کره‌شمالی در تاریکی

حسین موسوی: یک فیلم اکران نشده هالیوودی باعث شده است که تنش‌ها بین آمریکا و کره‌شمالی به بالاترین حد خود برسد و هم‌اینک نیز پیونگ‌یانگ واشنگتن را تهدید به حمله کرده است. در شرایطی که فیلم کمدی «مصاحبه»، قرار بود به داستان ترور کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی بپردازد، چندین روز پیش از اکران با حملات سایبری به کمپانی «سونی پیکچرز»، پخش‌کننده این فیلم، دور تازه‌ای از حملات لفظی بین دو کشور آغاز شد و پیونگ‌یانگ ضمن اینکه مساله هک کردن این کمپانی هالیوودی را نمی‌پذیرد گفته است توان حمله به کاخ سفید، پنتاگون و کنگره را دارد.

اوایل بامداد دوشنبه، وزارت دفاع کره‌شمالی تهدید کرد که پیونگ‌یانگ می‌تواند کاخ سفید و چندین نقطه آمریکا را مورد هدف قرار دهد. به نوشته گاردین، پیونگ‌یانگ اعتقاد دارد صحنه‌گردان اصلی فیلم «مصاحبه» ایالات‌متحده است و کاخ سفید از تولید این فیلم حمایت کرده است. پیش از این نیز هکرها اعلام کرده بودند در صورت نمایش فیلم مصاحبه حملاتی مشابه یازده سپتامبر در انتظار سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم «مصاحبه» خواهد بود. کره‌شمالی زمانی تهدیدات خود را علیه آمریکا افزایش داد که رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، ضمن محکوم کردن حملات هکری کره‌شمالی، گفته بود پیونگ‌یانگ منتظر «اقدامات مناسب» واشنگتن باشد.

باراک اوباما، گفته بود این اقدام پیونگ‌یانگ بدون پاسخ نخواهد ماند و وی ضمن انتقاد از نمایش ندادن فیلم در سینماهای آمریکا، گفته بود نباید دیکتاتورهای دنیا مانع آزادی بیان در ایالات‌متحده شوند. با وجود این آسوشیتدپرس گزارش داد که کره‌شمالی ضمن اینکه آمریکا را به حمله سراسری تهدید کرده است، اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا را «مضحک» دانسته است.

همزمان با بالا گرفتن درگیری لفظی دو کشور، ناگهان اینترنت سراسری کره‌شمالی قطع شد و برخی از آن با عنوان «کره‌شمالی در تاریکی» یاد کردند. در این زمینه برخی اعتقاد دارند کره‌شمالی خود به عمد اینترنت خود را قطع کرده، برخی دیگر اما آن‌را ناشی از حملات هکری سایر کشورها دانسته‌اند.

موسسه « DYN Research»، که اجرای اینترنت را رصد می‌کند، روز دوشنبه اعلام کرد کره‌شمالی اینترنت سراسری خود را قطع کرده و این قطعی به مدت ۹ ساعت ادامه داشته است. سی‌ان‌ان گزارش داد که این قطعی اینترنت در اوج حملات لفظی بین دو کشور رخ داد و ارتباط کره‌شمالی با دنیا برای ساعاتی قطع شد. دوگ مادوری، مدیر موسسه «DYN Research» در این‌باره می‌گوید که معمولا می‌توان در کره‌شمالی نوسان‌های زودگذر را در اینترنت مشاهده کرد، اما هرگز اینترنت به‌طور کامل قطع نشده است. او اضافه کرد: «تعجب‌برانگیز نیست، اگر کشوری به قصد تلافی اینترنت کره‌شمالی را قطع کرده باشد.»

متیو پرینس، رئیس «CloudFlare»، شرکتی که در زمینه اختلال در شبکه‌های اینترنتی فعالیت می‌کند، می‌گوید این اختلال در کره‌شمالی به‌گونه‌ای بود که به‌یکباره تمامی مسیرهایی که به سمت کره‌شمالی بودند، ناپدید شدند. پرینس اما به‌عکس مادوری می‌گوید نمی‌تواند مطمئن باشد که این قطعی اینترنت برای رد گم کردن یا حمله‌ای دیگر باشد.

پیش از این اعتقاد بر این بود که قطعی اینترنت از سوی چین صورت گرفته و پکن تصمیم داشته است ارتباطات کره‌شمالی را در فضای سایبری قطع کند، اما روزنامه «آیریش تایمز» به نقل از مقامات چینی نوشت قطعی اینترنت در کره‌شمالی کار آنها نبوده است. در این شرایط اما جیم کوپی یکی دیگر از مسوولان ارشد در موسسه تحقیقاتی DYN اعلام کرد این وب‌سایت‌ها پس از ۹ ساعت و نیم تعطیلی مجددا آغاز به کار کرده‌اند. وی گفت علل احتمالی تعطیلی این پایگاه‌ها حمله خارجی علیه شبکه‌های حساس این کشور یا شاید مشکلات در شبکه برق باشد. آمریکا نیز در این زمینه در مظان اتهام است اما هنوز وزارت خارجه این کشور در این‌خصوص اظهارنظری نکرده است. کره‌شمالی که دارای ارتش یک میلیون نفری است، می‌گوید توان مقابله با هر نوع تهدیدی را دارد. این کشور اما در زمینه فضای سایبری نیز بیکار ننشسته و یک ارتش ۳ هزار نفری را برای حملات سایبری تربیت کرده است. باراک اوباما از عملکرد هکرهای کره‌شمالی با عنوان «سایبروندالیسم» یاد کرده است.

به اعتقاد وی، هکرهای کره‌شمالی میل به تخریب بیشتری در فضای اینترنتی دارند. همزمان با این گمانه‌زنی‌ها، دولت کره‌جنوبی اعلام کرد سیستم اپراتور یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور هک شده است. به گزارش رویترز، دولت کره‌جنوبی و شرکت هسته‌ای هیدرو کره‌جنوبی (KHNP) رسما هک شدن اپراتور مرکزی یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور را تایید کردند.

بنا به گفته مقامات این کشور، طی این اقدام، بخشی از اطلاعات موجود در سیستم کامپیوتر این نیروگاه به سرقت رفته است؛ اما هیچ‌گونه خطری تجهیزات هسته‌ای کره‌جنوبی که ۲۳ رآکتور هسته‌ای را شامل می‌شود، تهدید نمی‌کند.

این در حالی است که پیش‌تر آمریکا، کره‌شمالی را متهم به حمله سایبری به شرکت سونی پیکچرز کرده بود. کارشناسان هشدار داده‌اند که کنترل تاسیسات هسته‌ای در صورتی که مورد حمله سایبری جدی قرار بگیرد، خطرناک و بسیار دشوار است. «کیون یول» استاد دانشگاه ملی کره‌جنوبی در این باره به رویترز گفت: «هک شدن بخشی از سیستم این نیروگاه نشان داد که اگر واقعا شخصی قصد ورود به سیستم امنیتی نیروگاه‌های هسته‌ای را داشته باشد نمی‌توان با اطمینان اظهار کرد که چنین عملی غیرممکن است.» او افزود: ورود به سیستم کامپیوتر رآکتور هسته‌ای به این معنی است که کره‌جنوبی در حال حاضر با یک چالش جدی در زمینه امنیت ملی خود روبه‌رو است. براساس اعلام مقامات، با وجود تحقیقات گسترده دولت کره‌جنوبی تاکنون شواهدی در مورد مسوول اصلی این اقدام به دست نیامده است.

پیش‌تر نیز در سال ۲۰۱۳ کره‌جنوبی، کره‌شمالی را به انجام تعدادی حملات سایبری به بانک‌های این کشور متهم کرده بود. همچنین معاون وزیر انرژی کره‌جنوبی در گفت‌وگو با رویترز در این باره گفت: تا پیش از این اقدام کاملا اطمینان داشتیم که طراحی سیستم کامپیوتری کنترل رآکتورهای هسته‌ای به نحوی است که با انجام هرگونه حملات سایبری نمی‌توان به آن نفوذ کرد.

یک مقام رسمی شرکت هسته‌ای هیدرو کره‌جنوبی که وابسته به دولت این کشور است نیز در این باره به رویترز گفت: به نظر می‌رسد این اقدام توسط کسانی انجام شده است که قصدشان تنها بر هم زدن حس امنیت و آرامش در کره‌جنوبی بوده است.

ارتش ۳ هزار نفری

کره‌شمالی کشور فقیری است که به دلیل تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت، روز‌به روز لاغرتر و نحیف‌تر از پیش می‌شود. جایی که گفته می‌شود حتی آدم‌خواری نیز مشاهده شده است و چندین نفر به دلیل آدم‌خواری اعدام شده‌اند. این کشور به‌رغم تمام مصیبت‌هایی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، در زمینه فضای سایبری یکی از کشورهای سرآمد است.

در این کشور یگان سایبری تشکیل شده و نفرات این یگان به دو دسته تقسیم می‌شوند: عده‌ای که برای دفع حملات هکری آموزش دیده‌اند و عده دیگر برای حملات و تهاجم اینترنتی. بیشتر این افراد از آموزش‌دیدگان دانشگاه کیم ایل سونگ هستند و دولت کره‌شمالی به این گروه رسیدگی کافی و وافی دارد. این افراد از مجهزترین کامپیوترهای موجود در دنیا برخوردار هستند و مهارت‌های زیادی را نیز برای حملات سایبری آموخته‌اند.

«کیم هئونگ هوانگ»، یکی از پناهندگان کره‌شمالی می‌گوید: «اخیرا این یگان اطلاعات جمع‌آوری شده از شبکه‌های خارجی و تحلیل آنها را آموزش دیده و گمان می‌کنم که کره‌شمالی پشت حمله سایبری به سونی پیکچرز قرار دارد.»

کیم جونگ اون به هک کردن سیستم‌های کامپیوتری علاقه‌مند است، زیرا مهارت‌های سایبری موثرترین راه برای به راه انداختن جنگ هستند. هک کردن سیستم‌های کامپیوتری حتی می‌تواند در زمان صلح صورت گیرد و هزینه کمتری نسبت به ساخت تسلیحات کشتار جمعی دارد. هک کردن گاهی اوقات از نظر زمانی و تاثیر، دارای مراتب بالاتری نسبت به جنگ است.