پیشگیری از تعطیلی دولت در لحظه آخر

گروه ترجمه: زمان برای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا تنگ بود؛ اما آنها سرانجام توانستند روز سه‌شنبه در مورد لایحه ۱/۱ تریلیون دلاری هزینه‌های دولت فدرال توافق کنند و به این ترتیب از تعطیلی دولت در روز پنج‌شنبه پیشگیری کنند. این لایحه به‌طور عمده تغییری در هزینه‌های داخلی آمریکا در سال مالی ۲۰۱۵ ایجاد نمی‌کند اما باعث افزایش بودجه مبارزه با دولت اسلامی عراق و شام(داعش) در عراق و سوریه و مقابله با بیماری مرگبار ابولا در غرب آفریقا می‌شود. علاوه بر این قانون‌گذاران آمریکا در حرکتی غیرمنتظره بر سر لایحه‌ای در مورد کاهش مزایای بازنشستگان فعلی توافق کردند. این توافق بخشی از طرح‌های مربوط به مستمری‌بگیران دارای چند کارفرما بود؛ طرحی که از فشار‌های اقتصادی حکایت دارد. طرح بودجه ۱/۱ تریلیون دلاری دولت که اواخر روز سه‌شنبه به تصویب رسید، تنها دو روز مانده به پایان بودجه نهادهای دولت فدرال مورد توافق قرار گرفت و اگر این توافق حاصل نمی‌شد، این نهادهای دولتی به تعطیلی کشیده می‌شدند.

«باربارا میکولسکی»، سناتور مریلند که یک دموکرات است و «هال راجرز»، نماینده کنتاکی که یک جمهوری‌خواه است، در بیانیه مشترکی چنین اعلام کردند: «این لایحه وظیفه ما براساس قانون اساسی در تصویب بودجه دولت را محقق می‌کند و از تعطیلی‌هایی که برای اقتصاد بسیار مضر هستند، موجب از بین رفتن مشاغل می‌شوند و به خانواده‌های قشر متوسط آسیب می‌رسانند، پیشگیری می‌کند.» آنها افزودند: «گر چه در تصویب این لایحه همه به هر آنچه هدفشان بود نرسیدند، اما چنین چشم‌پوشی‌هایی در یک حکومت دو جناحی لازم است.»

براساس این قانون، ناحیه کلمبیا از اجرای قانونی که اخیرا برای آزادی استفاده از ماری‌جوآنا در این شهر به تصویب رسیده منع خواهد شد و به‌کاربردن هر پولی از این بودجه در جهت اجرای این قانون در کلمبیا ممنوع اعلام شده است. به موجب این لایحه، بودجه لازم برای همه نهادهای دولتی تا سپتامبر ۲۰۱۵ ، به جز وزارت امنیت داخلی - که تنها تا بیست و هفتم فوریه تمدید خواهد شد- تامین خواهد شد. هدف از ارائه این لایحه، قدرت دادن به جمهوری‌خواهان بر نهادی است که دستور اوباما در خصوص اصلاح قانون مهاجرت را اجرا می‌کند.

جمهوری‌خواهان که سال آینده کنترل مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را در اختیار می‌گیرند، قصد دارند با تصویب لوایحی محدودکننده، مانع از اختصاص بودجه فدرال به طرح اوباما برای اقامت و اشتغال میلیون‌ها مهاجر بدون مدرک(غیرقانونی) در آمریکا شوند.

حامیان تصویب بودجه جدید می‌گویند که این لایحه بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از فروپاشی کند نظامی است که برای میلیون‌ها نفر درآمد بازنشستگی تامین می‌کند. کاخ سفید هیچ واکنش سریعی به تصویب این لایحه نشان نداده است. لایحه بودجه آمریکا که مشتمل بر ۱۶۰۳ صفحه است، اختلافات بین کاخ سفید و جمهوری‌خواهان نگران کسری بودجه را کاهش داده است. در تصویب این لایحه دو حزب از هم امتیازهایی گرفتند. جمهوری‌خواهان به کاهش ۶۰ میلیون دلاری در بودجه آژانس حمایت از محیط زیست دست یافتند و گفتند که تعداد نیروی کار این آژانس می تواند به پایین‌ترین حد از سال ۱۹۸۹ تاکنون برسد. از سوی دیگر دموکرات‌ها نیز توانستند خواسته خود مبنی بر افزایش فعالیت‌های کمیسیون اوراق بهادار و معاملات ارزی و کمیسیون معاملات و فروش آتی کالاها را محقق سازند.

«هری رید»، رهبر اکثریت سنا از نوادا در حالی که مذاکرات نهایی در غروب سه‌شنبه در جریان بود، گفت: «در شرایطی که تا دو روز دیگر پول دولت فدرال تمام می‌شود، ما تلاش کرده‌ایم با جمهوری‌خواهان همکاری کنیم تا از تعطیلی دولت جلوگیری شود.» «جان بوهنر»، سخنگوی سنا نیز اعلام کرد که انتظار داشت روز پنج‌شنبه این توافق حاصل شود و مقامات ابراز اطمینان کرده بودند که خواهند توانست بر جمهوری‌خواهان مورد حمایت اپوزیسیون تی پارتی غلبه کنند و از تعطیلی دولت پیشگیری کنند. نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای اعلام کرد که امیدوار بود رتبه و جایگاهش موجب شود که این لایحه به تصویب برسد. این لایحه قرار است پنج‌شنبه در مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته شود اما به گفته مشاوران کنگره، برای تصویب این لایحه در سنا، احتمالا ضرب‌الاجل به یک یا دو روز تمدید خواهد شد. در نهایت تایید این مصوبه سنا مستلزم امضای اوباما است.

پس از پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، این حزب سرانجام با گذشت هشت سال از ماه ژانویه اکثریت سنا را به‌دست خواهد گرفت. یکی از کارهایی که سنای فعلی باید تا پیش از پایان دوره خود انجام دهد، به روز رسانی یک‌سری قوانین مربوط به معافیت‌های مالیاتی است. لایحه دیگری هم در مورد تفویض اختیارات به پنتاگون برای آموزش و تجهیز سوری‌ها برای مبارزه با داعش هست که باید تا پیش از پایان دوره سنای فعلی به تصویب رسد.

طرفداران اصلاحات مالی با یکی از بندهای لایحه بودجه در آخرین دقایق مخالفت کرده بودند. براساس این بند، محدوده مشارکت مالی افراد در فعالیت‌های یک حزب به شدت افزایش یافته و از ۳۲۴۰۰ دلار به ۹۷۲۰۰ دلار برای هر فعالیت رسیده است. مذاکرات مربوط به مستمری‌ها یکی از موضوعاتی بود که موجب تاخیر در تصویب این قانون شده بود. مذاکرات در مورد مستمری‌ها بین جان کلاین جمهوری‌خواه و جورج میلر دموکرات از کالیفرنیا حول این محور بود که مزایای بازنشستگان فعلی و آینده در سطحی پایین‌تر از سطح فعلی در نظر گرفته شود اما بیشتر از سطحی خواهد بود که در صورت اتمام بودجه صندوق بازنشستگی ممکن بود اعلام شود. میلر که خود در پایان سال میلادی جاری پس از چهار دهه فعالیت در کنگره بازنشسته خواهد شد، چنین گفته است: « این طرح ما نخست و مهم‌تر از همه، اعضای اتحادیه‌ها را شامل می‌شود، بر کارکنان شرکت‌ها اعمال می‌شود و به نفع شرکت‌هاست.»

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، مجوز فعلی بودجه دولت ساعت ۱۲:۰۱ دقیقه بامداد جمعه منقضی می‌شود.