پیروزی سکولارها در انتخابات تونس

حسین موسوی: به‌رغم اینکه پیش‌بینی می‌شد که حزب النهضه بتواند اکثریت پارلمان را به دست گیرد، این سکولارهای نداء تونس بودند که توانستند نزدیک به ۳۸ درصد آرای مردم این کشور را ازآنِ خود کنند. به گزارش الجزیره، حزب نداء تونس به رهبری باجی قائد السبسی، توانست ۸۳ کرسی از ۲۱۷ کرسی پارلمان تونس را تصاحب کند و به‌این ‌طریق در اکثریت قرار گیرد. حزب النهضه که پیش از این انتظار می‌رفت اکثریت مجلس را در دست گیرد، با کسب ۶۸ کرسی، پشت سر سکولارها قرار گرفت. السبسی پس از اعلام نتایج گفت که این مقدار رای دارای پیام خاصی است و نشانگر رویه مثبتی است که تونس در پیش گرفته است. حزب النهضه هم با پذیرش نتایج تایید کرد که پشت سر نداء تونس، به عنوان دومین حزب وارد پارلمان تونس خواهد شد. راشد الغنوشی، رهبر حزب النهضه پس از اعلام نتایج، این پیروزی را به نداء تونس تبریک گفت. سمیه الغنوشی، دختر راشد الغنوشی نیز این موضوع را از توییتر خود اعلام کرد و گفت که پدرش این پیروزی را به رهبران نداء تونس تبریک گفته است.

زید الظهری، سخنگوی حزب النهضه در حین شمارش آرا نیز پیشتازی حزب نداء تونس را تایید کرده بود. «لطفی زیتون»، یکی از مقامات ارشد النهضه نیز ضمن پذیرش این شکست انتخاباتی گفت که حزب متبوعش امیدوار است که با همکاری نداء تونس یک دولت وحدت ملی را تاسیس کند تا از این طریق خاطرات خوش بهار عربی تکرار شود. شروع بهار عربی از تونس بوده که پس از آغاز اعتراضات مردمی دولت بن علی سقوط کرد و به تبع آن سایر کشورهای منطقه نیز دومینووار علیه حاکمان خود شورش کردند. زیتون در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که آنها نتیجه را پذیرفته‌اند و به برنده این میدان نیز تبریک می‌گویند.

پسرفت النهضه

این نتایج نشان می‌دهد که حزب النهضه به‌طور موقت پسرفت داشته است؛ زیرا بسیاری از تحلیلگران اعتقاد داشتند که این حزب در میان فقرا و افراد حاشیه‌نشین از طرفداران بی‌شماری برخوردار باشد. این حزب متهم است که در دوران گذار نتوانست از عهده مشکلات اقتصادی این کشور برآید و در دوره انتقالی نیز توان لازم را برای اداره کردن کشور نداشته است.

احمد الغلول، یکی از اعضای شورای مشورتی النهضه می‌گوید که تاریخ گواه این مساله است، حکومت‌هایی که بلافاصله پس از انقلاب وظیفه حکمرانی را به عهده می‌گیرند به دشواری می‌افتند. او می‌افزاید: «حکمرانی در این شرایط کار آسانی نیست برای اینکه ما در این دوران نمی‌خواهیم که قدرتمان را اثبات کنیم. مردم در واقع علیه آن شوریده‌اند.» او ادامه می‌دهد: «پیروزی در آخرین انتخابات، آزمون سختی را پیش روی حزب النهضه قرار داد. بیشتر رهبران ما پس از آن در زندان بودند یا تبعید شدند و این کار را برای حکمرانی سخت می‌کرد.»

نیاز به زمان بیشتر

با این وجود برخی اعتقاد دارند که با رای آوردن نخبگان نداء تونس، مردم این کشور به‌دنبال بازگشت نظم و انضباط پیش از انقلاب هستند. این ناظران مدعی‌اند که رای دادن به السبسی که زمانی وزیر کشور، امور خارجه و دفاع دوران «حبیب بورقیبه» بوده، دال بر این موضوع است. او همچنین در دوران ریاست‌جمهوری زین‌العابدین بن علی، رئیس پارلمان بوده است. برخی منتقدان وی اعتقاد دارند که او شرایط را برای بازگشت بن‌علی هموار خواهد کرد. حامیان وی می‌گویند او تنها کسی است که می‌تواند با النهضه رقابت کند. به‌رغم این تحلیل‌ها، با قطب‌بندی اسلامی-سکولار در این کشور، اعضای پارلمان ناچار هستند که دست به تاسیس یک دولت ائتلافی بزنند. الغلول می‌گوید: «چشم‌اندازی که برای حزب خود تعریف کرده‌ایم، تاسیس یک دولت ائتلافی با نداء تونس است. این هم برای کشور و هم برای بازیگران سیاسی تونس

سودمند است. »

با این وجود برخی اعتقاد دارند که همکاری دو طیف فکری مختلف در این کشور سخت خواهد بود و دولت ائتلافی با مشکلات بی‌شماری مواجه خواهد شد. تونس از درد اقتصادی مزمنی رنج می‌برد و مانند سایر کشورهایی که به بهار عربی دچار شده‌اند از اوضاع اقتصادی نابسامانی برخوردار است. با این وجود نیویورک تایمز به نقل از رهبر ۸۷ ساله نداء تونس می‌نویسد که حزب وی قصد دارد تا سریع‌تر به اوضاع نابسامان اقتصادی این کشور سر و سامان دهد. به نوشته این روزنامه حزب النهضه در دوران حاکمیت خود نوسان فراوانی داشته است. نداء تونس که متشکل از برخی از اعضای رژیم سابق، سکولارها و چپ‌های این کشور است در سال ۲۰۱۲ برای رقابت با النهضه تاسیس شد. این افراد به‌طور منسجم، تمامی مخالفان النهضه را زیر یک پرچم گردآوری کردند و توانستند گوی رقابت را از النهضه بربایند. در مقابل، این حزب در دوران تصدی‌اش در این کشور بسیار نامنسجم عمل کرد و نتوانست اوضاع اقتصادی تونس را روبه‌راه کند. سایت آنلاین روزنامه فایننشیال تایمز می‌نویسد که پس از پیروزی نداء تونس، امیدها به بهبودی اقتصادی این کشور افزایش یافته است. آنها توانستند در دومین انتخابات آزاد این کشور پیروز اصلی این میدان باشند.

حزب نداء تونس درخصوص وضعیت به‌‌وجود آمده در حوزه اقتصاد این کشور معتقد است که سیاست غلط النهضه در حمایت از بنیادگرایان باعث شده که به اقتصاد تونس آسیب فراوانی وارد شود. برخی می‌گویند که بین گروه النهضه و افراد تندرو در سوریه ارتباط مخفی وجود دارد.

به اعتقاد برخی ناظران خارجی، این رای نشان می‌دهد که اقتصاد اولویت اول مردم تونس بوده است. یک گزارشی که به تازگی از سوی بانک جهانی منتشر شده، شرح می‌دهد که حزب النهضه عملا نتوانست در حوزه اشتغال قدم مثبتی بردارد و به‌دلیل استراتژی نادرست نتوانست سرمایه‌های خارجی را جذب این کشور کند. در این گزارش آمده است: «اقتصاد تونس این قابلیت را دارد تا تبدیل به ببر اقتصادی مدیترانه شود؛ اما در عمل به هیچ‌کدام از طرح‌ها جامه پوشیده نمی‌شود.» تونس در دو سال گذشته از صندوق بین‌المللی پول ۷/۱ میلیارد دلار وام دریافت کرد تا اصلاحات لازم را در حوزه اقتصادی پیاده کند. این کشور در مقابل، سوبسیدهای سوخت را قطع و قوانین تازه مالیاتی را وضع کرد. این موضوع باعث شد تا دینار مستهلک شود و میزان سرمایه‌گذاری خارجی به پایین‌ترین حد خود برسد. اینک اما با نتایج به دست آمده امیدها برای بهبود اقتصادی افزایش یافته است. یک اقتصاددان طرفدار سرمایه‌داری می‌نویسد که قدم مهم دیگری برداشته شد تا تونس وارد مسیر دموکراسی شود.