گروه جهان: داعش قصد ندارد به این زودی‌ها از صدر اخبار خارج شود. این گروه هر روز با خبر جدیدی در صدر اخبار جهان می‌نشیند. شبه‌نظامیان این گروه با هر چیزی که نشانی از تمدن داشته باشد دشمن‌اند. بی‌جهت نیست که ساکنان پالمیرا در سوریه داعش را «دشمن تمدن و دشمن بشر» می‌شناسند. شبه‌نظامیان تکفیری داعش بازمانده‌های خرابه‌های پالمیرا را «با حجم قابل توجهی از مواد منفجره» تخریب کردند. تپه‌های پالمیرا خاطره‌های زیادی در خود دارند. اگر فراز و فرود تاریخ در این تکه از دنیا، نتوانست ستون‌های ایستاده پالمیرا را ویران کند اما داعش ستون‌های پالمیرا را ویران کرد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مامون عبدالکریم، رئیس اداره میراث فرهنگی سوریه، به رویترز می‌گوید: «می بینم پالمیرا در جلوی دیدگانم نابود می‌شود. در روزهای پیش رو خدا باید به کمک مان بیاید.» به نظر می‌رسد داعش سیاست‌های خود را گام به گام جلو می‌برد. در گام اول، این گروه سعی در تسخیر بخش‌هایی از سوریه داشت تا بتواند به این وسیله حکمرانی خود را تضمین کند.


پس از تثبیت قدرت، در گام دوم به گسترش سرزمینی پرداخت. به این وسیله، هم بر وسعت قلمرو افزود و هم با وحشت‌آفرینی توانست اطاعت توده‌های مردم را به دست آورد. در مرحله آخر، که اعمال حکمرانی است، هر آنچه در مسیر حکومت خود ببیند را تخریب می‌کند. به تعبیر دیده‌بان سوری حقوق بشر، «داعش به دنبال زمینی برهوت با مردمی کر و لال است که کارشان فقط سمعا و طاعتا است.» بر اساس همین تئوری برهوت‌سازی، داعش می‌کوشد تا آنچه از نظر خود «کفرآمیز است و ریشه‌های الحادی دارد» را نابود کند.


در نظر داعش، حفاظت از آثار تاریخی جرم نابخشودنی است و همچون خود آن آثار مستوجب مجازات است. به گزارش نیویورک‌تایمز، مجازات آثار تاریخی، تخریب آنهاست و مجازات محافظان آثار تاریخی، کشتن آنها. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: هفته گذشته خالد الاسد که 50 سال بود حفاظت از آثار تاریخی پالمیرا را بر عهده داشت، به دست داعش اسیر و در نهایت مثله شد. داعش معتقد است آثار باستانی نمادهایی از الحاد هستند که باید نابود شوند. با این حال، داعش برای کسب درآمد به فروش همان آثار الحادی پرداخته است. در واقع، یکی از راه‌های درآمد داعش فروش آثار باستانی در عراق و سوریه است.


گام نهایی داعش در سرزمین‌های تسخیر شده، بر هم زدن توازن جمعیتی است. باور بر این است که داعش دست به جابه‌جایی جمعیتی در سرزمین‌های تسخیر شده می‌زند تا توازن جمعیت را به نفع نیروهای خود دگرگون سازد. بر همین اساس، گفته می‌شود بخش‌هایی از سوریه در حال تبدیل شدن به «چچنستان» و «ترکستان» است. مبارزان چچنی، ترکستانی، سعودی، لیبیایی و ... به مناطقی از سوریه آورده می‌شوند تا تجزیه سرزمینی به واقعیت تبدیل شود. به گزارش الشرق الاوسط، گروه‌هایی مانند «حزب اسلامی ترکستانی برای یاری اهل شام»، تمام شبه‌نظامیانش از ترکستان هستند. گروه «جند الشام» متشکل از شبه‌نظامیان چچنی و قفقازی است و گروه «جنبش شام الاسلام» عمده شبه‌نظامیانش از مغرب هستند. همچنین گروه «صقور العز» نیز بیشتر شبه‌نظامیانش سعودی هستند.