نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 20 مرداد

تهیه آیین‌نامه محاکمه گرانفروشان در دادگاه‌های نظامی!

کدخبر: ۵۹۱۳۸۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
تهیه آیین‌نامه محاکمه گرانفروشان در دادگاه‌های نظامی!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 مرداد 1353؛ احداث 800 هزار واحد مسکونی تصویب شد

در سه سال و نیم آینده توسط دولت و بخش خصوصی، مجموعا بیش از 800 هزار واحد مسکونی جدید در سراسر کشور احداث می شود.

این تصمیم اخیرا در کنفرانس تجدیدنظر برنامه پنجم اتخاذ شد. قبلا قرار بود در طول برنامه پنجم یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود، اما در بررسی نهایی این رقم به قریب 900 هزار واحد تقلیل یافت. با توجه به  اینکه در یک سال و نیم ابتدای برنامه در سراسر کشور چند ده هزار واحد مسکونی ساخته شده یا در دست ساخت است. برای باقی‌مانده مدت برنامه پنجم، بیش از 800 هزار واحد جدید ساخته خواهد شد. این تعداد خانه 200 هزار واحد بیشتر از برنامه مصوبه قبلی است.

برای انجام این کار بانک ساختمان ایجاد ساختمان 45 هزار واحد را به عهده گرفت. برای احداث این خانه‌ها بانک 10 میلیارد ریال اوراق قرضه مسکن منتشر می‌کند و 30 میلیارد ریال هم از دولت اعتبار خواهد گرفت.

تهیه آیین‌نامه محاکمه گرانفروشان در دادگاه‌های نظامی

در حالیکه بیش از یک هفته به پایان مهلت یک ماهه اصناف کشور برای اجرای برنامه مبارزه با گرانفروشی باقی نمانده است.

امروز متن آیین‌نامه اجرایی ماده 6 قانون تنظیم توزیع کالاهای مورداحتیاج عامه و مجازات محتکرین و گرانفروشان انتشار یافت.

براساس این آیین‌نامه در صورت گرانفروشی، گرانفروش به محکمه نظامی کشیده می‌شود و طبق نظام خاص ارتش، مورد محاکمه قرار می‌گیرد.

برای رسیدگی به گرانفروشی در هر شهرستان یک یا چند دادگاه بدوی و به تعداد مورد نیاز دادگاه تجدیدنظر تشکیل خواهد شد.

20 مرداد 1363؛ ایران: به هیچ وجه حاضر به کاهش قیمت نفت نیست

مهندس غرضی، وزیر نفت گفت: ما به هیچ وجه حاضر به کاهش قیمت نفت نیستیم و معتقدیم که میزان تولید باید بیش از این کنترل شود.

وزرای نفت امارات متحده عربی، الجزایر و ونزوئلا ساعت 13 و چهل و پنج دقیقه روز چهارشنبه وارد تهران شدند و مورد استقبال مهندس محمد غرضی، وزیر نفت جمهوری اسلامی و تنی چند از مقامات وزارت نفت قرار گرفتند.

سفر این هیات پیرو تصمیم کنفرانس اخیر اوپک در وین مبنی‌بر سفر هیات‌هایی از وزرای نفت اوپک به کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و مذاکره با سران این کشورها پیرامون مسائل مربوط به وضع بازار، قیمت و تولید نفت صورت گرفت.

غرضی، وزیر نفت ایران درباره نتایج گفت‌و‌گوهای وزرای نفت سه کشور عضو اوپک در تهران گفت: از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد که با سعی دشمنان اوپک در داخل و خارج این سازمان بازار نفت به رکود بیفتد و لذا از سه هفته پیش بازار نفت با وضعی آشفته روبرو گشته و قیمت‌ها در بازارهای آزاد نفت کمتر از قیمت آن در بازارهای دولتی و رسمی است.

تشریح نحوه خصوصی‌سازی مراکز درمانی

علیرضا مرندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: لایحه بیمه همگانی مهم‌ترین دریچه اطمینان برای افزایش قیمت‌های خدمات درمانی است. تردیدی نیست وقتی که قیمت‌ها آزاد می‌شود، این خدمات درمانی نیز اثر خواهد داشت؛ لذا در این شرایط تنها راه دسترسی به خدمات درمانی از طریق بیمه امکان‌پذیر است.

براساس لایحه بیمه خدمات درمانی آنگاه که دامنه ارائه خدمات درمانی مشخص شد، صد درصد هزینه درمان اقشار آسیب‌پذیر و 80 درصد هزینه درمانی روستایی که از طریق سیستم ارجاع (شبکه‌های بهداشتی-درمانی) به مراکز درمانی شهری ارجاع داده می‌شوند و قسمتی از هزینه‌های درمانی کارمندان دولت و بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی را دولت پرداخت می‌کند.

قسمت کمی از افراد متمول جامعه باقی می‌مانند که خودشان باید هزینه‌های درمانی را پرداخت کنند.

20 مرداد 1383؛ بانک‌های خارجی شهریور به کیش می‌آیند

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش از تاسیس شعب دو خارجی در جزیره کیش خبر داد.

محمدعلی نجفی گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که هفته گذشته با نمایندگان بانک «ایران اروپا» امضا شد، شعبه این بانک در جزیره کیش فعالیت آزمایشی خود را از نهم شهریور همزمان با ولادت باسعادت امام علی آغاز می‌کند.

وی اظهار کرد: فعالیت رسمی این بانک نیز از دهم مهرماه همزمان با ولادت ولی‌عصر در کیش شروع می شود.

بانک «ایران اروپا» در سال 1971 میلادی از سوی گروهی از بازرگانان ایرانی مقیم هامبورگ و به صورت شرکت سهامی با سرمایه اولیه شش میلیون مارک تاسیس شد.

این بانک تحت قوانین سیستم و نظام بانکداری آلمان فعالیت می‌کند و  اواسط سال گذشته سرمایه آن 146 میلیون یورو اعلام شد.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که هفته گذشته با نمایندگان بانک «استاندارد چارترد» نیز به امضا رسید، قرار شد شعبه این بانک در کیش فعالیت خود را از اواخر مهرماه آغاز کند.

20 مرداد 1393؛ جزئیات واردات روغن پالم اعلام شد

هیاهوی ایجادشده بر سر استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی و روغن خوراکی پای بهارستان‌نشین‌ها را نیز به میان آورد؛ به طوریکه روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی دستور رسیدگی به موضوع روغن پالم در کمیسیون بهداشت مجلس را صادر کرد.

خبر استفاده از روغن پالم اولین بار توسط وزیر بهداشت مطرح و پس از آن جنجال بر سر اثر سوء این روغن بر بخش سلامت مردم آغاز شد؛ اما با گذشت نزدیک به یک هفته هنوز هیچ منبع موثقی مهر تایید بر مضر بودن یا نبودن این روغن نزده و این امر تنها سردرگمی مصرف‌کنندگان را به همراه داشته است.

ممنوعیت پرواز هواپیمای «ایران 140»

در پی سقوط صبح دیروز یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع آنتونف با نام «ایران 140» در حوالی فرودگاه مهرآباد تهران، حسن روحانی رئیس‌جمهوری به وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا رسیدگی کامل به این موضوع از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت کند.

حادثه دیروز که سومین سانحه مرگبار هوایی هواپیمای مدل آنتونف در ایران است، 39 نفر از مسافران و خدمه پرواز را به کام مرگ برد؛ حادثه‌ای که پروازهای دیگر را به فهرست سیاه پروازهای مرگبار «بدنام‌های روس» اضافه کرد.

هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان ایر که از تهران راهی طبس بود، ساعت 9:18 صبح دیروز با 48 مسافر و هشت نفر کادر پرواز به دلیل آنچه «احتمال وجود نقص فنی» خوانده می‌شود، در یک منطقه غیرمسکونی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. «ایرنا» خاموش شدن موتور هواپیما را عامل احتمالی این سقوط گزارش کرده است.

موافقت مشروط با طرح صندوق پس‌انداز مسکن

مسوولان بانک مرکزی با بیان موافقت مشروط بانک مرکزی با طرح «صندوق پس‌انداز مسکن» از احتمال نهایی شدن این طرح تا شهریورماه خبر دادند.

براساس اظهارات صورت‌گرفته، بانک مرکزی با وزارت مسکن، راه و شهرسازی درخصوص معرفی این طرح به توافق رسیده و تا شهریورماه، مذاکرات این دو نهاد درخصوص منابع و مصارف بلندمدت این طرح، به نتیجه خواهد رسید.

رئیس‌کل و قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اولویت‌های سیاست‌گذاری این نهاد به ترسیم چشم‌انداز اقتصاد کلان پرداختند.

ولی‌ا... سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه «بانک مرکزی کاهش تورم و خروج از رکود را با هم مدنظر قرار می‌دهد» تاکید کرد: به دلیل اجرای سیاست خروج از رکود، بانک مرکزی به نرخ تورم هدف 25 درصدی برای سال‌جاری بسنده کرده و تورم 15 درصدی و تک رقمی را در دو سال آینده محقق خواهد کرد.

رئیس شورای پول و اعتبار درخصوص طرح صندوق پس‌‌انداز مسکن اظهار کرد: بررسی‌های کارشناسی نسبت به این طرح در حال انجام است و ما کاملا موافق با دیدگاه‌های وزارت مسکن درخصوص معرفی صندوق‌های پس‌انداز مسکن هستیم. اما باید بررسی کنیم که آیا این سیاست‌ها می تواند به صورت خودکفا باشد، یا نیاز به کمک‌هایی از طرف دولت دارد.

وی تصریح کرد: اگر میزان کمک‌هایی که باید از طرف دولت برای اجرای این طرح دریافت شود، مشخص باشد هیچ مشکلی وجود ندارد و هرچه قدر سیاست‌های بخش مسکن بتواند منجر به تجهیز منابع بیشتر شود، از آن حمایت می‌کنیم.

سیف ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم این طرح در شهریورماه نهایی شده و به شبکه بانکی ابلاغ شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید