گروه جهان: جی دنیس هاسترت، رئیس سابق مجلس نمایندگان، متهم به دروغ گفتن به «اف‌بی‌آی» شده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دنیس‌هاسترت، به پلیس اف‌بی‌آی درباره مساله مخفی کردن 5/ 3 میلیون دلار پرداختی به شخصی برای لاپوشانی سو‌ءرفتار گذشته‌اش دروغ گفته بود و به همین دلیل در مظان اتهام قرار گرفته است. دفتر دادستانی آمریکا در شیکاگو اعلام کرد، این جمهوری‌خواه ایلینویی که در 2007 کنگره را ترک کرد، متهم است که در مورد برداشت‌های بانکی خود نیز که بیش از 10 هزار دلار بوده، به اف‌بی‌آی دروغ گفته است. برداشت مبلغ بیش از 10 هزار دلار از حساب‌های بانکی در آمریکا نیازمند ارائه اسناد معتبر است. در صورت اثبات هر کدام از این اتهامات، هاسترت با حداکثر 5 سال حبس و پرداخت جریمه 250 هزار دلاری روبه‌رو خواهد شد.
بر این اساس چنانچه دو اتهام رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا ثابت شود، وی با 10 سال حبس و 500 هزار دلار جریمه روبه‌رو خواهد شد. در پی فاش شدن این موضوع هم، رئیس 73 ساله سابق مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه از سمتش به‌عنوان مشاور ارشد در موسسه حقوقی دیکشتاین شاپیرو در واشنگتن استعفا کرد.
براساس اتهامات وارده، هاسترت مبلغی را به شخصی برای سرپوش گذاشتن بر سوءرفتارهای سابقش پرداخت کرده است. این فرد که ساکن ایلینوی است، مدت‌ها است رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا را می‌شناسد. وی در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ از حساب‌های مختلف بانکی برداشت کرده و به این شخص داده است. گفته می‌شود هاسترت در سال ۲۰۱۰، در دفتر کار خود با فردی که اسم او مشخص نشده است، دیدار داشته و پس از آن نیز وی در حال پرداخت پول به این فرد ناشناس بوده است.
هاسترت، بعدا اعتراف می‌کند که وی برای پنهان کردن رفتارهای گذشته‌اش به این شخص پول داده است. گفته می‌شود که وی در بازه زمانی مشخص شده برای اینکه به بانک گزارش‌های مورد نیاز را ارائه ندهد، مجبور به پنهان کردن موضوع شده است.
«کیمبرلی نرهایم»، سخنگوی اداره وکلای ایالات متحده هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها حاضر نشد نام کسی را که از هاسترت پول دریافت می‌کرده است، ارائه دهد، اما براساس قوانین ایالات‌متحده وی با جرایم مختلفی روبه‌رو بوده که همپای هاسترت محاکمه خواهد شد. یکی از مواردی که در زندگی گذشته هاسترت به کرات دیده ‌شده، روابط نامشروعی بوده است که فرد باجگیر از آن خبر داشته است. اما او زمانی که وارد سیاست شد، تبدیل به یکی از قدرتمندترین افراد حزب جمهوری‌خواه می‌شود و همزمان کسانی مانند گینگریچ در انتخابات ریاست مجلس نمایندگان به سود او کنار کشیدند. هاسترت پیش از آغاز فعالیتش در کنگره آمریکا سه دوره نماینده ایلینوی بود و در دبیرستان یورکویل در شیکاگو نیز برای ۱۶ سال معلم مدرسه بود. اف‌بی‌آی و سرویس ملی، درآمدها و برداشت مبالغ توسط این مرد را در سال ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار داد و متوجه شد که وی به ماموران اف‌بی‌آی در بازجویی دسامبر ۲۰۱۴ دروغ گفته است.