گروه جهان: روسیه و ناتو در حال انجام مانورهای گسترده برای آمادگی جهت درگیری احتمالی با یکدیگر هستند اما گزارش‌های جدید می‌گوید نفس برگزاری این مانورها احتمال درگیری را بیشتر کرده است. گزارش اندیشکده «شبکه رهبری اروپا» (ELN) از روسیه و ناتو می‌خواهد تماس‌های بیشتری با یکدیگر داشته و شفافیت در فعالیت‌های نظامی خود را افزایش دهند تا احتمال درگیری کاهش یابد. این اندیشکده از دو طرف می‌خواهد مانورهای نظامی خود را کمتر کرده و روی معاهده جدیدی کار کنند که کاربرد برخی سلاح‌ها در مرزهایشان را محدود می‌کند.


به گزارش گاردین «یان کِرنز» مدیر شبکه رهبری اروپا می‌گوید: «هر مانوری از سوی طرف دیگر تحریک‌آمیز تلقی می‌شود و موجبات افزایش بی‌اعتمادی و پیش‌بینی‌ناپذیری را افزایش می‌دهد. هر دو طرف مانورهای بزرگ را که قابلیت بازدارندگی دارد،ارزش می‌نهند و بر آن متمرکز شده‌اند.» در گزارش اندیشکده مزبور آمده است: «آیا مانور نظامی روس‌ها و ناتو، جنگ در اروپا را محتمل‌تر ساخته است؟» این اندیشکده دو مانور اخیر را تحلیل می‌کند: یکی مانور روس‌ها در ماه مارس با 80 هزار نیروی نظامی از تمام پایگاه‌های این کشور و دیگر مانور ناتو که در ماه ژوئن از هوا، زمین و دریا انجام شد که شامل 15 هزار نفر از 22 کشور بود. این اندیشکده می‌گوید: «هر دو طرف در حال سنجش قابلیت‌های یکدیگر هستند و هواپیماهای جنگی هم در کار هستند. اگرچه سخنگویان آنها مواضعی دیگر اتخاذ کرده‌اند اما حقیقت این است که ناتو و روسیه در حال آماده‌سازی برای تقابل با یکدیگر هستند.» به گزارش گاردین، پس از جنگ جهانی دوم، پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی، احتمال درگیری ناتو و روسیه بار دیگر شبح جنگ را بر فراز اروپا به حرکت در آورده است. کارشناسان می‌گویند: محال است جنگی میان روسیه و ناتو در بگیرد چرا که طرفین از توان یکدیگر آگاهند. افزون بر این، طرفین می‌دانند هرگونه جنگی چه تبعاتی در اروپا و در جهان خواهد داشت. با این حال، برخی دیگر معتقدند اگر جنگی در بگیرد، جنگی محدود خواهد بود به‌گونه‌ای که اقمار طرفین یا کشورهای کوچک اروپایی قربانی خواهند شد و به صحنه ترکتازی قدرت‌های بزرگ تبدیل خواهند شد. با این حال، گاردین به نقل از تحلیلگران می‌نویسد: این مانورها فقط در حد چنگ و دندان نشان دادن به یکدیگر است و هر دو طرف آنقدر به بلوغ سیاسی رسیده‌اند که آغازگر جنگی ویرانگر نباشند.


گاردین می‌نویسد: مانور ماه مارس از سوی روسیه، در منتهی‌الیه شمال این کشور برگزار شد. علاوه بر نیروهای ویژه و سربازان، ۱۲ هزار دستگاه تجهیزات سنگین، ۶۵ کشتی جنگی و ۱۵ زیردریایی و ۲۲۰ هواپیمای جنگی مورد استفاده قرار گرفت. مانورهای ناتو در ماه ژوئن شامل یک نبرد دریایی در دریای بالتیک با تمرکز بر عملیات آبی- خاکی در سوئد و لهستان بود؛ نقطه تمرکز این مانور در لهستان و دولت‌های بالتیک بود که شامل درگیری‌های هوایی و درگیری با تانک بود. با این حال، دولت‌های بالتیک از یک چیز می‌ترسند: رخنه روسیه در میان این کشورها و استفاده از مبارزان چریک، همان گونه که در کریمه و شرق اوکراین شاهد بودیم.