فرصت‌طلبی بازهای دوقلو عکس: AFP
گروه جهان: حمله به پاریس بهانه‌ای برای راست‌های افراطی‌ آمریکایی شده است. آنها تا پیش از حمله به پاریس مواضع تندی نسبت به جامعه مسلمانان در آمریکا داشتند اما با ماجرای سیزدهم نوامبر، افراطیونی همچون دونالد ترامپ و بن کارسون، عرصه را برای ابراز نظرات خود باز دیده‌اند. به نوشته روزنامه گاردین اظهار نظر این دو تن موجب شده است جامعه مسلمانان آمریکایی بهت‌زده شوند.

به نوشته این روزنامه، مسلمانان آمریکایی از اینکه ترامپ گفته باید نام مسلمانان آمریکا را ثبت کنیم تا بتوانیم به راحتی آنها را ردیابی کنیم، خشمگین شده‌اند. برخی مسلمانان می‌گویند این همان شیوه‌ای بوده که دولت نازی آمریکایی با جامعه یهودیان در اروپا کرد، موضوعی که ادعا شده بعدها به هولوکاست ختم شده است. یکی از رهبران جامعه مسلمانان آمریکا در گفت‌وگو با گاردین می‌گوید از اظهارات پیشتاز نامزد جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها، شوکه شده است. او ادامه می‌دهد: اظهارات ترامپ به خراب شدن بیشتر موضوع دامن می‌زند. نیهاد عواد، معاون اجرایی بزرگ‌ترین جامعه وکلای مسلمان در آمریکا می‌گوید: «حتی دانشجویان سال‌های پایین نیز می‌دانند ثبت شدن نام افراد مسلمان و دادن کارت‌های هویتی جداگانه چه معنایی می‌دهد.» او می‌افزاید: در طول 20 سال گذشته من چنین سخنانی که حاکی از تنفر و نابردباری باشد از سوی رهبران ایالات‌متحده نشنیده‌ام. عواد می‌گوید: اگر ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شود، قصد دارد پایگاه داده‌های مسلمانان را در سراسر آمریکا تشکیل دهد و وی قطعا برای پیروزی و جلب نظر تندروهای آمریکایی دست به چنین کاری خواهد زد.


در حالی که جامعه مسلمانان سعی دارند تا پاسخی به توهین‌های دونالد ترامپ بدهند، دیگر نامزد تندروی جمهوری‌خواهان در اظهارنظری نژادپرستانه و توهین‌آمیز پناهجویان سوری را به «سگ‌های هار» تشبیه کرده است. این سخنان در شرایطی ابراز می‌شود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده می‌گوید برای جذب ۱۰ هزار سوری نظر احزاب سیاسی در ایالات‌متحده را جلب کرده است. عواد می‌گوید: ما در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنیم و ترس آن را داریم که آمریکا به دست افراد خطرناکی بیفتد. سیف اینام، یکی از اعضای شورای امور مسلمانان در واشنگتن می‌گوید: طرح ترامپ، مانند طرح نازی‌ها در مورد یهودیان است برای اینکه آنها را از یک جامعه جدا کنند تا شرایط برای رفتار نژادپرستانه مهیا شود. اینام معتقد است که داستان از زمانی خطرناک می‌شود که این دو تن به‌عنوان نامزدهای جمهوری‌خواهان در صدر نظرسنجی‌ها قرار دارند. همچنین اینام می‌گوید که جامعه محافظه‌کاران آمریکایی آن‌گونه که باید پاسخی به اظهارنظرهای تندروانه این دو تن نداده‌اند.


برخی مسلمانان آمریکا می‌گویند: پیش از اینکه این افکار جایی برای خود باز و گسترش پیدا کند باید مانع آن شویم. بیانیه بن کارسون و دونالد ترامپ، به‌عنوان دو نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان پس از حادثه سیزدهم نوامبر نگرانی‌ها را بین جامعه مسلمانان آمریکایی افزایش داده است. بیشتر نامزدهای جمهوی‌خواهان اگرچه مانند ترامپ و کارسون به طور صریح نظر خود را نگفته‌اند اما همگی آنها به‌طور تلویحی و ضمنی رویکردی ضد اسلام داشته‌اند. حتی شخصی مانند جب بوش که سعی کرده خود را از برادرش متمایز و در دسته «میانه‌روهای» جمهوری‌خواهان قرار دهد، پس از حادثه پاریس گفته است تنها به شرطی به سوری‌ها اجازه اقامت خواهد داد تا ثابت کنند مسیحی هستند. پنج‌شنبه هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا قصد داشت محدودیت‌های تازه‌ای برای ورود پناهجویان سوری اعمال کند اما باراک اوباما آن را وتو کرد.


با بالا گرفتن سخنان ضداسلام‌گرایانه افراد رده‌ بالای ایالات‌متحده، امید صفی، یکی از دانش‌آموختگان مرکز اسلامی در ایالات‌متحده می‌گوید: این سیگنال‌های ارسال شده تنها یک چیز را می‌خواهد بفهماند و آن هم اینکه ما به اینجا تعلق نداریم. او می‌افزاید: ما باید با روح و جان و هوش‌مان در برابر این رویه مقاومت کنیم. برخی ناظران بر این باورند ابراز سخنان ضد اسلام‌گرایانه از سوی افراد رده بالای ایالات‌متحده موجب می‌شود تنفر در سراسر ایالات‌متحده پراکنده شود. در این راستا پس از حمله پاریس گزارش شده به چند خانواده مسلمان در ایالات‌متحده حمله شده است. این موضوع زمانی اسف‌بارتر می‌شود که افراطی‌های آمریکایی در عرصه مجازی نیز فضا را برای جملات تفرقه‌افکنانه خود باز دیده‌اند. مسلمانانی که در عرصه‌های مجازی حضور دارند، می‌گویند هر روز پیغام‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کنند و امنیت‌شان از بین رفته است.


در مقایسه با رویکرد جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها سعی داشتند تمایزی بین مسلمانان و افراطیون ایجاد کنند. هیلاری کلینتون گفته است جنگ آمریکا با اسلام نیست. آنها قصد دارند با افراطی‌هایی مانند داعش بجنگند. البته در میان جمهوری‌خواهان برخی سعی داشتند تا ترمز افرادی مانند ترامپ را هم بکشند. تد کروز سناتور آمریکایی می‌گوید: بین من و ترامپ فاصله بسیار است. من هرگز از ثبت اطلاعات مسلمانان استقبال نخواهم کرد. اما روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: پس از حادثه پاریس، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اقبال مردم آمریکا نسبت به پذیرش مهاجران سوری کاهش یافته است. گفته می‌شود مردم آمریکا ترس دارند تا تروریست‌ها در میان پناهجویان خود را به خاک این کشور برسانند.


این روزنامه می‌نویسد: با سخنان بن کارسون و دونالد ترامپ، فشارها علیه این دو زیاد شده است. برخی از همقطاران آنها نیز سعی کرده‌اند تا فاصله خود را با افکار این دو حفظ کنند. همین فشارها موجب شده است ترامپ نیز در یک عقب‌نشینی آشکار اعلام کند گزارشگر از سخنان وی سوءبرداشت داشته است و مدیر کمپین انتخاباتی وی هم تاکید دارد ترامپ گفته است اسامی افرادی را که سابقه اعمال تروریستی دارند یا در زمره افراد خطرناک هستند، ثبت خواهد کرد. با این حال سخنانی از این دست در کارنامه دو پیشتاز نامزد جمهوری‌خواهان زیاد دیده می‌شود. سخنانی که برای مدتی در رسانه‌های آمریکایی جنجال‌آفرینی می‌کند تا به یک سخن جنجالی دیگر وصل شود. چندی پیش ترامپ گفته بود باراک اوباما مسلمان است اما حاضر به اعتراف نیست و بن کارسون نیز گفته بود یک مسلمان حق ندارد در آمریکا نامزد ریاست‌جمهوری شود. بن کارسون جزو افراد تندرو مذهبی آمریکاست که به تازگی یک عکس از وی موجب شده جنجال فراوانی به‌ وجود آید. وی در خانه از تابلویی نگهداری می‌کند که در آن حضرت عیسی (ع)، دست خود را بر روی شانه‌های بن کارسون قرار داده و گویی در حال معرفی اوست. گفته می‌شود حزب تی‌پارتی، بخش تندروی جمهوری‌خواهان از حامیان سرسخت بن کارسون است.