چپ آمریکایی در خیابان

حسین موسوی: «والدین فرزندان خود را بیرون نفرستند، زیرا پلیس‌های قاتل در خیابان‌ها هستند»؛ این بخشی از شعارهای نوشتاری مردمی بوده است که روز گذشته به خیابان‌های نیویورک سرازیر شدند تا نشان دهند دیوار بی‌اعتمادی بین مردم آمریکا و پلیس این کشور در حال آجرچینی و افزایش قد است. هنوز داستان مایکل براون نوجوان سیاهپوست آمریکایی تمام نشده که سناریویی مشابه، دوباره مردم آمریکا را روانه خیابان‌ها کرده است. از نیویورک تا نیوجرسی. شعارهایی هم که عمدتا توسط معترضان داده می‌شود، رویکردی عدالت‌طلبانه دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، تظاهرات اعتراضی به خشونت و تبعیض علیه سیاهپوستان در آمریکا از سر گرفته شد و این‌بار خشم مردم به دلیل حکم تبرئه پلیسی که سیاهپوستی ۴۳ ساله را با دستان خود خفه کرده، شعله‌ور شده است. پس از حکم دادگاه این کشور مبنی بر تبرئه پلیس در قتل یک شهروند ۴۳ ساله سیاهپوست دوباره موجی از اعتراض سراسر آمریکا را فراگرفت و مردم با شعارهایی چون «زندگی سیاهان مهم است» و «من نمی‌توانم نفس بکشم» برای سومین روز پیاپی به خیابان‌ها آمدند. تظاهرات اعتراضی روز شنبه، برای سومین روز پیاپی در خیابان‌های نیویورک سیتی، کنکتیکت، کلرادو، فلوریدا، رودآیلند و نیوجرسی و دیگر شهرها و ایالات آمریکا ادامه یافت.

در نیویورک معترضان با دراز کشیدن در خیابان‌ها به عملکرد خشونت‌بار پلیس اعتراض کردند. نمونه مشابه این اعتراض‌ها در جنبش معروف به «وال استریت را اشغال کنید» دیده می‌شد. همچنین در منطقه نیوهون، کنکتیکت نیز صدها معترض به خیابان آمدند و دانشجویان در نیوجرسی از دانشگاه راتگرز به سمت دانشگاه نیوبرانسویک راهپیمایی کردند. در کلرادو نیز دانشجویان روز جمعه سر کلاس درس نرفته و تصمیم گرفتند تا علیه پلیس نیویورک و فرگوسن که باعث کشته شدن دو سیاهپوست شدند، دست به راهپیمایی بزنند. درفلوریدا نیز فعالان در خیابان‌های میامی راهپیمایی کردند. در پرویدنس، رود آیلند، نیز چند صدتن خیابان‌های مرکز شهر را مسدود کرده و دست به راهپیمایی زدند. اکثر این راهپیمایی‌های اعتراضی به صورت صلح‌آمیز برگزار شد. این در شرایطی است که در جریان این تظاهرات و راهپیمایی‌های اعتراضی روز جمعه بیش از ۲۸۰ تن دستگیر شدند. شهردار نیویورک نیز گفت این مورد نشان می‌دهد که دپارتمان پلیس نیویورک باید روابطش را با اقلیت‌ها بهبود بخشد. همزمان گزارشی منتشر شد که زمزمه‌های خصوصی پلیس را درباره این اعتراض‌ها فاش ساخته است. در این گزارش آمده که افسران پلیس نیز در چت‌روم‌های اینترنت و به صورت خصوصی نوشته‌اند که همگی به خاطر خشم مردم ناشی از مرگ این مرد سیاهپوست احساس تنهایی می‌کنند و برخی دیگر هم به هم‌قطاران خود توصیه کردند بهترین راه برای انجام کارهایشان توقف انجام تاکتیک‌هایی مشابه خفه شدن اریک گارنر توسط یک افسر سفیدپوست است. اریک گارنر، شهروند سیاهپوستی که به گفته پلیس به فروش غیر قانونی سیگار متهم بود، در ماه ژوئیه سال جاری، در برابر بازداشت خود مقاومت کرد. در ویدئویی از صحنه بازداشت او چند مامور پلیس تلاش می‌کنند با زمین انداختن آقای گارنر به او دستبند بزنند اما یک افسر بازوی خود را برای چند ثانیه دور گلوی او گره می‌زند. این شهروند که به آسم مبتلا بود، پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. اما این تنها موضوع اعتراض‌های اخیر نیست. آکای گرلی، یک مرد ۲۸ ساله، زمانی که همراه نامزد خود در حال قدم زدن در بروکلین بود، به ضرب گلوله پلیس کشته شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون پلیس نیویورک می‌گوید آقای گرلی «یک قربانی کاملا بی‌گناه» بوده است.

نیویورک‌تایمز می‌گوید تیراندازی و کشتن رومین بریسبون، یک سیاهپوست غیرمسلح دیگر، سه‌شنبه گذشته در فنیکس، آتش اعتراض‌ها را بیشتر شعله‌ور کرده است. اعتراض‌ها در فرگوسن و پس از آن در برخی شهرهای دیگر، به بی‌گناه شناخته شدن افسر پلیسی که یک نوجوان سیاه‌پوست به نام مایکل براون را کشته بود نیز قبل‌تر آغاز شده و ادامه داشت. در ۲۳ نوامبر نیز دو مامور پلیس در شهر کلیولند آمریکا یک پسربچه ۱۲ ساله آفریقایی- آمریکایی را که تفنگی قلابی همراه داشته است، به ضرب گلوله کشتند. موضوعی که در بحبوحه اعتراض‌های مردم درخصوص قتل پرونده مایکل براون رخ داد و اعتراض‌های مردم آمریکا را بیش از پیش افزون‌ کرد. در پرونده اریک گارنر که به تبرئه مامور پلیس انجامیده است، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، بیل دی‌بلاسیو، شهردار نیویورک و وکیل خانواده گارنر نیز ناامیدی و یأس خود را از حکم هیات منصفه، ابراز کرده‌اند. در عین حال گروهی از کارشناسان امور حقوقی سازمان ملل متحد گفته‌اند در مورد عملکرد هیات منصفه در عدم اعلام جرم علیه افسران پلیس در دو پرونده اریک گارنر و مایکل براون، نگرانی‌ها «مشروع» است. در گزارشی در خبرنامه سازمان ملل متحد نیز، با اشاره به حضور ساختمان مرکزی آن در نیویورک آمده است «ما کاملا از اتفاق‌هایی که اینجا در حیاط خلوت ما رخ می‌دهد با خبریم.» وکیل این افسر پلیس سفیدپوست نیز اعلام کرده که شهادت وی مبنی بر این بوده که اصلا قصد نداشته تا اریک گارنر سیاهپوست را خفه کند و اصلا مطلع نبوده که زندگی این مرد در خطر است.

سی‌ان‌ان اما می‌نویسد که مردم معترض به مرگ گارنر در سومین روز اعتراض‌های خود فهرستی از نیازهایشان را اعلام کرده‌ و خواستار رسیدگی به این موارد هستند. در این لیست از مقامات مربوطه در آمریکا خواسته‌ شده است که همه نیروهای پلیسی که در دستگیری گارنر شرکت داشته‌اند باید از آن سازمان اخراج شوند و دادستان نیر باید مجددا روی این موضوع تحقیقات جامع‌تری انجام دهد. با این وجود برخی از معترضان گفته‌اند که با بیکار کردن نیروهای متخلف پلیس مشکلی حل نمی‌شود، بلکه آنها باید روانه زندان شوند. در نیویورک در سال هزاران شکایت از رفتار بد پلیس به مقامات قضایی ارائه می‌شود که اندکی از آنها به نتیجه می‌رسد. در سال گذشته ۲۶ درصد از شکایت‌های مردم نسبت به پلیس کمتر شده است.