نجات زمین در فرانسه
گروه جهان: 195 کشور شرکت‌کننده در نشست پاریس پس از دو هفته مذاکرات فشرده روزشنبه (۱۲ دسامبر/ ۲۱ آذرماه) بر سر یک بسته مشترک برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین کنار گذاشتن استفاده از سوخت‌های فسیلی توافق کردند. این کشور‌ها توافق کرده‌اند که میزان افزایش دمای زمین تا سال ۲۱۰۰ باید زیر دو درجه باقی بماند.


روز شنبه لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه پیش‌نویس نهایی در «کنفرانس تغییرات اقلیمی» را «منصفانه و متوازن» توصیف و تاکید کرد که همه کشورهای حاضر در کنفرانس موظف به اجرای تعهدات و توافق‌های پیش‌نویس خواهند شد. «کنفرانس تغییرات اقلیمی» در پاریس قرار بود روز جمعه (۱۱ دسامبر) به کار خود پایان دهد، اما با امید به نتیجه‌بخش بودن این کنفرانس و رسیدن به راه‌حل مورد توافق همه کشورها، کنفرانس یک روز دیگر تمدید شد و روز شنبه به پایان رسید.


امیدواری رهبران جهان

فابیوس در جمع سران کشورها تاکید کرد که «مسوولیت تاریخی سنگینی» بر دوش سران و کشورهای حاضر در کنفرانس است تا با اتخاذ تصمیم‌های درست، بتوانند در دهه‌های آینده با روند نگران‌کننده تغییرات اقلیمی مبارزه کنند. فابیوس توافق را «تغییر تاریخی» برای جهان دانست. وزیرخارجه فرانسه اعلام کرد که توافق تازه عزم جدی دارد که گرمایش زمین را «زیر ۲درجه افزایش» نگاه دارد و برنامه پنج ساله‌ای را تعریف می‌کند تا با بررسی مجدد و اصلاح قوانین کشورها، انتشار گازهای گلخانه‌ای و میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی کاهش پیدا کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز تاکید کرد که توافق «قدرتمند» و تاریخی به دست آمده در پاریس می‌تواند نقطه عطفی در مقابله با تغییرات اقلیمی برای جهان باشد. باراک اوباما که درکاخ سفید سخن می‌گفت، افزود: توافق پاریس، چارچوب پایدار مورد نیاز جهان را برای مقابله با بحران وضعیت آب و هوایی فراهم می‌کند. باراک اوباما تاکید کرده است که توافق پاریس «بدون نقص» نیست، به ویژه وقتی نزدیک به ۲۰۰ کشور درگیر مذاکره باشند اما در عین حال، این توافق سازوکارها و اسکلت‌بندی لازم را برای اینکه به‌طور مستمر و مداوم با این مساله مواجه شویم، ارائه می‌کند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با تمجید از توافق پاریس گفت این توافق یک پیروزی برای زمین و نسل‌های آینده است. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز توافق پاریس را «گامی بلند برای آینده زمین» دانست. گائو فنگ، مذاکره‌کننده ارشد دولت چین توافق را «توافقی جدی برای آینده جهان» دانست. چین و آمریکا بیش از هر کشوری در جهان گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند و توافق این دو کشور بر سر استراتژی و همچنین موافقت آنها با قطعنامه کنفرانس اقلیمی پاریس، ضروری است. امضای نهایی این توافق از سوی رهبران دنیا منسجم‌ترین حرکت جهان در ۲ دهه اخیر برای مقابله با تغییرات اقلیمی است.


یک مقام سازمان ملل متحد که به شرط فاش نشدن نام سخن می‌گفت، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: متن اولیه پیش‌نویس دچار تغییراتی شده و حجم پیش‌نویس فعلی به ۲۰ صفحه رسیده که ۷ صفحه کوتاه‌تر از متن پیش‌نویس اولیه است. این توافق، نخستین توافق جهانی بر سر کاهش تولید گازهای کربنی است. اجرای بخشی از مفاد توافق‌نامه پاریس که از آن به‌عنوان سندی تاریخی یاد شده، الزامی است و اجرایی کردن بخش دیگری از آن برای کشورها داوطلبانه خواهد بود. مارتین کایزر، از مقام‌های سازمان غیردولتی صلح سبز، گفت که این مساله مطرح بوده که چه طور تعیین یک هدف بلندمدت برای کنترل گرمایش زمین می‌تواند به هدف‌گذاری مشخص میان مدت برای قطع استفاده از سوخت‌های فسیلی بینجامد. او همچنین درباره انجام تعهدات مالی که کشورهای ثروتمند اروپایی و آمریکا پذیرفته‌اند تردید کرد و گفت: «ظاهرش این است که همه چیز سر جایش قرار گرفته، اما هنوز نمی‌دانیم این [توافق] چیز خوبی است یا بد.» فعالان محیط‌زیست همزمان با مذاکرات از کشورهای مختلف به پاریس رفته‌اند و مخالفت خود را با روند گفت‌وگوها و هدف‌گذاری‌های مذاکرات نشان داده‌اند.