گروه جهان: در روز انتخابات ترکیه از مناطق جنوبی خبر می‌رسد که ارتباطات تلفن همراه در این مناطق قطع شده است.همچنین سی‌ان‌ان ترک در گزارش تلویزیونی نشان می‌دهد که هلی‌کوپترهای ارتش، صندوق‌های رای را جابه‌جا می‌کنند. گزارش‌هایی از این دست نشان می‌دهد که اپوزیسیون ترکیه ترس از تقلب در انتخابات دارد. به نوشته روزنامه تودیززمان، نزدیک به گولنیست‌ها، گروه‌های مخالف حزب حاکم می‌گویند که ترس از یک تقلب دارند. در بیانیه‌ای که یک روز پیش از انتخابات هم احزاب اپوزیسیون داشتند، مهم‌ترین دغدغه آنها امنیت صندوق‌های رای و شمارش آنها بوده است.

براساس اطلاعیه وزارت کشور ترکیه، افزون بر ۵۳ میلیون و ۷۴۲ هزار نفر در این کشور قابلیت حضور در پای صندوق‌های رای داشته‌اند. تعداد صندوق‌های رایی هم که در ۸۱ استان این کشور گذاشته شده به رقم ۱۵۲ هزار و ۶۱۰ صندوق رسید. در ۱۳ سال گذشته حدود ۸۰ درصد مردمی که حق رای داشتند در انتخابات شرکت کرده بودند. نظرسنجی پیش از انتخابات نشان می‌دهد در این دوره ترکیه شاهد حضور بیشتری از مردم در پای صندوق‌های رای خواهد بود. اشتیاق مردم برای انتخابات این دوره، موجب شده که برخی از احزاب اپوزیسیون از احتمال تقلب در این دوره از انتخابات پارلمانی خبر بدهند. اتهام تقلب در انتخابات پس از آن مطرح شد که در انتخابات سال گذشته شهرداری‌ها و انتخابات محلی این کشور، در برخی شهرها به بهانه مشابه به خیابان‌ها آمدند و مدعی شدند که حزب حاکم در نتایج انتخابات دست برده است. در انتخابات محلی سال گذشته، شهرهای آنتالیا، استانبول و آنکارا، سه شهر بزرگ این کشور به دلیل مشابه شلوغ شد و مردم معترض خواستار برگزاری انتخابات مجدد بودند.

نخست‌وزیر ترکیه رای داد

یکی از کسانی که در نخستین ساعات انتخابات به پای صندوق‌های رای رفت، نخست‌وزیر ترکیه بود. او به همراه همسر خود در شهر قونیه که زادگاه وی است به پای صندوق رای رفت و در مصاحبه با خبرگزاری‌ها هم اعلام کرد که امیدوار است حزب آنها پیروز انتخابات باشد. از دیگر شهرهای این کشور هم خبر می‌رسد که دبیران کل احزاب اپوزیسیون نیز به پای صندوق‌های رای رفته‌اند و آنها هم اظهاراتی مشابه داشته‌اند. همچنین صلاح‌الدین دمیرتاش، دبیرکل حزب صلح و دموکراسی که اساسا حزب کردهاست، در استانبول پای صندوق‌ رای رفت و ضمن ابراز امیدواری برای حزب خود گفت که با اردوغان به‌خاطر بمب‌گذاری در میتینگ تبلیغاتی آنها جر و بحث داشته است. روز گذشته رسانه‌های ترکیه خبر دادند که صحبت‌های اردوغان و دمیرتاش در مورد بمب‌گذاری در دیاربکر که به کشته شدن ۲ نفر و زخمی شدن صد تن منجر شد، به جر و بحث ختم شد و دمیرتاش گفت که پس از صحبت، اردوغان دیگر تلفن او را جواب نداده است. دمیرتاش از اردوغان خواسته در این مورد عذرخواهی کند و اردوغان نیز گفته است که چرا باید او برای بمب‌گذاری عذرخواهی کند. روز شنبه نیز مردم شهرهای کردنشین به خیابان‌ها آمدند و علیه اردوغان شعار دادند. آنها اردوغان را «قاتل» خطاب کردند و علیه وی و دولت نیز شعارهای تندی سر دادند.