ورود صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی
گروه جهان: در بحبوحه درگیری‌های جدید میان نیروهای اسرائیلی با فلسطینیان، نیروهای امنیتی این رژیم وارد مسجدالاقصی شدند. شاهدان به الجزیره می‌گویند درگیری‌های روز یکشنبه میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینی‌ها پس از آن آغاز شد که نیروهای امنیتی این رژیم وارد مکان مقدسی شدند که در قاموس مسلمانان، غیر مسلمان را به آن راه نیست. با این حال، صدها نفر از فلسطینیان در خارج از این مسجد تجمع کرده تا مانع از پیشروی و تجمع بیشتر نیروهای اسرائیلی شوند. به گزارش الجزیره، نیروهای اسرائیلی از گلوله‌های فولادی با روکش پلاستیکی و نارنجک‌های بی‌حس‌کننده برای متفرق کردن فلسطینیان استفاده کردند.

این درگیری‌ها در زمانی حساس آغاز شده است. طی روزهای گذشته هم درگیری‌های پراکنده و مکرری میان نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطینیان در مورد اینکه چه کسی مجاز به ورود به این مسجد است، درگرفته است. پس از مکه و مدینه، مسجدالاقصی سومین مکان مقدس مسلمانان در جهان است. سخنگوی پلیس بیت‌المقدس اما توپ را به زمین فلسطینیان انداخته و می‌گوید سنگ‌پرانی ابتدا از سوی فلسطینیان به سوی پلیس و پلیس مرزی در معبد مقدس آغاز شد. «عاسی آهارونی»، سخنگوی پلیس بیت‌المقدس، به الجزیره می‌گوید درگیری را جوانان فلسطینی شروع کردند. این مقام اسرائیلی می‌گوید: «نیروهای ما تلاش داشتند معترضان را عقب برانند. وضعیت اکنون تحت کنترل است.» با آغاز سال جدید یهودی (راش هاشانا)، درگیری‌ها تشدید شد به‌گونه‌ای که بخشی از مسجد آسیب دید. الجزیره می‌نویسد اقدام پلیس اسرائیل برای اجازه به فعالان اسرائیلی برای بازدید از حیاط این مسجد خشم مسلمانان را به همراه داشت. برخی ناظران بر این باورند که اسرائیل با علم به اینکه مسلمانان نسبت به این مسجد حساس هستند می‌کوشد تا کنترل این مسجد را در دست گیرد. برخی دیگر معتقدند کابینه اسرائیل حضور یهودیان در مسجدالاقصی را اقدامی در راستای مشروعیت بخشی به خود می‌داند. برخی ناظران عرب بر این باورند که اسرائیل با علم به اینکه برخی عوامل داعش در سرزمین‌های فلسطینی نفوذ کرده‌اند تلاش دارد تا به بهانه حضور داعش در سرزمین‌های فلسطینی، اعتراضات آنها را تارومار کند. از سوی دیگر به نوشته نیویورک‌تایمز، درگیری میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینی شکل جدیدی گرفته است.


در کنار انتفاضه‌هایی که تا کنون اسرائیل تجربه آن را دارد اما نوع جدیدی از درگیری در حال شکل گرفتن است. این درگیری بیش از آنکه جنبه جمعی داشته باشد به‌صورت فردی است. این درگیری فردی پس از سوزاندن پسر بچه‌ای در منزل به همراه خانواده‌اش (که البته خانواده جان به در برد اما پدر این کودک هم مدتی بعد به دلیل شدت سوختگی جان داد) شدت یافت. این درگیری فردی از سوی فلسطینیان با سلاح سرد یا همان چاقو صورت می‌گیرد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد فلسطینیان به‌طور معمول از کنار نیروهای اسرائیلی رد می‌شوند اما ناگهان چاقویی ظاهر می‌شود و در پهلوی آنها فرو می‌رود. بسیاری بر این باورند که حادثه مسجدالاقصی و اصرار اسرائیل برای ورود شهروندانش به این مکان مقدس می‌تواند سبب ساز برافروختن انتفاضه‌ای دیگر شود. برخی تحلیلگران به شرط فاش نشدن نام به نیویورک‌تایمز می‌گویند اسرائیل خواهان درگیری داخلی در حد و اندازه انتفاضه نیست. آنها می‌گویند با توجه به بحران سوریه و تمرکز سیاست خارجی اسرائیل بر این کشور و تحولات آن به نظر نمی‌رسد اسرائیل خواهان تنش یا درگیری تمام عیار با فلسطینی‌ها باشد. بنابراین، این احتمال نزد تحلیلگران وجود دارد که نیروهای امنیتی اسرائیل به زودی «اوضاع را جمع و جور کنند» و نگذارند از حالت کنترل خارج شود. خالد دیاب، تحلیلگر الجزیره می‌نویسد حضور نیروهای اسرائیلی نه تنها صدای مسلمانان بلکه صدای غیرمذهبی‌های فلسطینی را هم برانگیخته است. دیاب می‌نویسد حتی آن دسته از غیرمذهبی‌هایی که تا کنون پا به مسجدالاقصی نگذاشته‌اند نسبت به حضور یهودیان در این مکان مقدس آزرده بود و نسبت به نیات آنها بدبین هستند. این تحلیلگر می‌نویسد: درگیری‌ها حتی پای اردن را هم به میان کشید و نسبت به تشدید بحران در مسجدالاقصی هشدار داد. چنین است که دیاب می‌نویسد اسرائیل در صورت کوتاه نیامدن «دست به بازی با آتش زده است» و چنین اقدامی می‌تواند تبعاتی منطقه‌ای حتی بر روابط اردن- اسرائیل و اعراب - اسرائیل بر جا بگذارد.