گروه جهان- فرماندهان عراقی می‌گویند که حلقه محاصره را بر بازماندگان داعشی‌ها در تکریت تنگ‌تر کرده‌اند اما اعلام کردند که هنوز زمان حمله نهایی مشخص نشده و عجله‌ای برای این کار ندارند. به گزارش الجزیره، ارتش عراق به همراه هزاران نفر از نیروهای شبه‌نظامی شیعه، حلقه محاصره را به روی گروه دولت خودخوانده اسلامی تنگ کرده‌ و براساس شواهد، در آتیه‌ای نزدیک، این شهر به‌طور کامل از حضور اعضای این گروه پاکسازی خواهد شد. بنا به گفته شاهدان عینی روز چهارشنبه، ارتش عراق به سمت منطقه قادسیه در شمال تکریت رفته و اعضای داعش را مجبور به عقب‌نشینی تا مرکز این شهر کردند. «بها العزاوی»، رئیس پلیس تکریت می‌گوید روز پنج‌شنبه، نیروهای ارتش عراق سرعت پیشروی خود را کم کردند تا مناطق تحت تصرف خود را دوباره از دست ندهند و با از دست دادن‌های غیرضروری مواجه نشوند.

او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم عجله به خرج دهیم، برای اینکه نمی‌خواهیم تلفات غیرضروری داشته باشیم.» آلبو آجیل، خبرنگار خبرگزاری فرانسه که در یکی از روستاهای اطراف تکریت حضور دارد، می‌گوید که اطراف این شهر از حضور افراد داعش پاکسازی شده است.

منابع پلیس اما به الجزیره گفتند که روز پنج‌شنبه در ناحیه جنوب شرقی شهر تکریت بین نیروهای داعشی و نیروهای عراقی در اطراف کاخ صدام حسین، جنگ و گریز محدودی وجود داشته است. این در حالی است که منابع عراقی می‌گویند نیروهای داعش به دلیل تنگ‌تر شدن حلقه محاصره در مرکز شهر تکریت تجمع کرده‌اند. همچنین منابع عراقی می‌گویند که نیروی هوایی این کشور پس از شناسایی محل اختفای اعضای داعش در تکریت، به شدت آن نقطه را بمباران کرد. هادی العمری، یکی از فرماندهان واحد بسیج مردمی به گزارشگران گفت: داعشی‌ها هیچ راه خروجی ندارند، آنها در شهر تکریت به دام افتاده‌اند.

العمری اضافه می‌کند: «داعشی‌ها دو راه بیشتر ندارند: تسلیم شوند یا بمیرند.» او همچنین تاکید می‌کند که عجله‌ای برای حمله نهایی به اعضای داعش ندارند، زیرا اعتقاد دارند که عجله در حمله ممکن است تلفات به‌جا بگذارد.» هنوز هیچ‌کدام از مقامات عراقی میزان تلفات ارتش این کشور را از ابتدای حمله به اعضای داعش اعلام نکرده‌اند. این بزرگ ترین حمله نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان شیعه، پس از از دست‌دادن استان صلاح‌الدین است که علیه گروه خلافت خودخوانده اسلامی صورت می‌گیرد. برخی از اعضای ارتش و نیروهای شیعه که شهید شده‌اند، در شهرهای مقدسی همچون نجف و کربلا دفن شده‌اند. نیروهای داعش با عملیات‌های انتحاری و تک‌تیرانداز‌ها، در ابتدای عملیات آزادسازی تکریت، سرعت پیشروی ارتش عراق را کم کرده بودند اما هم‌اینک نیروهای داعش در برابر نیروهای عراقی عقب‌نشینی کرده‌اند.

برخی منابع خبری می‌گویند که البغدادی، خلیفه خودخوانده گروه داعش خواسته است که نیروهایی که در تکریت توانسته‌اند فرار کنند به غرب آفریقا بروند و به گروه بوکوحرام بپیوندند. به‌تازگی البغدادی بیعت رهبر گروه تروریستی بوکوحرام را پذیرفته است. خبرگزاری الجزیره در این‌باره گزارش داد که به‌تازگی نواری صوتی منتسب به البغدادی منتشر شده که در آن بیعت گروه بوکوحرام را با خلافت خودخوانده‌اش پذیرفته است. محمد العدنانی، سخنگوی بوکوحرام در یک پیام صوتی این خبر را تایید کرد و گفت که داعش در حال گسترش به سمت غرب آفریقا است. بوکوحرام پیش از این خود را بخشی از القاعده اعلام کرده بود و زیر بیرق القاعده‌ای‌ها فعالیت‌های تروریستی خود را پیش می‌برد اما این گروه به تازگی با چرخش به سمت گروه داعش اعلام کرد که قصد دارند با آرم داعش با دولت نیجریه وارد جنگ شوند.

این گروه تروریستی که جزو مخوف‌ترین گروه‌های تروریستی‌ دنیا است از سال ۲۰۰۹ در نیجریه به‌وجود آمد و نزدیک به ۶ سال است که علیه دولت مرکزی نیجریه وارد جنگ شده است. با پیوستن این گروه به خلافت خودخوانده اسلامی، به نظر می‌رسد که این گروه قصد دارد جبهه وسیع‌تری را برای اهداف تروریستی خود ترتیب دهد. محمد العدنانی مدعی شده است که پیش از این به سراسر جهان هشدار داده بودند که این گروه در حال گسترش هستند. به نوشته روزنامه گاردین، تحلیلگران می‌گویند که شاید اعلام این خبر برای کوتاه مدت، با یک هدف پروپاگاندایی صورت گرفته باشد اما در آینده‌ای نزدیک هم‌پیوندی‌های بیشتری بین این دو گروه تروریستی دیده خواهد شد.