واترگیت ترکی
گروه جهان: روزنامه جمهوریت ترکیه در شماره روز جمعه خود فاش کرد که ترکیه در حال ارسال اسلحه به سوریه است. موضوعی که سریعا در محافل سیاسی این کشور به جنجال سیاسی تبدیل شد. به نوشته سایت آنلاین روزنامه تودیز زمان، روز جمعه، روزنامه جمهوریت که به اپوزیسیون این کشور نزدیک است، برخی از اسناد و تصاویر مربوط به روابط ترکیه و گروه‌های شبه‌نظامی سوریه را منتشر کرده که در پی آن آنکارا در تعداد بی‌شماری کامیون، اسلحه به سوریه صادر می‌کرده است.
به دنبال انتشار گزارش ویژه‌ای در روزنامه «جمهوریت» ترکیه درباره کشف اسلحه و مهمات از چند کامیون متعلق به سازمان امنیت آن کشور، دادستانی استانبول دستور آغاز تحقیقات درباره «جان دوندار» سردبیر ارشد این روزنامه را صادر کرد. پس از تحقیقات قضایی ممکن است سردبیر روزنامه جمهوریت به نقض قوانین ضدتروریسم ترکیه متهم و محاکمه شود.
روزنامه جمهوریت در شماره روز جمعه خود در یک گزارش اختصاصی برای نخستین بار تصاویر و ویدئویی از چند کامیون متعلق به سازمان امنیت ترکیه، (MIT) را منتشر کرد که در آنها اسلحه و مهمات جاسازی شده‌ای که قرار بود به سوریه فرستاده شود، دیده می‌شود. بر پایه گزارش «جمهوریت» و دیگر رسانه‌های غیردولتی ترکیه، در ۱۹ ژانویه سال جاری میلادی نیز ماموران ژاندارمری بر اساس اخباری که دریافت کرده بودند و به دستور دادستان شهر چند کامیون باری را که راهی مرز سوریه بودند، متوقف کردند.
ماموران مخفی سازمان امنیت ترکیه ابتدا سعی کردند جلوی بازرسی محموله کامیون‌ها را بگیرند، اما حضور دادستان در محل و اصرار او، به باز شدن صندوق‌های موجود در این کامیون‌ها منجر شد. به نوشته روزنامه جمهوریت، در این صندوق‌ها مقدار زیادی فشنگ که در قوطی‌های داروی آنتی‌بیوتیک جاسازی شده بودند، خمپاره و راکت‌های کوچک کشف شد. چند هفته پس از این واقعه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت در اجتماع بزرگ شهر آدانا گفت: «با کامیون‌هایی که برای ترکمن‌های سوریه کمک‌های انساندوستانه می‌بردند، مانند دشمن رفتار کردند. موقعی که من اینها را دیدم به‌عنوان نخست‌وزیر بسیار ناراحت و عصبانی شدم. باید بدانیم هرکسی که کامیون‌های ما را متوقف کرده خائن است.» اما چند روز پس از این ماجرا، نماینده ترکمن‌های سوریه به خبرنگاران گفت که آنها کمکی از ترکیه دریافت نکرده‌اند.
همزمان با ادامه کشمکش‌ها بین دولت و حزب توسعه و عدالت و احزاب اپوزیسیون که رجب طیب اردوغان را به دخالت در امور داخلی کشور دیگر متهم می‌کردند، «یاسین آکتای» از اعضای حزب توسعه و عدالت در ۱۸ مه ‌ارسال اسلحه و مهمات به سوریه را تایید کرد. او در مشاجره با یکی از مخالفان حزب حاکم که می‌پرسید سلاح‌های کشف شده در کامیون‌ها به کجا می‌رفتند، گفت که این سلاح‌ها برای ارتش آزاد سوریه بود و گروه داعش بزرگترین دشمن ارتش آزاد سوریه است.
این در حالی است که پرونده روزنامه جمهوریت به دست دادستان عرفان فیدان افتاده است. او اعتقاد دارد که افشای این اسناد برای ترکیه در مجامع بین‌المللی سوءشهرت به همراه خواهد داشت.
«دادستان فیدان» در ترکیه در مظان اتهام ارتباط با اردوغان،رئیس‌جمهوری ترکیه است. او کسی بوده که پیش از این دستور بازداشت افسران ماجرای ۱۸ ماه مه را که کامیون‌های حمل سلاح را بازرسی کرده بودند، صادر کرده بود. در مقابل رجب طیب اردوغان، دادستان‌های محلی، برخی رسانه‌های مخالف و شخصیت‌هایی را که در کشف و افشای عملیات سازمان امنیت ترکیه دست داشتند، به همکاری با فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای ساکن در ایالات‌متحده متهم کرده است.
اردوغان و حزبش، هواداران گولن را به تشکیل دولت موازی و تلاش برای براندازی حکومت او متهم کرده‌اند. احزاب و گروه‌های اپوزیسیون در ترکیه ساعاتی پس از انتشار این گزارش ویژه در روزنامه جمهوریت و آغاز تحقیقات قضایی علیه سردبیر آن، حمایت خود را از این روزنامه اعلام کردند.