ادامه درگیری‌های لفظی میان کابینه نتانیاهو و نخست وزیر پیشین صهیونیست

وزیر دارایی کابینه تندرو رژیم صهیونیستی یکشنبه شب "یائیر لاپید" نخست وزیر پیشین و رهبر اپوزیسیون کنونی را به تلاش برای به راه انداختن جنگ داخلی در اسرائیل متهم کرده است.

روزنامه "یدیعوت آحارانوت" چاپ سرزمین های اشغالی نوشت که بتسلل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی همچنین از ایالات متحده خواست که در امور داخلی رژیم تل آویو دخالت نکند.

اسموتریچ که در کنفرانس حزب "صهیونیست دینی" به ریاست خود در قدس سخن می گفت، افزود: لاپید هرگونه فرصت برای گفت وگو را خراب می کند، به دنبال آن است که هرج و مرج ایجاد کند، خواه این هرج و مرج در زمینه اقتصادی باشد یا در امور داخلی اسرائیل.

وی افزود: لاپید به آسانی نمی بپذیرد که در انتخابات شکست خورده است و می خواهد که جنگ داخلی راه اندازد.

این اظهارات پس از آن مطرح می شود که سخنان سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی خشم مقامات دولت نتانیاهو را به دنبال داشته است.

«تام نیدس» سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی در موضعگیری جدید خود که نشان از نگرانی کاخ سفید از روند تحولات در داخل سرزمین های اشغالی در سایه تنش بالا بین ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی دارد، گفت که کشورش از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم خواسته است تا تغییرات در نظام قضایی را متوقف کند.

سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی در اظهاراتی گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نتانیاهو را نصیحت کرده که ترمز را فشار دهد و برنامه تغییر ریشه ای نظام قضایی را متوقف کند.

سفیر آمریکا گفت: ما اکنون این کار را انجام می دهیم. همانطور که به فرزندانم می گویم به نتانیاهو هم می گوییم که از ترمز استفاده کن و صبور باشید و تلاش کنید که به توافق برسید و همه طرف ها را متحد کنید.

وی تاکید کرد: مساله بسیار پیچیده است، کابینه اسرائیل تلاش می کند که کارها را با سرعت بالا انجام دهد و باید ترمز بگیرند و سرعتشان را کم کنند. این پیامی است که به نتانیاهو دادم.

ائتلاف حاکم راست افراطی به ریاست نتانیاهو از زمان روی کار آمدن یک سری اقدامات و تصمیماتی را اتخاذ کرده است که از نظر جناح اپوزیسیون و «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد که این رژیم به سمت تشدید بحران داخلی و حتی جنگ داخلی حرکت کند. تصمیم کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی رژیم صهیونیستی هم اکنون به محور تنش های سیاسی و اختلاف نظرها بین ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون منجر شده است.

در هفته های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو بوده است. شنبه شب نیز هزاران نفر برای هفتمین هفته در تل آویو و سایر شهرهای فلسطین اشغالی علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات کردند.

این تظاهرات‌ ها در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار می شود.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هدف کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی را تضعیف آن و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.