گروه جهان: یک مقام‌عالی رتبه نظامی در بریتانیا می‌گوید: ارتش نمی‌تواند حضور فردی مانند کوربین را در مقام نخست‌وزیری تحمل کند. این ژنرال عالی‌رتبه که همچنان در حال خدمت است، می‌گوید: در صورت نخست‌وزیر شدن کوربین احتمال طغیان ارتش می‌رود. «هیلاری بِن»، وزیر خارجه در سایه حزب کارگر می‌گوید این حزب با وجود دیدگاه‌های چپگرایانه کوربین، امنیت ملی را با خروج از ناتو یا رای به کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای خدشه‌دار نخواهد کرد. به گزارش «دیلی‌میل» مقام‌های ارشد نظامی هشدار داده‌اند که در صورتی که کوربین اعتراض حزب کارگر را نادیده بگیرد و در سال 2020 وارد خانه شماره 10 شود، نظامیان «آماده اقدام مستقیم» می‌شوند تا او را متوقف سازند.

این مقام ارشد نظامی که به شرط فاش نشدن نام با دیلی‌میل مصاحبه می‌کرد، می‌گوید: پیروزی کوربین با «ترس فراوان» در ارتش مورد استقبال قرار گرفت. او می‌گوید: «استعفای دسته‌جمعی در تمام سطوح وجود خواهد داشت و شما با چشم‌انداز بسیار واقعی از حادثه‌ای مواجه می‌شوید که بی‌تردید نام آن طغیان خواهد بود.» دیدگاه‌های کوربین درخصوص خروج از ناتو و خلع سلاح بریتانیا از تسلیحات هسته‌ای بازتاب نگران‌کننده‌ای در میان مقام‌های ارشد نظامی در این کشور داشته است. اگرچه برخی دیدگاه‌های او مورد استقبال داخلی و خارجی قرار گرفت اما در عین حال مخالفان داخلی و خارجی کوربین هم ساکت ننشستند. برخی او را با سیپراس مقایسه کردند و سرانجام کار نخست‌وزیر یونان را برای کوربین متصور شدند.


هفته‌نامه بریتانیایی «د نیو استیتسمن» هم با نگرشی انتقادی معتقد است: «روی کار آمدن کوربین به مثابه انتقام چپ از بلریسم است.» به گزارش دیلی‌میل رهبران نظامی ارشد بریتانیا معتقدند نیروهای نظامی این کشور با بدبینی و ترس به برنامه‌های کوربین می‌نگرند. یک مقام ارشد نظامی که با دیدگاه‌های موجود در جامعه نظامی بریتانیا آشناست، می‌گوید: «احساسات ضدکوربینی در نیروهای مسلح بسیار بالاست. اگر وضعیت به همین منوال پیش برود شما شاهد خواهید بود که ژنرال‌های ارشد نظامی مستقیم و آشکارا کوربین را در مورد مسائل مهم سیاست خارجی مانند بازدارندگی، خروج از ناتو و طرح‌هایی برای کاهش اندازه نیروهای مسلح به چالش خواهند کشید.»


مقام‌های نظامی بریتانیا می‌گویند ارتش منتظر نخواهد ماند. ستاد مشترک اجازه نخواهد داد فردی مانند کوربین امنیت ملی را به خطر اندازد. یک ژنرال ارشد دیگر که در دهه 80 و 90 در ایرلند شمالی خدمت می‌کرد،می‌گوید: سربازان از اینکه می‌بینند کوربین گروه‌هایی مانند حماس و حزب‌الله لبنان و ارتش جمهوری‌خواه ایرلند را مورد ستایش قرار می‌دهد، بسیار سرخورده شده‌اند. در کنار چنین مواضعی وقتی کوربین جان مک‌دانل را به‌عنوان صدراعظم در سایه انتخاب کرده بر نگرانی‌ها افزوده است. مک‌دانل، نماینده مجلس عوام، از چهره‌های تندرویی است که دیدگاه‌های سفت و سختی راجع به ایران داشته و تعاملاتی با گروه‌های مخالف در راستای محکومیت ایران داشته است.


در کنار چهره‌های ارشد نظامی اما مقام‌های اطلاعاتی بریتانیا هم وارد کارزار شده‌اند. رهبران اطلاعاتی هشدار داده‌اند که به کوربین فقط اطلاعات خاصی داده خواهد شد، نه تمام اطلاعات. این مقام‌های ارشد اطلاعاتی می‌افزایند: کوربین «به دلیل پیوند با گروه‌های تروریستی دسترسی محدودی به اطلاعات خواهد داشت.» با این حال، این سوسیالیست بریتانیایی در جبهه سومی هم درگیر شده است.


به گزارش دیلی‌میل، برخی هم‌حزبی‌های کوربین در مورد سیاست‌های دفاعی‌ رهبر جدید حزب کارگر علم مخالفت برداشته‌اند. رهبر جدید حزب کارگر همچنین در کابینه در سایه هم با سرکشی‌هایی مواجه شده است. از جمله شناخته‌شده‌ترین این مقام‌ها، «هیلاری بن»، وزیر خارجه در سایه است که می‌گوید: بازدارندگی هسته‌ای بریتانیا و خروج از ناتو با وجود مواضع کوربین در دستور کار قرار ندارد.


«بن» می‌گوید ناتو «ستون» امنیتی ماست و بریتانیا از این پیمان دفاعی خارج نخواهد شد. او در مصاحبه با بی‌بی‌سی می‌گوید: «باور من این است که ما باید بازدارندگی مستقل هسته‌ای خود را حفظ کنیم.» بی‌بی‌سی از «بن» می‌پرسد در صورتی که حزب به خروج از ناتو و خلع سلاح هسته‌ای رای دهد، آیا شما باز هم عضو کابینه خواهید بود که او پاسخ داد: «تصور نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد.» ساندی‌تایمز می‌نویسد چهره‌های ارشد حزب کارگر به‌طور خصوصی از حمله هوایی در سوریه پشتیبانی کرده و نیمی از کابینه در سایه‌ کوربین هم حمایت خود را اعلام کرده‌اند. این نشریه می‌نویسد: «بن» یکی از چهره‌هایی است که در صورت مداخله دولت علیه داعش در سوریه به حمایت از این اقدام برخواهد خاست.


دریاسالار «لورد وست»، وزیر سابق امور امنیتی و همکار حزب کارگر، هشدار داده که در صورتی که کوربین در مورد مسائل دفاعی کوتاه بیاید استعفا خواهد داد. او می‌گوید: «بریتانیا نیازمند دفاعی قدرتمند است و امیدوارم احزاب و طرف‌های اصلی این را بفهمند.» با این حال، به نظر می‌رسد انتقادات «بن» به‌عنوان یکی از نزدیکان کوربین بُرَّندگی خود را داشته باشد. او می‌گوید ما در عصر خطرناک و متفاوتی زندگی می‌کنیم و باید بازدارندگی در دریاها را هم به شکل موثری افزایش دهیم. وزیر خارجه در سایه می‌گوید: «جرمی یک دیدگاه دارد و سایر اعضای حزب هم نظرات دیگری دارند. نمی‌شود نظرات یک نفر را به کل حزب تسری داد.»


به نظر می‌رسد کابینه در سایه و سایر اعضای کابینه کوربین هم نظراتی بر خلاف رهبر جدید دارند. آنها تلاش دارند رهبر جدید را از دیدگاه‌های چپگرایانه‌اش دور کنند. اکنون نیمی از اعضای کابینه کوربین آماده‌اند تا بر خلاف رهبر جدید به حمله نظامی به مواضع داعش در عراق و سوریه رای دهند و این در حالی است که شخص کوربین مخالفتی جدی در این زمینه ابراز داشته است. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که اقدام نظامی کشورش علیه داعش در حال بازنگری و بررسی است. قرار است این رای‌گیری اوایل اکتبر انجام شود. اولین روزهای حضور کوربین در راس حزب کارگر با چالش‌ها و تنش‌هایی همراه بود. با این حال هنوز معلوم نیست آیا رهبر سوسیالیست حزب کارگر همچنان به دیدگاه‌های خود ادامه خواهد داد یا اینکه به تدریج اصلاحات و تعدیل‌هایی را در دیدگاه خود به‌وجود آورده و از سیل انتقادات خواهد کاست.