نبرد اوکراین جنگ جهانی آینده را چگونه به تصویر کشید؟

جنگ اوکراین توانست تصویری از جنگ جهانی احتمالی آینده را به ما نشان دهد.

چینی‌ها ۴۰ سال است که در هیچ جنگی شرکت نکرده‌اند. بنابراین سایر جنگ‌ها را به‌دقت مطالعه می‌کنند تا درس‌های لازم را فرابگیرند. در این میان، جنگ اوکراین برای چینی‌ها اهمیت به‌سزایی دارد زیرا این جنگ به‌نوعی جنگ غیرمستقیم روسیه با آمریکاست و چین خود را جای روسیه می‌گذارد تا بفهمد در یک جنگ احتمالی در آینده که یک طرف آن آمریکا باشد، چه وضعیتی خواهد داشت.

نگاه به تایوان از منشور اوکراین

به نوشته نیویورک‌تایمز، در تمام مدتی که روسیه در اوکراین مشغول جنگ و بمباران شهرها بوده، چینی‌ها به‌دقت این جنگ را تحت نظر داشته و درباره آن مطالعه و تحقیق کرده‌اند. جنگ اوکراین درواقع نبرد غیرمستقیم دو ابرقدرت جهانی، یعنی آمریکا و روسیه، است و منبع خوبی از داده و اطلاعات برای چینی‌هاست تا ببیند آمریکا و روسیه چه تسلیحاتی و چه قدرت نظامی‌ای دارند و بدین ترتیب، خود را برای جنگ‌های احتمالی بعدی آماده کند؛ خصوصاً نزاع بر سر تایوان که دولت چین آن را متعلق به خود می‌داند اما آمریکا متعهد شده که از تایوان دفاع نماید.

00china-military-05-zpct-mobileMasterAt3x

 

هرچقدر اوکراین در برابر روسیه موفق‌تر عمل کرد، حساسیت چین نیز به این جنگ بیشتر شد و آن را با دقت و وسواس بیشتری دنبال کرد و خصوصاً کمک‌های نظامی و اطلاعاتی ناتو به اوکراین را تا جایی که توانست زیر نظر گرفت. چین این داده‌ها را با موقعیت تایوان مقایسه می‌کند، به این صورت که اگر همه این کمک‌های ناتو به اوکراین شامل حال تایوان نیز بشود، سرنوشت چین در جنگ با تایوان چه خواهد شد؟

متن کامل این گزارش را با تیتر «هشدارهای جنگ اوکراین به اژدهای زرد!» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.