محمدحسین باقی- نتایج رسمی انتخابات نشان می‌دهد «باجی قائد السبسی» سکولار با ۶۸/۵۵ درصد آرا توانست از رقیب اسلام‌گرای خود «منصف مرزوقی» در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس پیشی بگیرد. کمیسیون عالی انتخاباتی تونس روز دوشنبه اعلام کرد منصف مرزوقی ۳۲/۴۴ درصد از آرا را به دست آورده است. بنا به اتفاق نظر کارشناسان، این اولین انتخابات آزاد و سراسری در تونس بود. در یک پست فیس بوکی، مرزوقی شکست را پذیرفت و به السبسی تبریک گفت. انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری تونس که روز یکشنبه برگزار شد «گامی نهایی در گذار این کشور به سوی دموکراسی کامل پس از ۴ سال از سقوط بن علی است».

السبسی، ۸۸ ساله، یکی از مقام‌های حکومتی در دوران بن علی بود. او توانست با تاسیس حزب «ندای تونس» از واکنش‌هایی که در ابتدا علیه دولت اسلام‌گرای پساانقلابی شکل گرفته بود، به نفع خود بهره‌برداری کند. در این دور از انتخابات حدود ۱۱/۶۰ درصد مشارکت داشتند و به گفته بسیاری از کارشناسان «انتخابات در فضایی آزاد و عادلانه برگزار شد». پیروزی باجی قائد در انتخابات ریاست‌جمهوری موضع او را در قدرت بیشتر تقویت می‌کند چرا که در انتخابات پارلمانی در ماه اکتبر هم سکولارهای حزب ندای تونس توانستند اسلام‌گرایان را کنار بزنند. وی در مصاحبه با تلویزیون ملی تونس گفت: «پیروزی خود را تقدیم شهدای تونس می‌کنم. از مرزوقی تشکر می‌کنم و اکنون باید با یکدیگر بدون طرد دیگری همکاری کنیم.» این در حالی است که مرزوقی هم اعلام کرد: «ما خواستار سریع تشکیل دولت و احیای ثبات در کشور هستیم. اکنون مشکلات بسیاری داریم و باید برای حل مشکلات با هم همکاری کنیم.»

برگزاری دور دوم انتخابات تونس را از سایر مناطق بحران‌زده جهان عرب متمایز می‌سازد. بحرانی که از سال ۲۰۱۱ و با آغاز خودسوزی محمد بوعزیزی در تونس آغاز شد و ترکش‌های آن هنوز به سوی جهان عرب پرتاب می‌شود و اعراب هنوز نتوانسته‌اند مسیری را که شروع کرده‌اند به پایان برسانند. انتخابات تونس در میانه شرایط سخت امنیتی در داخل و کنترل شدید مرزها برگزار شد تا ناآرامی‌های کشورهای همسایه، روند انتخابات را با اخلال مواجه نسازد. براساس گزارش‌های موجود، این اولین انتخابات آزاد تونس از زمان استقلال این کشور از فرانسه در سال ۱۹۵۶ بود. السبسی که در انتخابات دور اول در ماه گذشته توانسته بود ۳۹درصد از آرا را به دست آورد وعده داده بود که «پرستیژ کشور» را پس از مشکلات اقتصادی و ناآرامی‌های این کشور بازگرداند. یکی از حامیان او به الجزیره می‌گوید: «من به باجی رای دادم چون او تجربه زیادی دارد و ما به او باور داریم که باجی می‌تواند کشور را در مسیر درست قرار دهد.» مرزوقی هم که در ماه گذشته ۳۳درصد از آرا را به دست آورد، اعلام کرده بود در صورت پیروزی السبسی، سیاست‌های اقتدارگرایانه رژیم‌های گذشته بازخواهد گشت. آسوشیتدپرس می‌نویسد اگرچه حزب اسلام‌گرای النهضه رسما بی‌طرفی اختیار کرده اما گمان می‌رود حامیانش به مرزوقی رای داده باشند. در دهه ۱۹۸۰ وقتی باجی، وزیر کشور بود، دستور بازداشت بسیاری از اسلام‌گرایان را صادر کرده بود.

آغاز درگیری‌ها پس از انتخابات

ساکنان شهر «حما» در جنوب تونس می‌گویند در اوایل روز دوشنبه پلیس اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد تا معترضان را پراکنده سازد. معترضان با سوزاندن لاستیک ماشین‌ها و مسدود کردن خیابان‌ها اعتراض خود را به پیروزی باجی بیان کردند. «عمر گیلوفی» یکی از ساکنان محلی می‌گوید: «تمام مغازه‌ها بسته است. مردم به مقام‌های رژیم سابق نه می‌گویند.» سخنگوی وزارت کشور تونس می‌گوید نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور اقدام به متفرق کردن معترضان کردند و درگیری‌های دیگری در برخی دیگر از نقاط کشور هم گزارش شده است. برخی معترضان در صفحات فیس‌بوکی‌شان خواستار «انقلاب دیگر» شده و فریاد «جدایی جنوب از شمال» سر می‌دادند. مرزوقی دوشنبه شب اعلام کرد: «از ساکنان جنوب می‌خواهم قواعد بازی دموکراتیک را محترم شمارند. ما نباید با اقدامات خشونت‌بار نتایج را بر هم بزنیم.»