جنگ پارلمان در 2 جبهه

پروفسور وربن هنریکسون تحلیلگر دویچه وله احزاب طرفدار اتحادیه اروپا توانستند در انتخابات پارلمانی اوکراین اکثریت کرسی‌ها را به دست آوردند؛ اما پوپولیست‌ها و مدافعان آرایش قدیمی همچنان یک روی دیگر این سکه‌اند که نباید از آنها غافل شد. با این وجود باید گفت که شکل تازه‌ای از دیپلماسی در این کشور آغاز شده است. این برای نخستین‌بار است که چنین آرای مستحکمی برای طرفداران اتحادیه اروپا به دست آمده است و فرصت تاریخی برای این کشور ایجاد شده تا رابطه کی‌یف را با کشورهای اروپایی نزدیک‌تر از پیش کند. در ترکیب‌بندی تازه‌ای که از مجلس این کشور به دست آمده اتفاقات تازه‌ای در آن رخ داده است. از جمله اینکه هیچ‌یک از طرفداران احزاب کمونیستی نتوانستند حتی یک کرسی کسب کنند. همچنین برای نخستین‌بار بوده است که سوسیالیست‌های جوان به «وروخونا رادا» (پارلمان اوکراین) راه پیدا کرده‌اند. ورود احزاب طرفدار اوکراین نشان می‌دهد که مردم این کشور به‌دنبال آزادی و تقویت دموکراسی هستند. اینک توپ در زمین نمایندگانی است که به مجلس راه پیدا کرده‌اند. این افراد همان کسانی هستند که در نا‌آرامی‌های سال گذشته این کشور در میان مردم حضور پیدا کردند و باعث برکناری یانوکوویچ شدند. آنها باید نشان دهند که می‌توانند از تاثیرات طرفداران حکومت سابق کم کنند و به‌دنبال سیستم نوینی هستند.

نتیجه انتخابات ۲۶ اکتبر نشان داد که فعالان «میدان» برنده آن بوده‌اند. دو بلوکی که از مخالفان اصلی یانوکوویچ بوده، از جمله بلوک پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین و آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر این کشور. این دو بلوک اکثریت مجلس را به دست خواهند گرفت. هر دو حزب از طرفداران همکاری با کشورهای اروپایی هستند. از این‌رو باید گفت سایر احزاب ناچار به همکاری با این دو حزب خواهند بود. حزب «ساموپومیچ» (خود یاری‌گران) برای نخستین‌بار وارد پارلمان خواهد شد. این حزب در غرب کشور از نفوذ بالایی برخوردار است و و حزب یولیا تیموشنکو می‌تواند به دو حزب عمده این کشور که به پارلمان راه پیدا کرده، کمک کند تا راه ورود به اروپا آسان‌تر شود.

پارلمان اوکراین باید در دوجبهه بجنگد. نخست برای بازگرداندن آرامش به شرق کشور و دیگری اقتصاد رنج‌کشیده‌ای که نیاز به اصلاحات دارد. روند موجود، روندی بدون دردسر نخواهد بود. هنوز اپوزیسیون در این کشور می‌تواند باعث بازگشت به همان نظام سابق شود. معتمدین یانوکوویچ می‌توانند یک اپوزیسیون قوی را تشکیل دهند. سیستم بسته انتخابات در اوکراین و لیست انتخاباتی محدود در این کشور باعث شد که با پول به پارلمان نفوذ کنند و آن‌را شکل دهند. حضور پوپولیست‌ها و راست‌های افراطی می‌تواند مانع کارکرد درست پارلمان این کشور شود.

با این وجود نتیجه این انتخابات نشان می‌دهد که اوکراین راه موفقی را برای رسیدن به دروازه دموکراسی برداشته است. هرچند که روسیه از رهبران «میدان» به‌عنوان فاشیست یاد کرده است؛ اما باید گفت که این مجلس از راه قانونی شکل گرفته است و اگر حتی رای مردمی که در شرق اوکراین است حساب کنیم، خدشه‌ای به مشروعیت این پارلمان وارد نخواهد شد.