مانور قدرت آمریکا در قلمرو اژدهای زرد

گروه جهان: ایالات‌متحده یک ناوشکن را به نزدیک یکی از جزایر مصنوعی چین در دریای جنوبی چین اعزام کرد. اقدامی که چالشی بالقوه برای ادعاهای دریایی چین در آب‌های مورد مناقشه خواهد بود. به گزارش سی‌ان‌ان، یک مقام وزارت دفاع آمریکا به این خبرگزاری گفته است که ناوشکن «لاسن» از روز گذشته، در ۱۲ مایل دریایی (۲۲ کیلومتری) اقدام به گشت‌زنی دریایی در جزایر «اسپراتلی» کرده است. این مقام آمریکایی می‌افزاید: این ناوشکن نزدیک منطقه‌ای شده است که سرزمین حاکمیتی چین نامیده می‌شود؛ البته اگر این جزایر مصنوعی ساخت چین را قلمرو این کشور بنامیم. این اقدام به دستور باراک اوباما انجام شده است.


سی‌ان‌ان می‌افزاید: ایالات‌متحده از محدودیت 12 مایلی تخطی نکرده بود که چین عملیات ایذایی گسترده‌ای را برای عقب راندن سه ناوشکن در سال 2014 به سوی جزایر مصنوعی آغاز کرد. کمتر از 18 ماه بعد، چینی‌ها بار دیگر مدعی 2 هزار هکتار از مجمع الجزایر اسپراتلی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دفاعی آمریکا، ماموریت ناوشکن لاسن در اطراف «سابی» و «میس‌چیف»، از مجمع‌الجزایر اسپراتلی، آغاز شده است. دریای جنوبی چین به محل نزاع و ادعاهای سرزمینی رقبا تبدیل شده است. اکنون کشورهای چین، برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان، ویتنام و ژاپن مدعی این جزایر هستند.


سه‌شنبه صبح پیش از تایید تخطی ۱۲ مایلی ناو لاسن (که تا ۱۲ مایل به آب‌های سرزمینی چین نفوذ کرده بود) «وانگ یی» وزیر خارجه چین گفت: «به طرف آمریکایی نصیحت می‌کنیم بار دیگر به این موضوع بیندیشد، بی‌گدار به آب نزند و از کاه، کوه نسازد.» چین بارها اعلام کرده که فعالیتش در دریای چین جنوبی هیچ کشور دیگری را هدف نگرفته و بر آزادی حرکت در دریا یا هوا مانع تراشی نکرده است. در ماه مه، یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی که حامل کارکنان سی‌ان‌ان هم بود بر سر جزایر اسپراتلی به پرواز درآمد و از سوی نیروی دریایی چین ۸ بار پیام هشدارآمیز دریافت کرد. وزارت خارجه چین می‌گوید گشت‌زنی دریایی آمریکا و نفوذ به ۱۲ مایلی آب‌های سرزمینی چین «تهدیدی برای تمامیت ارضی» آن کشور است. این در حالی است که آمریکا مدعی است این جزایر مصنوعی بخشی از سرزمین حاکمیتی چین نبوده و هیچ تخطی‌ از قوانین بین‌المللی صورت نگرفته است.


عملیات‌ معمول

یک مقام دیگر آمریکایی اعلام کرد که مجموعه عملیات‌ دریایی آمریکا موضوعی «معمول» است و منطبق با «قوانین بین‌المللی است.» این مقام آمریکایی به شرط فاش نشدن نام می‌گوید: «ما به هر کجا که قوانین بین‌المللی اجازه دهد پرواز می‌کنیم، دریانوردی می‌کنیم و دست به عملیات می‌زنیم.» این مقام آمریکایی که به شرط پنهان ماندن نام با سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «آزادی عملیات‌ دریایی آمریکا جهانی است و علیه طیف گسترده‌ای از ادعاهای دریایی فارغ از اینکه کدام دولت ساحلی در حال پیشبرد این ادعاها است عمل می‌کند.» سال‌ها است دیگر کشورها از فیلیپین تا کره جنوبی، نیز میان خود یا با چین و ژاپن بر سر برخی جزایر اختلافاتی عمیق دارند. برخی از این جزایر تنها صخره‌هایی در دریا هستند یا به زیر آب رفته‌اند. به گزارش رویترز، توجه به مجمع‌الجزایر اسپراتلی (به چینی: نانشا) از این بابت افزایش یافته است که چین شروع به احیای آنها کرده و آنها را به‌طور مصنوعی بازسازی کرده است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چین در این جزایر احیا شده تاسیساتی مانند باند فراز و فرود هواپیما ساخته است. این احتمال مطرح شده که چین از این جزایر به‌عنوان پایگاه نظامی استفاده کند و در آن سازه‌ها و ادوات جنگی قرار دهد. واشنگتن بارها تاکید کرده است که نه تنها «ادعای» چین در مورد کنترل آب‌های اطراف این جزایر را نمی‌پذیرد بلکه اجازه نمی‌دهد کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی با اخلال روبه‌رو شود.با این حال، سخنان این مقام دفاعی آمریکا بازتاب سخنان برخی دیگر از مقام‌های آمریکایی مانند جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا است که گفته بود کشورش «نیازی نمی‌بیند که با دیگران در مورد اعمال حق آزادی کشتیرانی دریایی در آب‌های بین‌المللی مشورت کند.»


به گزارش سی‌ان‌ان، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن می‌گوید: «آزادی دریانوردی و پرواز نباید به‌عنوان بهانه‌ای برای زورآزمایی و تضعیف حاکمیت و امنیت کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.» این مقام چینی افزود: «ما به آمریکا توصیه می‌کنیم از سخنان یا رفتارهای تحریک‌آمیز خودداری کرده و در حفظ صلح و ثبات منطقه مسوولانه رفتار کند.» به نظر می‌رسد سایر کشورهای منطقه که نسبت به نیت چینی‌ها در مورد آبهای مورد مناقشه مردد هستند از اقدام آمریکا استقبال کردند. ایالات‌متحده خواستار توقف ساخت‌وساز در این جزایر از سوی چین شده است. چین در ماه ژوئن اعلام کرد که احیای این زمین‌ها «تقریبا به انتها رسیده» هرچند همچنان به ساخت‌وساز در این جزایر ادامه می‌دهد. سی‌ان‌ان می‌نویسد چینی‌ها وارد مانور قدرت در دریاها شده‌اند. آنها در ماه سپتامبر وارد آب‌های سرزمینی آلاسکا واقع در آمریکا شدند و در زمانی که اوباما برای بازدید به این ایالت رفته بود چینی‌ها تا ۱۲ مایلی آنجا پیش رفته بودند. «گِرِگ پولینگ» مدیر ابتکار شفافیت دریایی آسیا در مرکز مطالعات استراتژیک بین‌المللی در واشنگتن می‌گوید: عملیات آمریکا با هدف آزمودن کنترل دریاها صورت گرفت نه حاکمیت بر جزایر مورد مناقشه و این معمایی برای چین خواهد بود. او می‌گوید: «استراتژی چین در دریای چین جنوبی هم ابهام آمیز است و حضور آمریکا صرفا برای اعلام شفافیت در ادعاهای چین صورت گرفت.» پولینگ می‌افزاید: بر اساس قوانین دریایی، معمولا پیشروی ۱۲ مایلی در جزایر مصنوعی مهم نیست و آمریکا عمدا ناوشکن خود را به آنجا اعزام کرد. وی ادامه داد تکه سنگی که از زیر آب بیرون آمده جزیره نیست. «اگر پکن به آمریکا اعتراض کند که شما در آب‌های سرزمینی ما هستید، پاسخ آمریکا هم می‌تواند این باشد که جزایر مصنوعی و تکه سنگ‌هایی که از آب بیرون زده در زمره آب‌های سرزمینی نیست.»