گروه جهان: جاناتان پولارد آمریکایی که به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به حبس ابد محکوم شده بود، بخشیده می‌شود. او قرار است پس از ۳۰ سال حبس، ماه نوامبر از زندان آزاد شود. یک سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد جاناتان پولارد که به دلیل جاسوسی برای اسرائیل به حبس ابد محکوم شده بود، ۲۱ نوامبر سال جاری میلادی از زندان آزاد می‌شود. پولارد که چندی دیگر ۶۱ ساله می‌شود، حدود ۳۰ سال است که در زندانی در ایالت کارولینای شمالی محبوس است. او تحلیلگر اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا بود که نوامبر سال ۱۹۸۵ مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن بازداشت شد. اتهام پولارد ارائه اطلاعات فوق محرمانه نیروی دریایی آمریکا به اسرائیل بود. او در دادگاه این اتهام را پذیرفت و در سال ۱۹۸۷میلادی به حبس ابد محکوم شد.


به گزارش «وال‌استریت ژورنال» وکلای پولارد ابراز شادمانی کردند که «کمتر از چهار ماه دیگر» موکل خود را خارج از زندان خواهند دید. رژیم اسرائیل که ابتدا اتهام جاسوسی پولارد برای این کشور را رد کرده بود، سال ۱۹۹۶ تابعیت اسرائیل را به او اعطا کرد و پس از آن بارها رسما خواستار آزادی او شد. یکشنبه 26 ژانویه وزیر دادگستری اسرائیل بار دیگر از دولت آمریکا خواست پولارد را که در دوران 30 سال حبس خود در زندان هیچ خطایی مرتکب نشده و خطری برای آمریکا محسوب نمی‌شود، عفو کند.


شایعات مربوط به برنامه آزادی او از چند روز پیش شنیده می‌شد و بعضی تحلیلگران گفتند که ممکن است به توافق اتمی با ایران ارتباط داشته باشد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا اما این مساله را که عفو او تلاشی برای دلجویی از اسرائیل در خلال تنش بر سر توافق با ایران بوده است رد کرد. مقام‌های آمریکا می‌گویند او پس از ۳۰ سال حبس برای گرفتن عفو واجد شرایط بوده است. وکیل پولارد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عفو او ربطی به تحولات اخیر در خاورمیانه ندارد.»


به گزارش بی‌بی‌سی، پولارد مدعی شده به این دلیل اسناد محرمانه را در اختیار اسرائیل می‌گذاشت که آمریکا متحد خود را از اطلاعات مهمی محروم نگه می‌داشت. هوادارانش می‌گویند که مجازات او غیرمنصفانه بوده و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل خواستار آزادی او شده است. براساس شرایط عفو، او پس از آزادی باید پنج سال در آمریکا بماند.