگر نیروی مخالفی برای اعمال قدرت مطلقه در برابرش نیست، اما راه به خطا برده؛ چرا که گروه‌های افراطی یکی پس از دیگری در این کشور اعلام وجود می‌کنند. برخی کارشناسان بر این باورند که بقای اخوان‌المسلمین در مصر چه‌بسا می‌توانست مانع ظهور گروه‌های تندروتر در این کشور شود. گزارش رویترز در این رابطه می‌افزاید: «مقام‌های امنیتی - اطلاعاتی مصر اعلام کرده‌اند که هزاران نفر از نظامیان مصری برای جهاد در سوریه و عراق به داعش پیوسته‌اند. مقام‌ها نگران هستند که بازگشت این نیروها به داخل می‌تواند تهدیدی امنیتی برای بقای دولت در مصر باشد.»

انصار داعشی

تحولات مصر نشان می‌دهد که انصار بیت المقدس به روش‌های داعش در برخورد با نیروهای مخالف خود متوسل شده است. این گروه در جدیدترین اقدام چهار سرباز مصری را سر برید چرا که آنها را به جاسوسی اطلاعاتی برای اسرائیل متهم کرد که در نتیجه‌ آن سه تن از مبارزان این گروه کشته شدند. مسوولان امنیتی در مصر می‌گویند رصد کردن و ردیابی این گروه‌ها در شبه‌جزیره سینا و شهرهای پیرامونی آن دشوار است و انصار این را می‌داند. فرمانده انصار می‌گوید: «ما از توصیه‌های داعش نهایت بهره را می‌بریم. آنها به ما می‌گویند چگونه به نیروهای امنیتی حمله کنیم. آنها می‌گویند بمب‌هایی را کار بگذارید. سپس ۱۲ ساعت صبر کنید تا کسی که بمب را کار گذاشته از معرکه بگریزد.» او می‌گوید بمب ازسوی نیروهای ما حمل نمی‌شود. این فرمانده انصار می‌افزاید گروه‌های شبه نظامی جدیدی در مصر در حال شکل گرفتن هستند. وی اظهار می‌کند: «هر گاه یکی از ما کشته شود، دو یا سه نفر دیگر به ما ملحق می‌شوند و اینها معمولا بازماندگان و خانواده فرد یا افراد کشته شده هستند.»