گروه اقتصاد بین‌الملل: روز سه‌شنبه اجلاس اپک با حضور سران کشورهای حوزه آسیاپاسیفیک در مانیل گشایش یافت و دو روز ادامه یافت. باراک اوباما،رئیس‌جمهوری آمریکا، درشرایطی که تلاش می‌کرد به توافق‌نامه بین‌المللی تغییرات آب و هوایی شتاب بخشد، در اجلاس اپک رهبران کسب و کارها را تشویق کرد انتشار گازهای آلاینده را کاهش دهند و از آینده‌ای که متعلق به انرژی‌های تجدیدپذیر است، استقبال کنند.


به گزارش وال‌استریت ژورنال، چند هفته مانده به کنفرانس تغییرات آب و هوایی در پاریس، اوباما از حضور در اجلاس اپک در مانیل استفاده کرد تا این نکته را روشن کند که فعالیت به روشی پاک‌تر، برای کسب و کارها هم مفید است. او گفت:«امروز پیام من به شما این است که کسب و کارتان با تلاش‌های‌ شما، با سیاره‌مان و با نسل آینده خوب کار خواهد کرد. قوانین قدیمی مبنی بر اینکه نمی‌توانیم رشد اقتصادی داشته باشیم و همزمان از محیط زیست حفاظت کنیم، منسوخ شده‌اند.»


اوباما در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا پاسیفیک (اپک) به این مساله اشاره کرد که فرصت‌های دیگری برای بحث درباره یک توافق‌نامه جامع تجاری در حوزه پاسیفیک و دیگر منافع مشترک وجود خواهد داشت. او همچنین به این نکته اشاره کرد که اکنون زمان اقدام در مورد تغییرات آب و هوایی است. او دراین باره گفت:«الگوهای آب و هوایی و علم دروغ نمی‌گویند. ما می‌خواهیم پیش از آنکه خیلی دیر شود؛ از بدترین تاثیرات تغییرات آب و هوایی جلوگیری کنیم.» اوباما همچنین گفت: «جهان می‌تواند بدون کوچک کردن کسب و کارها و مصرف‌کنندگان به سمت انرژی‌های پاک تغییر جهت دهد. این مسیری است که جهان به سمت آن می‌رود.» اوباما افزود: «ممکن است برخی کشورها یا برخی بخش‌ها از خود مقاومت نشان دهند. اما حرکت به این سمت مساله‌ای غیرقابل مقاومت است. ما ناگزیریم که به این سمت حرکت کنیم.» او از رهبران جهان خواست حول توافق‌نامه بین‌المللی تغییرات آب و هوایی که از اهمیت فراوانی برخوردار است، ائتلاف کنند.