شورش با پرچم برده‌داری
گروه جهان: ایالات‌متحده شاهد یک اعتراض کم‌سابقه بوده است. طرفداران نژادپرستی گویی از دل خاک بیرون آمده‌ و میراث لینکلن را به استهزا گرفته‌اند. آنها معترضند که چرا نماد نژادپرستی در این کشور، که همان پرچم کنفدراسیون است، توسط فرماندار ایالت کارولینای جنوبی به زیر کشیده شده است. آنها می‌گویند این پرچم نماد تاریخی است، نه نشان تنفر و حکایت از غرور میراث آمریکایی دارد اما در همان زمان به هم سلام نظامی «نازی‌وار» می‌دهند. آنها دیوانه‌وار به سر کسانی که می‌خواستند بساط اعتراضشان را برچینند فریاد می‌کشیدند و می‌گفتند پرچم کنفدراسیون را دوباره بر فراز آسمان‌ها ببرید.

هنوز دو ماه از ماجرای کلیسای چارلستون نگذشته است که در آن نوجوانی با یک اسلحه سیاهان این کلیسا را به رگبار بست و بعدها در تحقیقات پلیس مشخص شد این حمله، یک حمله نژادپرستانه و وی یکی از طرفداران پرچم کنفدراسیون بوده است.


پس از این حمله بود که سیاهان به رفتار نژادپرستانه در این ایالت معترض شدند و خواستار به زیر کشیده شدن پرچم کنفدراسیون شدند. چندی بعد نیز فرماندار کارولینای جنوبی دستور به زیر کشیده شدن این پرچم را می‌دهد تا ماجرای نژادپرستی در این ایالت پایان یابد.


هنوز مدتی از این ماجرا نگذشته است که طرفداران نژادپرستی به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار بازگشت میراث تاریخی آمریکا شده‌اند.

یکی از معترضان که نخواست نامش فاش شود، فریاد می‌کشید: حذف پرچم کنفدراسیون اشتباه بود. او تهدید می‌کرد که اگر پرچم به سر جای خود بازنگردد قبر سیاهان را با خاک یکسان خواهد کرد. او فریاد می‌کشید: «ما سیاهان را از تاریخ حذف خواهیم کرد.»


خبرنگار الجزیره در آمریکا از او می‌پرسد اگر این راه حلی که شما به آن اعتقاد دارید، تنش‌ها را افزایش دهد، آنگاه پاسخ شما به این تنش چه خواهد بود؟ او می‌گوید: یک انقلاب سفیدپوستانه تنها راه حل موجود خواهد بود. پشت سر این مرد معترض کسی ایستاده بود که دستان خود را به سمت سیاه‌پوستان تکان می‌داد. او می‌گفت: سخنان دوست خود را درک می‌کند و او به نژاد خود مفتخر است. همچنان‌که وی به نژاد خود مفتخر است.


در حالی که وی اعتقاد داشت این راهپیمایی بر اساس «تنفر» بنا نشده است؛ اما خال‌کوبی‌های بدن وی چیز دیگری می‌گفت. او مدام به سر سیاهان فریاد می‌کشید و گاهی آنها را با کلمات رکیک بدرقه می‌کرد. این مرد تنومند به داخل جمعیت سیاهان رفته بود و بی‌وقفه شعارها و فحاشی‌‌اش را تکرار می‌کرد. پلیس نیز از وی حمایت می‌کرد و مانع نزدیک شدن سیاهان به وی می‌شد. گفته می‌شود اعتراضات کارولینای جنوبی را انجمن « Ku Klux Klan» ترتیب داده بود. اعضای این انجمن از وفاداران به پرچم کنفدراسیون هستند و یکی از افراطی‌ترین ‌گروه‌های سفیدپوست به حساب می‌آیند.


شاهدان عینی می‌گویند این اعتراضات برای لحظاتی به خشونت کشیده شد و بین سیاهان و سفیدان زد و خوردی به‌وجود آمد.


پیرزنی که از حوالی تجمع اعتراض آمیز در حال عبور بوده است با یک بینی خونین مجبور می‌شود به بیمارستان برود. او می‌گوید: وی یکی از طرفداران پرچم کنفدراسیون بوده است؛ اما به طرف وی آجری پرت شده است که منجر به خون آمدن بینی وی شده است. گفته می‌شود یکی از سیاهان نیز قصد داشته پرچم کنفدراسیون را که از دست یکی از معترضان کشیده بود به آتش بکشد که پلیس وی را دستگیر می‌کند. پلیس اعتقاد داشت عمل آن فرد معترض به گروه نژادپرستان «KKK» منجر به درگیری بیشتر شده است.


سیاهانی که به‌عنوان گروه معترض در برابر این افراد دست به اعتراض متقابل زده بودند، با آرامش بیشتری این تجمع را برگزار کردند. یکی از سیاهان در گفت‌وگو با الجزیره می‌گوید: من پیرو مارتین لوتر کینگ هستم. او ادامه می‌دهد: «برای غلبه بر آنها تنها یک راه موجود است و آن هبه کردن عشق به آنهاست. آنها بد آموزش دیده‌اند. آنها خشمگین هستند و باید با آنها صحبت شود.»


اعتراضات کارولینای جنوبی جزو معدود اعتراضاتی است که درجریان آن سیاهان و سفیدپوست‌ها، پس از برچیده شدن قانون برده‌داری این‌گونه آشکار در مقابل هم صف‌آرایی کرده بودند.