گروه جهان: احمد چلبی، سیاستمدار عراقی، که از او با عنوان معمار حمله آمریکا به عراق نام برده می‌شود صبح سه‌شنبه بر اثر سکته قلبی در بغداد درگذشت. به گزارش نیویورک‌تایمز، چلبی احتمالا در زمره یکی از «مرتبط‌ترین» افراد با «تصمیم جورج بوش برای حمله به عراق و سقوط صدام حسین» قرار داشت. او یک ریاضیدان با مدرک دکترا از دانشگاه شیکاگو بود. چلبی فرزند یک خانواده معروف شیعی بود که بیشتر در لندن و واشنگتن سکونت داشت و با روزنامه‌نگار این دو کشور هم ارتباطات تنگاتنگی داشت. نیویورک‌تایمز می‌نویسد چلبی همچنین با قانون‌گذاران آمریکایی و مشاوران نومحافظه‌کاری که سیاست خارجی بوش را شکل دادند نزدیک بود. او همچنین با شبکه گسترده‌ای از تبعیدی‌های عراقی نیز ارتباط داشت.


نیویورک‌تایمز می‌افزاید رابطه چلبی با آمریکایی‌ها به چند دهه قبل باز می‌گشت. در سال 1998 او بود که کنگره آمریکا را ترغیب کرد تا «قانون آزادی عراق» را تصویب کند؛ قانونی که از سوی بیل کلینتون امضا شد و در آن وعده داده شده بود که رژیم صدام ساقط و در عوض رژیمی دموکراتیک به جای آن روی کار بیاید. او با برخی جمهوری‌خواهان و «باز»‌های آمریکایی مانند دیک چنی، داگلاس فیث، ویلیام لوتی، ریچارد پرل و پل ولفوویتز رابطه‌ای نزدیک داشت. این دسته در مرکز تصمیم‌گیری برای حمله به عراق قرار داشتند. چنی معاون رئیس‌جمهوری و سایرین از مقام‌های ارشد پنتاگون بودند.


استدلال چلبی این بود که صدام دارای سلاح‌های کشتار‌جمعی است. بیشتر شواهد ارائه شده برای جنگ، جعلی بود و براساس اطلاعات نادرست استوار بود. گزارش سال ۲۰۰۶ از سوی کمیته اطلاعاتی به این نتیجه رسید که «اطلاعات دروغین» از منابع مرتبط با کنگره ملی عراق گرفته شد که منظور چلبی بود. این گزارش دریافت که این گروه «تلاش می‌کرده بر سیاست آمریکا در عراق اعمال نفوذ کند و با ارائه اطلاعات دروغین از طریق پناهندگان سعی می‌کرد آمریکا را قانع کند که عراق دارای تسلیحات کشتار‌جمعی است و پیوندهایی با تروریست‌ها دارد.» بخت این سیاستمدار کهنه‌کار و شیعه عراقی از آنجا رو به افول رفت و از چشم آمریکا افتاد که روشن شد اطلاعات نادرستی در مورد تسلیحات کشتار جمعی عراق به آمریکایی‌ها داده بود.