نبرد تروریسم و مقاومت

گروه جهان: القاعده یمن روز جمعه با حمله به پادگانی در شرق این کشور بزرگ‌ترین انبار تسلیحاتی متعلق به ارتش را به تصرف خود در آورد. مقام‌های امنیتی می‌گویند در این حمله ده‌ها تانک، چندین پرتابه راکت کاتیوشا و ده‌ها قبضه سلاح‌های کوچک به تصرف القاعده در آمد. واشنگتن‌پست می‌نویسد: «این از تبعات حمله ائتلاف سعودی به یمن است که القاعده را تقویت کرده است.» تصرف این انبار در شهر مکلا- پایتخت حضرموت- و در بزرگ‌ترین استان یمن صورت گرفته؛جایی که القاعده کنترل خود را افزایش داده است. یک روز قبل تر یعنی پنج‌شنبه هم نیروهای القاعده فرودگاه در شهر ریان و یک ترمینال نفتی را به تصرف خود در آوردند. این دستاوردها از سوی القاعده نشان می‌دهد که چگونه القاعده توانسته از بحران یمن به‌عنوان سرپوشی برای پیشروی‌های خود استفاده کند. پیش از این، گفته می‌شد ائتلافی نانوشته میان حوثی‌ها و آمریکا بر سر حمله به القاعده در یمن وجود دارد؛ اما تحولات ۴ هفته اخیر همه معادلات را نقش بر آب کرد. اگر تا پیش از حمله ائتلاف عربی القاعده در لاک دفاعی فرو رفته بود اما پس از حمله ائتلاف عربی و توجه حوثی‌ها به نبرد با لشکر اعراب، در عمل توجهات از القاعده به سوی درگیری‌های داخلی معطوف شده است. برخی کارشناسان معتقدند حمله ائتلاف عربی در راستای تقویت القاعده انجام شده است.

به گزارش واشنگتن‌پست، القاعده در شبه‌جزیره عربستان یکی از خطرناک‌ترین شبکه‌های تروریستی در جهان محسوب می‌شود و مسوول چندین حمله نافرجام علیه منافع آمریکا است.

این گروه همچنین مسوولیت حمله به مجله فرانسوی شارلی ابدو در اوایل سال جاری در پاریس را برعهده گرفت. این گزارش می‌افزاید، حملات ائتلاف عربی به یمن مناطقی را که القاعده در آن حضور دارد، هدف قرار نمی‌دهد. از جمله آن مناطق حضرموت است که این گروه با وجود حملات پهپادهای آمریکایی و عملیات‌های ضدتروریستی یمن هنوز در آنجا ریشه دارد.

ائتلاف می‌گوید هدف حملات هوایی تنها مواضع حوثی‌ها است. چنین است که تحلیلگران هدف حملات ائتلاف عربی را همراستا با القاعده ارزیابی می‌کنند. برخی تحلیلگران می‌گویند ائتلاف عربی می‌کوشد تا از دل تحولات یمن «القاعده رقیق شده» را به‌عنوان آلترناتیوی برای دولت آینده یا در برابر گروه‌های - به‌زعم عربستان- سرکش علم کند.

یک مقام امنیتی یمن به شرط فاش نشدن نام می‌گوید حملات ائتلاف عربی بر مناطقی خاص مانند صنعا، تعز و عدن متمرکز شده است. این مقام امنیتی یمن به واشنگتن‌پست می‌گوید: طی هفته‌های اخیر القاعده در شبه‌جزیره جان تازه‌ای گرفته و گویی از نو متولد شده است؛ چرا که با بهره‌گیری از حملات ائتلاف عربی به تدریج سایه خود را بر یمن می‌گستراند. او می‌گوید به نظر می‌رسد در صورت خاتمه بحران یمن و توافق حوثی‌ها با ائتلاف عربی، نیروی دیگری که در یمن سر بر خواهد آورد «القاعده» خواهد بود.