زنده رود در نوروز

دنیای اقتصاد - اصفهان: حسن ساسانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در این نشست  بیان کرد:  با توجه به بارش‌های یکی دو ماه گذشته آب میان‌حوضه‌ای ورودی به رودخانه افزایش پیداکرده است.

به گفته این مسوول در بهمن‌ماه مقرر شد تا آب برای کشت پاییزه شرق رهاسازی شود، که با بارش‌ها هم‌زمان گردید و از بیست‌ویکم بهمن‌ماه آغاز و به مدت ۱۰ روز اتفاق افتاد.

او تصریح کرد :در مدت رهاسازی آب اجازه داده نشد سایر بخش‌ها از آب جاری در رودخانه استفاده کنند تا مقدار آب رهاسازی شده به تالاب گاوخونی برسد، در همین مدت ۱۰ تا ۱۲ میلیون مترمکعب از سد رودشتین به تالاب اختصاص داده شد.

و افزود : آورد میان‌حوضه‌ای ادامه دارد و با توجه به پیش‌بینی بارش‌ها در فروردین‌ماه امیدواریم آب بیشتری به تالاب اختصاص داده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یادآور شد :حجم سد در حال حاضر ۳۰۸ میلیون مترمکعب است، حجم سد در مدت مشابه  سال گذشته ۲۳۸ میلیون مترمکعب و در متوسط بلندمدت ۶۸۸ میلیون مترمکعب بوده است. میزان بارش‌ها در ایستگاه شاخص حوضه زاینده‌رود از ابتدای سال آبی تاکنون ۱۲۷۰ میلی‌متر است و سال گذشته در چنین زمانی ۱۱۱۳ میلی‌متر بود، میزان بارش‌ها در متوسط بلندمدت نیز ۱۰۳۳ میلی‌متر ثبت‌شده است.

ساسانی در پاسخ به اینکه  منبع تأمین آب جاری در زاینده‌رود در روزهای اخیر ازچه محلی است  گفت :از ابتدای اسفندماه شبکه آبیاری آبشار و رودشتین بسته شد و در شبکه، توزیع آب نداریم و همه حجم آب به تالاب اختصاص داده شد. برای جریان حداقلی زاینده‌رود، سدهای تنظیمی در حالت حداکثری قرار دارد و بخش زیادی از آب کنونی در رودخانه از منابع میان‌حوضه‌ای است.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در ارتباط با پروژه‌های آب‌رسانی استان بیان کرد :سد سرداب در فریدون‌شهر با ظرفیت ۴۲ میلیون مترمکعب تاکنون ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای اخذ اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه در تلاش هستیم که در صورت تأمین منابع مالی، این سد در مهرماه سال ۱۴۰۲ قابلیت آبگیری را داشته باشد.

همچنین سامانه دوم برای جبران کمبود آب شرب اصفهان بزرگ با جدیت در حال انجام است و در تلاش هستیم در خردادماه فاز اضطراری سامانه دوم وارد مدار بهره‌برداری شود تا بخشی از کمبود آب شرب جبران شود.

این مسوول در بخشی دیگر از اظهارات خود از در نظرگیری ۴,۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سامانه دوم آب‌رسانی خبر داد و افزود:  در تلاش هستیم تا برای پروژه‌ها آبی ماده ۲۳ را اخذ کنیم که اقدامات در این خصوص در مراحل انتهایی قرار دارد.

وی در مورد نتایج سفرهای استانی رئیس‌جمهور در خردادماه تصریح کرد :بخشی از اعتبارات استانی اخذشده است  بخشی دیگر از تهاتر نفت بوده که استانداری در حال تلاش برای اخذ این منابع است.

و تأکید کرد :برای سامانه دوم ۴,۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که بخشی از این مقدار تعهدات دولت، ۱۵۰۰ میلیارد تومان  تهاتر نفت و هزار میلیارد تومان از محل فروش املاک شرکت آب منطقه‌ای در نظر گرفته‌شده است.

به گفته ساسانی از مجموع اعتبارات سفر رئیس‌جمهور تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان برای سامانه دوم دریافت شده است. برای سایر پروژه‌ها متناسب با تخصیصی که از محل تهاتر نفت به‌کل کشور داده می‌شود، سهم اصفهان محفوظ و استاندار اصفهان هم به‌طورجدی پیگیر این اعتبارات است.

وی همچنین در پاسخ به این‌که آیا  زاینده‌رود در فروردین‌ماه جاری خواهد بود یا خیر توضیح داد: در تلاش برای حفظ جریان آب موجود در رودخانه زاینده‌رود در فروردین و ایام نوروز هستیم.

به گفته این مسوول زمان بازگشایی آب برای نوبت دوم کشت پاییزه در فروردین‌ماه، است و تأکید کرد :رهاسازی نوبت دوم آب برای کشت غله شرق اصفهان رابطه مستقیم با بارش‌ها دارد، اگر ابتدای فروردین‌ماه بارندگی داشته باشیم احتمال دارد آب دیرتر باز شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.