گروه جهان: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: این کشور آماده است تا از حملات ارتش آزاد سوریه علیه داعش، حمایت هوایی کند. به نوشته روزنامه حریت‌دیلی ترکیه، برخی از تحلیلگران این حمایت علنی را «چرخش دراماتیک» در سیاست‌های روسیه دانسته‌اند. به گفته این دسته از ناظران این چرخش پس از جلسات روز ۲۳ اکتبر در وین رخ داده است. گفته می‌شود روسیه به آمریکا پیشنهاد داده است تا در مورد آنچه «حمایت از گروه‌های مخالف میهن‌پرست در سوریه» می‌خواند اطلاعات بیشتری به کرملین ارائه دهد تا این کشور به کمک آن گروه‌ها بیاید.


لاوروف روز شنبه در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی سوریه گفت: «بازیگران خارجی نمی‌توانند برای روسیه تصمیم بگیرند. ما باید آنها را مجبور کنیم که برای این کشور طرحی در نظر بگیرند که هر مذهبی، هر نژادی و هر گروه سیاسی در آن ذی‌نفع باشد.» لاوروف در ادامه برای رهایی از بن‌بست به وجود آمده در سوریه گفت: آنها هم احتیاج دارند که خود را آماده برگزاری انتخابات پارلمانی و هم انتخابات ریاست‌جمهوری کنند. لاوروف پس از جلسات 23 اکتبر در وین در تلویزیون دولتی سوریه تاکید کرد که احساس می‌کند، به‌رغم صحبت‌های ضد اسد، برخی کشورها کم‌کم متوجه اوضاع داخلی سوریه شده‌اند و این تغییر نگاه ممکن است در آینده سیاسی سوریه نقش موثری ایفا کند. در این راستا، لاوروف برای نخستین‌بار به‌طور علنی اعلام کرد که کرملین آماده است تا در نبرد با داعش به ارتش آزاد سوریه کمک کند. این گروه که یکی از گروه‌های مخالف موسوم به «میانه‌رو‌ها» است، تحت حمایت ایالات‌متحده، ترکیه، عربستان سعودی و اردن قرار دارند. روسیه تاکنون به طور علنی از این گروه حمایت نکرده بود. روسیه می‌گوید که اگر آمریکا در مورد برنامه «حمایت از گروه‌های میهن‌پرست مخالف در سوریه» اطلاعات بیشتری ارائه دهد، این کشور آماده کمک به ارتش آزاد سوریه است. لاوروف البته اعتقاد دارد که آمریکا به دلیل عدم مشورت با روسیه در مورد کمپین ائتلافی خود «اشتباهی بزرگ» مرتکب شده است. این در حالی است که برخی مدعی شده‌اند روسیه به‌دنبال کسب اطلاعات بیشتر از گروه‌های مخالف سوری است تا این گروه‌ها را مورد هدف قرار دهد. ترکیه و ایالات‌متحده مدعی‌اند روسیه همه گروه‌های مخالف اسد را هدف حمله قرار داده است تا دولت را سرپا نگه دارد.


نیروهای ویژه روسیه در سوریه

همزمان با مطرح شدن حمایت نیروهای روسی از گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه، روزنامه وال استریت ژورنال فاش ساخت در چند هفته گذشته، روسیه نیروهای ویژه زمینی خود را به سوریه فرستاده است. این نیروها پیش‌تر در اوکراین حضور داشتند و هم‌اینک از اوکراین در حال اعزام به سوریه هستند. به نظر می‌رسد هدف اول کرملین در حال حاضر حمایت از دولت اسد باشد. روسیه از ماه سپتامبر حملات هوایی خود را در سوریه، علیه گروه داعش آغاز کرده است اما کمتر خبری در مورد حضور نیروهای زمینی این گروه شنیده شده است. حالا فاش شده است که روسیه نیروهای ویژه زمینی خود را در سوریه مستقر کرده است. خبرهای این گروه و عملیات‌های ویژه‌ای که دارند کمتر علنی و عمومی می‌شود. یکی از مقامات دفاعی روسیه که نام خود را فاش نکرد، در این خصوص به وال استریت ژورنال گفت: «نیروهای ویژه از اوکراین به بیرون کشیده شده و به سوریه اعزام شده‌اند.» گفته می‌شود این گروه یک گروه ویژه ضدتروریستی است که معادل آن در آمریکا گروه «دلتا فورس» است. یکی از مقامات غربی نیز با تایید این خبر گفت این گروه پیش‌تر در اوکراین مستقر شده بود. وی که در این گفت‌وگو خواست نامش فاش نشود،مدعی است این گروه پیش‌تر در اوکراین به گروه‌های شورشی این کشور در شرق اوکراین کمک می‌کرده است.


یکی از مقامات پنتاگون در مورد نقش این گروه در سوریه می‌گوید: اصلی‌ترین وظیفه این گروه در سوریه ارتباط بین نیروهای هوایی روسیه و سربازان سوری است. روسیه هنوز این خبر را تایید نکرده است اما به‌طور ضمنی تایید کرده است برخی از نیروهای ویژه روسیه به‌عنوان مشاور در کنار سربازان سوری قرار دارند. همچنین روسیه اعلام کرده است برخی متخصصان به این کشور اعزام شده‌اند تا از تجهیزات ارسال شده به سوریه محافظت به عمل آورند. روسیه می‌گوید این گروه همان «واحد زاسلون» است که وظیفه حمایت و پشتیبانی از کارکنان و دیپلمات‌های روسی را در کشورهای خارجی به عهده دارد. این گروه بخشی از ارتش روسیه است که با هماهنگی نیروهای اطلاعاتی کشور میزبان فعالیت‌های خود را هماهنگ می‌کنند. منابع غربی اما می‌گویند روسیه نیروهای اطلاعاتی خود را در کنار نیروهای زمینی‌اش به سوریه اعزام کرده است. نیروهای اطلاعاتی دو کشور سوریه و روسیه در حال حاضر همکاری بالایی دارند و وظیفه آنها تهیه اطلاعات برای ارتش سوریه است. رابرت لی، یکی از اعضای اتاق فکر (CAST) می‌گوید: حضور سربازان زمینی روسیه در سوریه دقت عملیات نیروی هوایی این کشور را در سوریه بالاتر می‌برد.