اعراب علیه انصارالله

گروه جهان: سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر تصویب یا عدم تصویب پیش‌نویس اعراب علیه یمن در شورای امنیت، سرانجام اعراب موفق به تصویب پیش‌نویس قطعنامه خود شدند. این قطعنامه از حوثی‌ها می‌خواهد نیروهای خود را از مناطقی که تصرف کرده‌اند عقب بکشند. از ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۴ کشور رای مثبت و روسیه رای ممتنع داد. به گزارش الجزیره، روسیه گفته تحریم‌ها باید بر کل کشور وضع شود نه یک گروه خاص. «ویتالی چورکین»، سفیر روسیه در سازمان ملل می‌گوید: «تصویب این قطعنامه کاملا منطبق با الزاماتی که برای جامعه بین‌المللی مطرح شد نبود. این قطعنامه نباید وضعیت را بدتر کند.» کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ضمن استقبال از تصویب قطعنامه ۲۲۱۶ تحت بند هفتم سازمان ملل در شورای امنیت اعلام کردند این اقدام «پیام آشکاری درخصوص وحدت جامعه جهانی در مورد حمایت از مشروعیت دولت مستعفی در یمن» است. به گزارش الجزیره، چورکین افزود: «پیشنهاد‌های مثبت» در هنگام تصویب این قطعنامه در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل، به شدت از این قطعنامه حمایت کرده است. عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل نیز ضمن استقبال از تصویب قطعنامه اعمال تحریم‌ها علیه انصارالله در شورای امنیت اعلام کرد این اقدام به منزله تایید آشکار عملیات ائتلاف در یمن است. او افزود: اگر انصارالله به قطعنامه شورای امنیت عمل نکند، اوضاع کنونی یمن به همین صورت باقی خواهد ماند. به گزارش الجزیره، به دنبال تصویب پیش‌نویس قطعنامه، جنبش انصارالله نیز تصویب این قطعنامه را به شدت محکوم کرده و آن را «حمایت از تجاوز» نامید.

اعراب به خواسته خود رسیدند

تصویب پیش‌نویس این قطعنامه نشان می‌دهد لابی عربی سرانجام موفق شد تا حمایت شورای امنیت را از تهاجم خود به یمن به دست آورد. این قطعنامه با یک تیر چند نشان زد: یکی اینکه به تهاجم ائتلاف عربی مشروعیت بخشید. دوم آنکه، تحریم عبدالملک الحوثی به معنای ممنوع‌السفر شدن وی و توقیف تمامی دارایی‌هایش است. الجزیره می‌نویسد در ماه نوامبر هم دو رهبر دیگر حوثی‌ها تحریم شدند: عبدالخالق الحوثی و عبدالله یحیی الحکیم. سوم آنکه، نام فرزند علی عبدالله صالح نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت. کارشناسان می‌گویند قرار گرفتن نام فرزند رئیس‌جمهوری سابق یمن در کنار حوثی‌ها و تحریم وی، گریختن یا خالی کردن پشت حوثی‌ها را برای خانواده صالح دشوار می‌سازد. قطعنامه ۲۲۱۶ که تحت بند هفتم منشور سازمان ملل تنظیم شده می‌گوید اگر حوثی‌ها به آن تن ندهند با اقدام نظامی از سوی جامعه جهانی مواجه خواهند شد. این در حالی است که هم‌اکنون نیز بیش از ۲۰ روز است که ائتلافی به رهبری عربستان و متشکل از ۱۰ کشور و با حمایت اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا درحال بمباران مواضع حوثی‌ها است.

روسیه قفل بر دهان زد

رای ممتنع روسیه تعجب برخی کارشناسان را برانگیخته است. روس‌ها که پیشتر در مخالفت با جنگ ندا سر داده بودند این بار بی‌سر و صدا با ائتلاف عربی همراه شدند. دلیل سکوت روس‌ها را می‌توان دست‌کم در دو عامل جست: یکی اینکه، این کشور در تحولات اوکراین تمام قد در برابر غرب ایستاد و تحریم‌های بین‌المللی را به جان خرید. به نظر می‌رسد روسیه دیگر توان سر شاخ شدن در بحرانی دیگر با غرب را نداشته باشد. عاقبت حمله به اوکراین، تحریم‌های گسترده غرب و بحران مالی داخلی و بی‌ثباتی اقتصادی برای روسیه بود. از سوی دیگر، برخی می‌گویند وعده‌های کشورهای عربی برای خرید سلاح از روسیه باعث شد این کشور ساز مخالف در شورای امنیت کوک نکند. به نظر می‌رسد پول‌های باد آورده نفتی اعراب کار خود را کرد و چشمان روسیه‌ای که درگیر بحران اقتصادی است را به روی پول‌هایی که صرف خرید سلاح از این کشور خواهد شد، باز خواهد کرد.