حمله هوایی ترکیه به شمال عراق - ۴ مرداد ۹۴

گروه جهان: ترکش حملات هوایی ترکیه علیه داعش در سوریه به عراق هم اصابت کرد. ساعاتی پس از بمباران مواضع داعش در سوریه، نیروی هوایی ترکیه مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در عراق را بمباران کرد. به گزارش الجزیره، دفتر احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز شنبه ( ۳ مرداد) با صدور بیانیه‌ای حمله هوایی این کشور به مواضع شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در شمال عراق را تایید کرد. بیانیه دفتر نخست‌وزیری ترکیه می‌گوید، اهدافی مانند پناهگاه‌های «پ‌ک‌ک» و انبارهای تسلیحاتی آنها در شمال عراق مورد حمله قرار گرفتند. کوهستان قندیل، جایی که مقر اصلی فرماندهی پیکارجویان حزب کارگران کردستان است، هدف قرار گرفته است. حملات توپخانه‌ای نیروی زمینی ترکیه نیز حملات هوایی را همراهی کرده است.


«بختیار دوگان»، سخنگوی پ‌ک‌ک می‌گوید: مواضع کوهستانی این گروه در استان دهوک در منطقه خودمختار کردستان عراق هدف حملات نیروهای هوایی و تسلیحات سنگین زمینی ترکیه قرار گرفت. گروه پ‌ک‌ک، که در ترکیه ممنوع است، حضوری طولانی در عراق داشته و دارای چندین اردوگاه آموزشی در استان دهوک است.



به نظر می‌رسد ترکیه در دو جبهه نبرد علیه نیروهای افراطی (اعم از داعش یا گروه پ‌ک‌ک) را آغاز کرده است. در «جبهه داخلی»، دولت و سیستم قضایی ترکیه اقدام به بازداشت تعداد زیادی کرده است.


به گزارش حریت، دولت در گام اول دست به دستگیری عوامل داعش در 13 استان ترکیه زد که این اقدام با پشتیبانی 5 هزار پلیس و نیروی امنیتی و پشتیبانی هوایی همراه بود. حریت می‌نویسد: «هالیس بایانچوک، رهبر ارشد داعش در استانبول که برخی او را جانشین البغدادی در این شهر معرفی کرده‌اند، که با نام جهانی ابوحنظله شناخته می‌شود همراه با همسرش در زمره دستگیرشدگان هستند.» حریت می‌افزاید: «پلیس با دستگیری او به اسنادی مربوط به داعش اعم از دیجیتال و غیردیجیتال دست یافت.»


پلیس ترکیه سال گذشته و پس از عملیات‌هایی علیه القاعده در ترکیه، مدتی هم ابوحنظله را بازداشت کرد. این روزنامه می‌نویسد: بایانچوک مقالاتی برای رسانه‌های داعش می‌نوشت و در فعالیت‌های مربوط به عضوگیری هم حضور داشت. از سوی دیگر، بسیاری از وب‌سایت‌های هوادار داعش هم در ترکیه مسدود شده و از فعالیت بازماندند. خبرگزاری آناتولی هم می‌نویسد: دولت ترکیه با گستراندن تور امنیتی بسیاری از اعضای داعش را دستگیر کرد. این در حالی است که پیش‌تر عوامل داعش به راحتی در ترکیه در رفت و آمد بودند گویی این کشور بخشی از سرزمین تسخیر شده آنها است. اما حملات سوروچ (که برخی عاملان آن را گروه پ‌ک‌ک می‌دانند و برخی دیگر داعش) عزم ترکیه برای مبارزه با این گروه را جزم کرد. حریت می‌نویسد: «ظاهرا تاریخ مصرف داعش برای ترکیه به سر آمده است.»


در «جبهه خارجی» اما دولت ترکیه تازه در آغاز راه است. این کشور با عملیات خارجی خود می‌خواهد با یک تیر چند نشان بزند: از یکسو، هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه تهدید امنیتی این گروه برای مرز تقریبا 820 کیلومتری ترکیه با سوریه را کمتر می‌کند؛ از سوی دیگر، نقش این کشور در سقوط احتمالی اسد و آینده سوریه را پررنگ‌تر می‌کند؛ در عین حال، این اتهام را از خود می‌زداید که ترکیه کشوری حامی داعش است.


با این حال، پاتریک کاکبرن، تحلیلگر ایندیپندنت می‌گوید ترکیه پیش‌تر «عضو بی‌رغبت» ائتلاف علیه داعش بود؛ آنقدر بی‌رغبت که برخی از همکاری مخفی میان داعش/ النصره با ترک‌ها سخن می‌گفتند اما اکنون که ترک‌ها در قضایای سوریه ورود نظامی کردند؛ اگرچه ممکن است دست ائتلاف علیه داعش بازتر شود اما به شدت ترکیه را در خود فرو خواهد برد.


کاکبرن می‌نویسد: «دلیل مهمی که برای تغییر موضع ترکیه وجود دارد به داعش مربوط نیست بلکه به کردهای درون سوریه و ترکیه ارتباط دارد.» تحلیلگر ایندیپندنت می‌افزاید کردهای سوریه با جمعیت 2/ 2 میلیونی خود که 10 درصد از جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند پس از برتری بر داعش در برخی مناطق سوریه زمزمه استقلال یا میزانی از خودمختاری را مطرح کرده‌اند.


این باور مطرح شده که یگان‌های مدافع خلق کرد دست به ائتلافی نانوشته با دولت اسد زده‌اند به این معنا که در قبال ائتلافی نانوشته با اسد علیه داعش به میزانی از خودمختاری دست یابند. کاکبرن به نقل از اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه می‌نویسد: «اگرچه ممکن است داعش تروریست باشد اما یگان‌های مدافع خلق نیز تروریست هستند.» با این حال، این باور مطرح شده که مداخله ترکیه در سوریه چه تاثیری بر رابطه این کشور با جبهه النصره خواهد داشت. این گروه در سال ۲۰۱۲ از سوی داعش تاسیس شد اما در نهایت با این گروه زاویه پیدا کرد و رهبران النصره همکاری نزدیک با نیروهای امنیتی ترکیه را ترجیح دادند.


کاکبرن می‌نویسد پیشروی‌های داعش در عراق و سوریه نشان داد این گروه در برابر حملات هوایی مقاوم است و می‌تواند با وجود این حملات به پیشروی ادامه دهد. با این حال، ترکیه هدف بعدی نیروهای داعش خواهد بود. کاکبرن می‌افزاید داعش حملات خود به ترکیه و قتل عام‌های گسترده را آغاز خواهد کرد. پیام داعش در حمله به سوروچ این بود که «نمی‌توانید حملات ما را متوقف سازید.» کاکبرن در نهایت می‌افزاید: «بی‌میلی ترکیه در مبارزه با داعش، کردها را به مهم‌ترین متحد نظامی آمریکا در سوریه تبدیل کرد. ترکیه اگرچه با میل خود وارد جنگ شد اما پایان این جنگ را آنکارا تعیین نخواهد کرد.» عدالتی‌ها اکنون وارد مخمصه‌ای شده‌اند که بیرون آمدن از آن ساده نیست.