گروه جهان: جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سفری که به مسکو داشت دستیابی به «زمینه‌های مشترک» برای همکاری در سوریه را هدف اصلی خود اعلام کرد. به گزارش ایندیپندنت، این بیستمین نشست مشترک میان طرف آمریکایی - روسی در سال جاری بود. با این حال، طرفین می‌گویند مهم‌ترین نکته در این دیدار مشترک «توافق برای ارائه فهرستی مشترک از سازمان‌های تروریستی» در سوریه است. ایندیپندنت می‌افزاید: شکاف میان دو طرف بدتر از شکاف میان آنها ظرف یک نسل گذشته است. ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد اگر قرار است پیشرفتی در سوریه شکل بگیرد ابتدا باید تکلیف سازمان‌های تروریستی روشن شود تا طرفین بتوانند به یک افق مشترک برسند و غیر از گروه‌هایی که در فهرست ترور آمده‌اند هیچ گروه دیگری را هدف قرار ندهند.


به گزارش ایندیپندنت، در روسیه چنین مطرح شده که سفر هیات آمریکایی در راستای «مهار» روسیه است و به همین دلیل اعتراضاتی نسبت به دیدار کری-‌پوتین در میان رسانه‌ها، نخبگان و مردم در این رابطه وجود داشت. کری در مسکو به خبرنگاران گرفت: «اگرچه اختلافاتی میان ما هست؛ اما می‌توانیم در مورد برخی مسائل مشترک به تفاهم برسیم.» کری معتقد است: دستیابی به این «تفاهم و زمینه‌های مشترک» می‌تواند طرفین را به تفاهم در سایر زمینه‌ها نیز نزدیک کند. اگرچه پس از دیدار کری با پوتین، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که «اسد فعلا می‌تواند بماند» اما در نهایت اعلام شد که اسد پس از دوره گذار نقشی در آینده سوریه نخواهد داشت.


کری در میان خبرنگاران اعلام کرد: «روسیه و آمریکا متفق‌القولند که داعش تهدیدی برای همه است. این گروه بدترین سازمان تروریستی است. آنها به فرهنگ و تاریخ حمله می‌کنند.» نیویورک‌تایمز، در گزارش خود می‌نویسد قمار کرملین در سوریه ظاهرا همچون شمشیر دولبه عمل کرد: از یکسو هزینه‌های زیادی بر روسیه تحمیل کرد: به عنوان مثال منابع مالی زیادی صرف کرد، جان سربازان خود را به خطر انداخت، خطر درگیری با ترکیه برای این کشور پیش آمد و سایر هزینه‌هایی که افزایش چشمگیری داشته و خزانه کرملین را به تدریج خالی کرده است. در سوی دیگر، مسکو هم همچون واشنگتن به این نتیجه رسیده که حملات هوایی صرف کاری از پیش نخواهد برد. نیاز به نیروی زمینی احساس می‌شود. بنابراین، یکی از دلایل تداوم گفت‌وگوهای مسکو- واشنگتن زمینه‌چینی برای تشکیل نیرویی زمینی در سوریه برای مقابله با داعش است تا از بار فشار به مسکو و ائتلاف غرب کاسته شود.


در کنار بحث‌های مربوط به سوریه اما اوکراین هم از نگاه کاخ سفید دور نبود. کری در حاشیه دیدار با پوتین با پیش کشیدن مساله اوکراین خواستار حل‌وفصل بحران در این کشور شد. به گزارش گاردین، جو بایدن در سفری که به اوکراین داشت این پیام را به مقام‌های اوکراینی تسلیم کرد که کری در دیدار با پوتین خواستار اجرای هر چه زودتر توافق مینسک خواهد شد. لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: این وظیفه واشنگتن است که فشار بیشتری بر کی یف وارد کند. او افزود: «ما مایل به ادامه گفت‌وگوها... در مورد این مساله هستیم که ایالات متحده چه کمکی می‌تواند به حل‌وفصل بحران اوکراین کند. با توجه به نفود آمریکا بر کی یف، این اقدامی سازنده و مثبت خواهد بود.»


گاردین می‌نویسد: جان کری پس از پایان ملاقات هایش دستی در جیب برد و برای خرید به میان مردم و پاساژ شهر رفت. او ضمن عکس گرفتن با مردم ۳۵ هزار روبل معادل ۳۲۸ پوند خرید کرد. کری دست به اقدام دیگری هم زد که ممکن است خشم کرملین را برافروزد. او با «لیودمیلا الکسیوا» فعال حقوق بشری دیدار کرد و تا با او در مورد فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در روسیه و سرکوب نهادهای مدنی گفت‌وگو کرد. اگرچه در عالم سیاست و دیپلماسی مذاکرات میان مقام‌های روسی- آمریکایی در مورد بحران سوریه و اوکراین برقرار است؛ اما در حوزه اقتصادی اوضاع خوبی جریان ندارد. رئیس شورای اروپا اعلام کرد: سفرای کشورهای عضو این اتحادیه قرار است روز جمعه درباره تمدید تحریم‌ها برای مدت ۶ ماه علیه روسیه به مذاکره بپردازند. وی افزود: تمدید تحریم‌ها علیه روسیه باید براساس توافق‌های قبلی باشد. من از مقام‌هایی که قرار است روز جمعه در نشست بروکسل شرکت کنند، می‌خواهم تا پیشنهاد تمدید تحریم‌ها علیه روسیه را به مدت ۶ ماه دیگر، بررسی کنند و در دستور کار خود قرار دهند.