میانجیگری «بان» در سرزمین‌های اشغالی
گروه جهان: بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است. او قصد دارد تا با مقامات رژیم صهیونیستی و فلسطینی صحبت کند تا کمی از میزان خشونت‌ها کاسته شود. به نوشته روزنامه گاردین، با بالا گرفتن خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغالی بان‌کی‌مون برای آرام کردن اوضاع وارد بیت‌المقدس شده است. او که از اواخر سه‌شنبه شب وارد بیت‌المقدس شد، هشدار داد که بالا گرفتن تنش‌ها موجب از دست رفتن کنترل خواهد شد.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که در همان روز سه‌شنبه سه فلسطینی توسط سربازان رژیم صهیونیستی شهید شدند. نیروهای اسرائیلی مدعی‌اند که این سه فلسطینی با چاقو به آنها حمله کرده و چند تن از سربازانشان نیز به همین دلیل مجروح شده‌اند. با این وجود بان‌کی‌مون در کنفرانس مطبوعاتی که با «ریووین رولین» رئیس‌ رژیم صهیونیستی داشت از طرفین خواست که خیلی سریع به خشونت‌ها پایان دهند و به گفت‌وگو با یکدیگر بپردازند. او در این زمینه گفت: «اگر به‌طور فوری جلوی این خشونت‌ها را نگیریم، اوضاع بدتر از حالت فعلی خواهد شد.» او بر این باور است که فروکش نکردن تنش‌ها، تبعاتی خواهد داشت که محدود به سرزمین‌های اشغالی نخواهد ماند. او در این‌خصوص گفت: «سفر من در واقع پاسخی به بالا گرفتن تنش‌ها در این منطقه است و باید هشدار دهم که زنگ‌های خطر در دنیا به‌صدا درآمده است. من به اینجا آمده‌ام تا از ابتکارهای کم‌هزینه‌تر حمایت کنم تا اوضاع از کنترل خارج نشود.»


بان‌کی‌مون پیش از کنفرانس مطبوعاتی‌اش در یک پیام ویدئویی از طرفین خواسته بود راه‌های خشونت‌آمیز را کنار بگذارند زیرا این خشونت‌ها موجب از بین رفتن راه‌های مشروع خواهد شد. او در این پیام همچنین از محمود عباس می‌خواهد که طرف‌های فلسطینی را به آرامش دعوت کند. او به مردم فلسطین می‌گوید: می‌دانم که شما بارها و بارها از رسیدن به صلح ناامید شده‌اید و از این مساله به شدت عصبانی هستید و از ادامه اشغالگری و حتی گسترش آن (یهودی‌سازی شهرک‌ها) به ستوه آمده‌اید.» سخنان بان‌کی‌مون اشاره به فعالیت‌های محمود عباس دارد که در این چند سال سعی داشته تا از راه‌های دیپلماتیک بحث صلح را پیش ببرد، اما در دوره نخست‌وزیری نتانیاهو هیچ وقت این موضوع شکل جدی به خود نگرفته است. در مقابل مقامات صهیونیستی بی‌توجه به درخواست‌های بین‌المللی و حتی ایالات متحده در حال توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین است و از مذاکره با طرف فلسطینی دوری کرده است.


بان‌کی‌مون برای رسیدن به اهداف سفر خود، روز سه‌شنبه با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و چهارشنبه نیز در رام‌الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات کرد. در این میان برخی می‌گویند سخنان اهانت‌آمیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مورد محمود عباس موجب خواهد شد که تنش‌ها بیش از پیش شود. در حالی که بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل برای آرام کردن اوضاع به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده، نتانیاهو در دیدار با بان‌کی‌مون در سخنانی غیردیپلماتیک گفته است محمود عباس به داعش پیوسته و وی در این دیدار مدعی شده است که محمود عباس مسوول این درگیری‌ها است و او باید به این درگیری‌ها خاتمه دهد. او همچنین در این دیدار مدعی شده است که اگر جامعه بین‌الملل می‌خواهد آرامش به آنجا بازگردد، آنها باید حق دفاع اسرائیلی‌ها را مشروع بدانند. این سخنان در حالی ابراز می‌شود که پیش از دیدار بان‌کی‌مون با نتانیاهو دو طرف یک بیانیه ارائه دادند. نتانیاهو در بیانیه خود مسوولیت ناآرامی‌ها را متوجه محمود عباس دانسته بود و گفته بود دیگر فلسطینی‌ها دنبال صلح نیستند و به دنبال نابودی اسرائیل هستند. بان‌کی‌مون نیز در بیانیه خود از فلسطینی‌ها خواسته بود هر چه زودتر اوضاع را آرام کنند. او در این بیانیه به‌طور تلویحی از اقدامات اسرائیلی‌ها دفاع کرده و گفته است دفاع از امنیت اسرائیلی‌ها حق آنهاست اما در پایان این بیانیه از مقامات این رژیم هم خواسته بود برای تامین امنیت، مراقب جان شهروندان بی‌گناه فلسطینی هم باشند.


او در این بیانیه به طرفین هشدار داده است که بالا گرفتن تنش‌ها موجب درگیری‌های مذهبی خواهد شد و در صورت وقوع چنین حالتی، باید منتظر تاثیرات آن در منطقه بود. او در این بیانیه نوشته است: «ما باید شرایط گفت‌وگو را مهیا کنیم تا از این طریق به اشغالگری پایان داده شود تا آرمان (موسوم) به دوملت تحقق یابد. تنها راه موجود برای رسیدن به این هدف گفت‌وگو است و این راه نتیجه‌بخش خواهد بود. اقدامات یکجانبه از هر دو طرف موجب خواهد شد که اوضاع پیچیده‌تر شود.» بان‌کی‌مون از طرفین خواسته است به مفاد «توافق صلح اسلو» پایبند باشند تا آرامش به سرزمین‌های اشغالی بازگردد. بان‌کی‌مون پیش از سفر به امان، پایتخت اردن و دیدار با پادشاه این کشور در پیام ویدئویی‌اش با جوانان فلسطینی هم صحبت کرد. او در این پیام به جوانان فلسطینی گفت: می‌دانم خسته شده‌اید. هم از رهبران‌تان و هم از ما. می‌دانم که به دفعات، امید شما به صلح از بین رفته است. می‌دانم که از اشغالگری خسته‌ و ناامید شده‌اید، از رهبران خود ناامید شده‌اید، زیرا نمی‌توانند به این اشغالگری پایان دهند. البته از شما نمی‌خواهم دست از خواسته خود بردارید اما می‌خواهم ناامید نباشید.»


این سفر در حالی صورت می‌گیرد که با شهادت پنج شهروند فلسطینی به دست سربازان رژیم صهیونیستی در شهرهایی مانند بیت لحم، گوش اتزیون و غزه، شمار فلسطینی‌هایی که از آغاز ماه اکتبر در اراضی اشغالی به شهادت رسیده‌اند، به 49 نفر برسد. روز سه‌شنبه و در جریان چند حمله با چاقو توسط فلسطینی‌ها به اسرائیلی‌‌ها، سه فلسطینی حمله‌کننده به ضرب گلوله پلیس اسرائیل به شهادت رسیدند. خبرها حاکی از این است که چهار سرباز اسرائیلی نیز در نتیجه این حملات مجروح شده‌اند. مقامات این رژیم مدعی‌اند یک فلسطینی نیز که با خودرو خود قصد حمله به سربازان اسرائیلی را داشت، به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی شهید شده است.


در ادامه زد و خوردها در فلسطین گفته می‌شود یک اسرائیلی هم توسط فلسطینی‌ها در شهر الخلیل کشته شده است. به گفته مقامات این رژیم، وی پس از آنکه مورد حمله فلسطینی‌ها در این منطقه قرار گرفته، از خودرو خود خارج شده اما در نتیجه پرتاب سنگ از سوی فلسطینی‌ها کشته شده است. به این ترتیب شمار کشته‌شدگان اسرائیلی به ۹ نفر می‌رسد. یک فلسطینی دیگر نیز در درگیری‌های نوار غزه هدف گلوله نیروهای نظامی اسرائیلی قرار گرفت و به شهادت رسید. در تیراندازی نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به اعتراض‌کنندگان در نوار غزه همچنین سه فلسطینی به ضرب گلوله مجروح شدند. از آغاز ماه اکتبر، خشونت‌ها در اراضی اشغالی و به‌ویژه در شهر بیت‌المقدس بالا گرفته که در پی آن، اسرائیل اقدام به احداث دیوارهای بتونی به ارتفاع سه متر در برخی از این مناطق کرده است.