گروه جهان: فرانسوی‌ها کم‌کم از شوک حمله به پاریس خارج می‌شوند و تحقیقات خود را در مورد حمله به پایتختشان آغاز کرده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، فرانسه در حالی که در سوگ بدترین حمله به کشورش از زمان جنگ جهانی دوم به این سو به سر می‌برد، اعلام کرده است با همکاری پلیس بلژیک چند نفر از کسانی را که احتمال همکاری آنها با تروریست‌ها می‌رود، دستگیر کرده‌اند.


یکی از کسانی که دستگیر شده گفته می‌شود خودروی خود را در اختیار تیمی از تروریست‌ها قرار داده و خود قصد داشته تا دوباره مخفیانه وارد بلژیک شود. این فرد اصالتا فرانسوی است که در بلژیک زندگی می‌کند. او در حالی که به اتفاق دو تن از دوستانش قصد داشته تا از مرز خارج شود، دستگیر شده است. سخنگوی وزارت دادگستری بلژیک با تایید تعداد نفرات دستگیر شده گفت: آنها قصد ورود به این کشور را داشته‌اند. در این‌باره یکی از مقامات اطلاعاتی فرانسه می‌گوید: خودروی استفاده‌شده توسط این شخص در این کشور اجاره شده بود و فردی که این خودرو را اجاره کرده بود، در بازداشت نیروهای پلیس فرانسه است. همچنین مقام‌های اطلاعاتی بلژیک درباره دستگیری‌ مظنونان در لب مرز این کشور می‌گویند چند نفر از عاملان حمله به پاریس برای آنها آشنا بوده است؛ اما این مقام‌ها به این موضوع اشاره نکردند که آیا این افراد تحت نظر دولت بلژیک یا فرانسه بوده‌اند یا نه؟


یکی از مقامات اطلاعات فرانسه درباره دستگیری‌های روز شنبه به سی‌ان‌ان می‌گوید: دستگیری مظنونان به همکاری با تروریست‌ها در کنار نیروهای بلژیکی صورت گرفته است، افزون بر اینکه برادر و پدر یکی از مهاجمان نیز دستگیر و تحویل دادگاه شده‌اند. خبرگزاری فرانسه درباره این دستگیری‌ها می‌گوید: این دو نفر در حمله نیروهای پلیس به ۸۱ مایلی شرق شهر پاریس دستگیر شده‌اند. این در حالی است که در ادامه تحقیقات نیروهای فرانسوی، هویت یکی از مهاجمان فاش شده است. در حالی که نیروهای پلیس سعی دارند تا از افشای اطلاعات به‌طور کامل جلوگیری و در صورت لزوم نام افراد را ذکر کنند، یکی از اعضای پارلمان فرانسه نام این مهاجم را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده است. این نماینده فرانسه مدعی می‌شود که نام این مهاجم «اسماعیل عمر مصطفی» بوده است. «ژان ژیر ژرژه» که از اعضای پارلمان فرانسه است،در صفحه فیس‌بوک خود می‌نویسد: «مصطفی اسماعیل تا سال ۲۰۱۲ در «چارترس» زندگی می‌کرده اما پس از آن دیگر خبری از وی نبوده است.»


حمایت همه‌جانبه از فرانسه

در پی حملات هماهنگ روز جمعه پاریس که دست‌کم جان 129 تن را گرفت‌، (سی‌ان‌ان روز شنبه 153 تن اعلام کرده بود)، پایتخت‌های اروپایی تدابیر امنیتی در مقابل نهادهای فرانسوی را تشدید کرده و خواستار هوشیاری عمومی بیشتر شده‌اند. خبرگزاری فرانسه در این‌باره گزارش داد که دولت‌های سراسر اروپا نشست‌های امنیتی ویژه‌ای را برای بررسی سطح تهدیدات در کشورهای خود برگزار کردند و دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نسبت به «تهدید آشکار» گروه تروریستی داعش که مسوولیت این حملات را بر عهده گرفته است، هشدار داد. کشورهای هم‌مرز فرانسه از جمله بلژیک، آلمان و سوئیس گفته‌اند که بازرسی‌های امنیتی را افزایش می‌دهند. این اقدام پس از آن انجام می‌شود که مقام‌های فرانسوی نیز محدودیت‌هایی را برای ورود و خروج از کشور اعلام کرده‌اند.


کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز پس از نشست امنیتی کابینه‌اش در دفتر نخست‌وزیری گفت: حملات پاریس نشان دهنده یک سطح جدید از برنامه‌ریزی، هماهنگی و جاه‌طلبی بیشتر برای اجرای حملات کشنده‌تر است. ما در انگلیس هم با تهدیدات مشابهی روبه‌رو هستیم. با افزایش نگرانی‌های امنیتی، یک مرد ۴۱ ساله با یک اسلحه مشکوک در فرودگاه «گات‌ویک» لندن بازداشت شد. در آمستردام هلند نیز یک هواپیما به مقصد فرانسه پس از تهدیدات توییتری علیه این پرواز تخلیه شد. دولت بلژیک هم نسبت به سفر اتباعش به پاریس هشدار داد و وزارت خارجه انگلیس به مسافرانی که قصد رفتن به فرانسه دارند، تاکید کرده است که در مکان‌های عمومی جانب احتیاط را رعایت کنند. تحلیلگران بر این باورند که توانایی گروه تروریستی داعش در اجرای حملات پاریس که مسوولیت آن را بر عهده گرفت، افشاکننده شبکه پیچیده رو به رشد و رسیدن به شبکه تروریستی جهانی است. به همین دلیل ناظران می‌گویند حملات مرگبار جمعه شب از سوی رئیس‌جمهوری فرانسه «اقدامی جنگی» توصیف شده است.


این تهاجم هماهنگ تنها یک روز پس از آن انجام شد که بیش از 40 نفر در جریان بمب‌گذاری‌ دوگانه در حومه جنوبی بیروت کشته شدند؛ حمله‌ای که داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفت. این شبکه تروریستی پیاپی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را به خشونت تهدید کرده و می‌کند. در ویدئویی که در ماه ژوئیه منتشر شد، یک شبه‌نظامی فرانسه‌زبان گفت: «داعش، شما را در خیابان‌های پاریس قتل‌عام می‌کند.» اما حملات پاریس اولین مورد از خشونت تمام‌عیار داعش در اروپاست. داعشی‌ها پس از حمله وعده به حملات دیگر داده‌اند. کارشناسان می‌گویند این‌گونه حملات گسترش حوزه عملیاتی داعش را از سطح محلی در عراق و سوریه به سطوح جهانی نشان می‌دهند. کلینت واتس، عضو ارشد موسسه تحقیقات سیاست خارجی معتقد است: حمله به فرانسه احتمالا فاز بعدی اقدامات داعش را نشان می‌دهد. این ناظران می‌گویند شاهد این هستیم که آنها به‌طور فزاینده‌ای از عملیات‌های متعارف و شبه‌نظامی‌گری در عراق و سوریه به سمت حملات تروریستی در این شبکه گسترده پیش می‌روند.


از زمان حمله ماه ژانویه در دفتر هفته‌نامه طنز شارلی ابدو در پاریس که جان ده‌ها تن را گرفت، پلیس فرانسه چند مظنون را به اتهام ارتباط با داعش بازداشت کرده است. ایمن التمیمی، تحلیلگر مسائل مرتبط با تروریسم می‌گوید که این سری حوادث نشان می‌دهد که داعش تغییر استراتژی نداشته است. وی افزود: «حملات پاریس قطعا حمله‌ای بی‌سابقه برای آنها به لحاظ نتیجه در اروپا بوده است. این نشان می‌دهد که آنها شبکه‌های پیچیده‌ای در اروپا دارند و چندان طرفدار حملات انفرادی (گرگ تنها) نیستند.» به گفته این تحلیلگر، با توجه به اینکه تمرکز فرانسه روی فرقه‌گرایی و شمار بسیار بالایی از شهروندان فرانسوی است که به داعش می‌پیوندند، بنابراین پاریس یک هدف منطقی است. چارلی وینتر، یک تحلیلگر آکادمیک است که روی فعالیت‌های داعش تمرکز دارد و معتقد است که این مسیر، «مسیر منطقی استراتژی» داعش است. وی تاکید دارد: «آنها از گسترش و تقویت در عراق، سوریه و لیبی به این سمت حرکت می‌کنند تا مطمئن شوند که می‌توانند حملات خارجی را در کشورهایی مانند لبنان، فرانسه و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس انجام دهند.»


پناهجوی تروریست؟!

در حالی که همواره هشدار داده شده که ممکن است در بین پناهجویان سوری افرادی از داعش حضور داشته باشند، وزیر حفاظت مدنی یونان می‌گوید که پاسپورت پیدا شده توسط پلیس فرانسه، در محل تیراندازی در یک سالن برگزاری کنسرت در پاریس به یک پناهجوی سوری تعلق دارد که در اکتبر 2015 اقدام به ثبت نام خود در یک جزیره متعلق به یونان کرده بود.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکوس توسکاس، وزیر حفاظت مدنی یونان گفت: ما این مساله را تایید می‌کنیم که این پاسپورت سوری به یک پناهجو تعلق دارد که در سوم اکتبر سال جاری میلادی در جزیره لروس متعلق به یونان ثبت نام کرده بود. پلیس فرانسه اعلام کرد: این مدرک در نزدیکی جسد یکی از مهاجمان و در سالن برگزاری کنسرت باتاکلان در پاریس پیدا شد. مقام‌های امنیتی اروپا مدت‌ها بیم آن را داشته‌اند که شبه نظامیان از ورود بی‌شمار آوارگان و پناهجویان به‌داخل کشورهای اروپایی سوءاستفاده کرده و از این روند به نفع خود بهره ببرند و به داخل این کشورها وارد شوند.