گروه ترجمه: آکسفام، در آستانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، نسبت به افزایش نابرابری اقتصادی هشدار داد. موضوع مجمع جهانی اقتصاد امسال که با حضور جمعی از میلیاردرها و اقتصاددانان صورت می‌گیرد، پیدا کردن راه حلی برای مقابله با نابرابری اقتصادی روزافزون است. این موضوع پس از این مطرح شد که نتایج یک مطالعه نشان داد - با همین روند فعلی - در سال آینده، ثروت یک درصد از ثروتمندترین افراد جهان، از ثروت ۹۹درصد دیگر بیشتر خواهد شد.

در آستانه برگزاری مجمع جهانی اقتصاد که هفته آینده در داووس سوئیس برگزارخواهد شد، موسسه خیریه مبارزه با فقر، آکسفام اعلام کرد که در این نشست، از نقش کلیدی‌اش استفاده خواهد کرد و تقاضای اقدامات سریعی را برای کم‌کردن توزیع ناعادلانه ثروت میان ثروتمندان و فقرا مطرح خواهد کرد.

نتایج تحقیقات این موسسه خیریه که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که سهم ثروت یک درصد از ثروتمندترین افراد جهان، از ۴۴ درصد در سال ۲۰۰۹ به ۴۸ درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است، در حالی که ۸۰ درصد افراد دارای کمترین ثروت جهان، هم اکنون فقط ۵/۵ درصد از ثروت جهان را در دست دارند. آکسفام همچنین در گزارش خود اضافه کرد که با ادامه روند فعلی، در سال ۲۰۱۶ شاهد خواهیم بود که یک درصد ثروتمندترین افراد، بیش از ۵۰ درصد از ثروت جهان را در دست خواهند داشت.

وینی بیانیما، مدیر اجرایی موسسه بین‌المللی آکسفام و یکی از افرادی که در مجمع جهانی اقتصاد سال جاری یک کرسی دارد، بیان کرد تمرکز ثروت که از زمان بحران عمیق اقتصادی سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ مشاهده شده و رو به افزایش گذاشته، خطرناک است و باید متوقف شود.

بیانیما، در مصاحبه‌ای با گاردین گفت: «ما قصد داریم که از طرف فقیرترین افراد دنیا، پیغامی را به قدرتمندترین افراد فعال در زمینه کسب‌وکار و سیاست برسانیم.»

«پیغام ما این است که افزایش نابرابری خطرناک است. به ضرر رشد اقتصادی و به ضرر دولت‌ها است. ما شاهد این هستیم که تمرکز ثروت و قدرت، صدای افراد عادی را از آنها گرفته است و منافع آنها را بی‌اهمیت کرده است.»

آکسفام سال گذشته هم همزمان با برگزاری نشست داووس، با انتشار گزارشی با عنوان «۸۵ فرد ثروتمند جهان، ثروتی برابر با ثروت ۵۰ درصد از افراد دنیا (۵/۳ میلیارد نفر) دارند» خبرساز شد. این موسسه خیریه اعلام کرد که این مقایسه امروز حتی تاسفبارتر هم شده است، هم اکنون فقط ۸۰ نفر از ثروتمندترین افراد جهان، ثروتی بیش از ثروت ۳ و نیم میلیارد نفر دیگر در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند، که این عدد در سال ۲۰۱۰، بالغ بر ۳۸۸ نفر بوده است.

بیانیما ادامه داد: «آیا واقعا می‌خواهیم در دنیایی زندگی کنیم که یک درصد از افراد، ثروتی بیش از همه افراد دنیا داشته باشند؟ مقیاس این نابرابری جهانی سرگیجه‌آور است و به رغم اینکه این موضوع در دستور کار نهادهای بین‌المللی جهان جای گرفته است، اما همچنان شکاف بین ثروتمندترین و فقیرترین افراد به سرعت رو به افزایش است.»

«موسسه برابری» که کمپین‌هایی برای کاهش نابرابری در انگلیس، راه‌اندازی کرده است در تحقیقی جداگانه به این نتیجه رسید که ثروت ۱۰۰ خانواده ثروتمند بریتانیا، در سال ۲۰۰۸، ۱۵ میلیارد پوند افزایش داشته است و این در حالی است که طی همین دوره، میانگین درآمد کل تنها ۱۲۳۳ پوند افزایش یافته است. در آن زمان، بر مبنای گزارش این موسسه، ۱۰۰ خانواده ثروتمند بریتانیا، ثروتی معادل ثروت ۳۰‌درصد از خانوارهای بریتانیایی داشته‌اند.

پاپ فرانسیس و کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول، هم جزو کسانی هستند که هشدار دادند اگر اقدامی در مورد افزایش نابرابری اقتصادی صورت نگیرد، می‌تواند به اقتصاد جهانی آسیب بزند. این در حالی است که کتاب معروف توماس پیکتی، «سرمایه» نیز که در اواخر قرن ۱۹میلادی منتشر شد، اشاره‌ای به موضوع سطح تمرکز ثروت داشت.

انتظار می‌رود که بخشی از خطابه باراک اوباما در روز سه‌شنبه، حول موضوع نابرابری درآمدی باشد. او یک برنامه مالیاتی برای توزیع مجدد ثروت را پیشنهاد خواهد داد که بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار را در قالب مالیات از یک درصد ثروتمندترین افراد بگیرد و آن را صرف مزایایی برای خانواده‌های طبقه کارگر کند. هرچند، احتمال اینکه کاخ سفید بتواند کنگره را برای پذیرش این برنامه متقاعد کند، کم است.

آکسفام اعلام کرد که ارزش پولی ثروت ۸۰ نفر از ثروتمندترین افراد جهان ، بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ دو برابر شده است. این ثروت به صورت موروثی منتقل می‌شود و همچنین توسط ثروتمندترین افراد به‌عنوان ابزاری برای لابی کردن استفاده می‌شود تا همان ثروتمندان بتوانند منافع خود را پیش ببرند. همچنین در این گزارش آمده است که بیش از یک‌سوم میلیاردرهایی که در فهرست فوربس آمده‌اند، همه ثروتشان یا بخشی از آن را به ارث برده‌اند، در حالی که ۲۰ درصد از آنها در بخش‌های مالی یا بیمه‌ای منافعی دارند، گروهی که شاهد افزایش ۱۱ درصدی ثروتشان طی ۱۲ ماه تا مارس ۲۰۱۴ بوده‌اند.

بیانیما می‌گوید: «من از اینکه کرسی‌ای در نشست داووس به من پیشنهاد شد، تعجب کردم به دلیل اینکه ما صدایی انتقادی شناخته می‌شویم. ما در این نشست شرکت می‌کنیم که این نخبه‌های قدرتمند را به چالش بکشیم. دعوت از من، اقدام بسیار شجاعانه‌ای بوده است.»

موسسه آکسفام دولت‌ها را به اتخاذ یک برنامه ۷ مرحله‌ای دعوت کرده است:

۱- با هرگونه فرار از مالیات، توسط افراد و شرکت‌ها مقابله کنید.

۲- در خدمات عمومی سرمایه‌گذاری کنید، مانند آموزش و سلامت.

۳- مرزهای مالیاتی را به درستی تنظیم کنید، بیشتر وزن مالیات را به جای نیروی کار و مصرف، به سمت سرمایه و ثروت ببرید.

۴- حداقل دستمزدها را تعیین کنید و آن را به سمت حقوق یکسان برای همه کارگرها ببرید.

۵- قوانینی برای برابری حقوق و دستمزد زنان و سیاست‌های اقتصادی اتخاذ کنید که در راستای برابری زنان باشد.

۶- یک شبکه امن اقتصادی برای فقیرترین افراد جامعه داشته باشید، مانند تضمین حداقل دستمزد.

۷- برای مقابله با نابرابری به توافق‌های جهانی بپیوندید.

بیانیما همچنین اضافه کرد: «نابرابری اقتصادی بسیار شدید، یک اتفاق یا قانون طبیعی در اقتصاد نیست. نتیجه سیاست‌های متفاوت است و با سیاست‌های مختلف می‌تواند کاهش پیدا کند. من به این که تغییری به وجود خواهد آمد امیدوار هستم. چند سال پیش بحث اینکه فقر شدید به اقتصاد و سیاست آسیب می‌رساند در حاشیه مباحث اقتصادی قرار داشت، اما هم‌اکنون شاهد هستیم که رهبران اقتصادی و سیاسی و بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای دنیا همه در این زمینه به یک نتیجه واحد رسیده‌اند.»