جنجال سیاسی در قلب آمریکا

گروه جهان: سرویس مخفی آمریکا قصد استخدام ۱۱۰۰ نیروی دیگر دارد. افشای خبر این استخدام جنجال دیگری در آمریکا به راه انداخته است. زیرا این سرویس با رسوایی‌های شرم‌آورخود در گذشته زیر ذره‌بین منتقدان قرار داشت و همین موضوع کاخ سفید را با اتهامات تازه‌تری روبه‌رو می‌کند. به گزارش رویترز قرار است براساس این طرح، سرویس مخفی ۷۰۰ افسر یونیفرم‌پوش و ۴۰۰ مامور را در طی پنج سال آینده به خدمت بگیرد که با جذب این نیروها تعداد کارکنان این سرویس که ۶۶۴۷ نفر است، حدود ۱۷ درصد افزایش خواهد یافت. این بزرگ‌ترین طرح افزایش نیرو در بیش از یک دهه گذشته در سرویس مخفی آمریکا است که ۱۵۰ سال قدمت دارد و ماموریتش حفاظت از رئیس‌جمهوری، خانواده وی و مقام‌های بلندپایه و همچنین مبارزه با جرایم مالی است.


سرویس مخفی آمریکا در حال بازیابی خود از بحرانی است که دامنه آن به 12 سال پیش باز می‌گردد؛ هنگامی که از زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا بیرون آمد و جذب وزارت جدید امنیت کشور شد. سرویس مخفی تایید کرد که در حال اجرای یک طرح «استخدام فعالانه در چند سال آینده» است؛ اما از اظهارنظر درباره تعداد استخدام‌های برنامه‌ریزی شده خودداری کرد.


«نیکول مینور» سخنگوی کاخ سفید می‌گوید: کمپین استخدام سرویس مخفی آمریکا، به نوعی واکنش به کار فرساینده این آژانس و پیش‌بینی رشد فعالیت‌های این سرویس در چند سال آینده است. او ادامه می‌دهد: چندی پیش یک مرد توانست خود را از بالای حصارهای کاخ سفید وارد محوطه کند و همین امر موجب شد تا این گروه به فکر استخدام بیشتر بیفتند. سرویس مخفی‌ آمریکا نخستین‌بار کار خود را در سال ۱۹۰۱ و پس از قتل پرزیدنت «ویلیام مک‌کینلی» آغاز کردند. این سرویس اما در سال‌های اخیر فعالیت خود را بیشتر از گذشته رشد داده است. از جمله وظایف تازه این گروه می‌توان به سرقت‌های سایبری، ردیابی سرقت‌های مالی از طریق فضای اینترنتی و رصد زیرساخت‌های ارتباطی اشاره کرد. در طول چند سال گذشته به دلیل کمبود بودجه، تلاش برای افزایش نیروهای این سرویس هر بار با شکست مواجه می‌شده است. واحد یونیفرم‌پوشان سرویس مخفی آمریکا عمدتا در واشنگتن مستقر هستند. وظیفه اصلی این واحد حفاظت از کاخ سفید است. ماموران این سرویس موظف به گذراندن دوره‌های آموزشی سختی هستند که بیشتر در حوزه بازجویی و شناسایی عوامل خرابکارانه است. همچنین این گروه وظیفه دارد هر زمان رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم داشت در انظار عمومی ظاهر شود، با وی همراه شوند.


سرویس بدنام

این سرویس تاکنون بارها با اتهامات فراوانی روبه‌رو شده‌ است. در چهارم مارس سال جاری دو مامور این سرویس که مست و لایعقل بوده‌اند؛ در اطراف کاخ سفید یک بسته‌ آشغال را با بسته‌ای بمب اشتباه می‌گیرند. این دو زنگ‌های خطر امنیتی را به صدا در می‌آورند و حالت فوق‌العاده در کاخ سفید اعلام می‌شود؛ اما پس از تحقیق ماموران متوجه می‌شوند که بسته فوق، بمب نیست.


همچنین این نیرو به دلیل اهمال در انجام وظیفه خود درخصوص حفاظت از کاخ سفید با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شده است. در سپتامبر سال گذشته میلادی، یک مرد مسلح به سلاح سرد توانست خود را از روی فنس‌های کاخ سفید عبور داده و وارد کاخ سفید شود. این بدترین نفوذ یک فرد مسلح از سال ۲۰۰۹ به این سو به حساب می‌آید.


همچنین در سال 2012، «جولیا پیرسون»، مدیر سرویس مخفی آمریکا به دلیل اینکه نیروهای تحت امر وی به زنان خیابانی پول می‌داده یا در کلمبیا، سر از کلوب‌های شبانه در می‌آوردند، مجبور به استعفا شد. این در حالی است که گفته می‌شود در سال 2011 یک مرد با سلاح نیمه خودکار توانسته بود چند شلیک ناموفق به داخل محوطه کاخ سفید داشته باشد. این موضوع اما چهار روز بعد از حادثه رسانه‌ای می‌شود.