توضیح نماینده عراقی درباره تصمیم گیری خروج نظامیان آمریکا

یکی از نمایندگان پارلمان عراق ضمن انتقاد شدید از اظهارات رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا درباره حضور در این کشور، گفت که مخالف حضور آمریکاییها هستیم.

جاسم الموسوی یکی از نمایندگان پارلمان عراق امروز شنبه خبر داد که حضور نیروهای آمریکایی، بنا بر توافقی است که بغداد و واشنگتن دارند، ولی تصمیم خروج این نظامیان با عراق است.

الموسوی به پایگاه خبری المعلومه گفت: اظهارات مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره حضور این کشور و مکانیزم خروج آن از عراق، به صورت کامل مردود است؛ زیرا بر این اساس، باید منتظر دستور از سوی فرماندهی آمریکا بود.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که این روزها در اردن به سر می‌برد، روز گذشته گفت: «خاورمیانه برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است و نمی‌توان تصور کرد که آمریکا منطقه را ترک کند، این اتفاق هرگز نخواهد افتاد».

به گفته مارک میلی، تعداد نیروهای آمریکایی در غرب آسیا بنا بر «حجم تهدید» کم یا زیاد می‌شود. او سپس همچون دیگر مقامات آمریکا تروریسم و داعش را بهانه حضور نظامی در عراق و سوریه اعلام کرد و گفت: «داعش و ایدئولوژی آن علی‌رغم پایان خلافت هنوز از بین نرفته‌اند و همچنان برخی تروریست‌ها هستند که در بیابان سوریه و تا حدودی در عراق تردد می‌کنند و این تهدیدی برای اردن است».

او همچنین مدعی شد که «اگر ارتش آمریکا به یک باره اقدام به خروج از منطقه کند، تروریست‌ها بار دیگر خود را بازیابی کرده و توانمند می‌شوند».

الموسوی در ادامه، با بیان اینکه «تصمیم باقی ماندن [یا خروج] نظامیان آمریکا، با ماست»، تصریح کرد: دولت عراق خارج از توافق منعقد شده، مخالف حضور نیروهای آمریکایی است.این توافق چارچوب راهبردی نیز نیازمند پیگیری و نظارت است تا تعداد نیروهای آمریکایی و نوع آنان دقیقا تعیین شود.

این نماینده عراقی با اشاره به اینکه آمریکا پس از جنگ خلیج فارس، به دنبال مداخله در منطقه بوده است، تصریح کرد: مخالف حضور آمریکا در عراق هستیم.

ادعای رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا  درباره افزایش فعالیت داعش در سوریه در حالی است که بسیاری از منابع نظامی و امنیتی روسی و سوری معتقدند که آمریکا دست به تجهیز و آموزش داعش در بیابان‌های مرکزی و شرقی سوریه می‌زند.

داعش طی ماه اخیر چندین حمله خونین علیه نیروهای ارتش سوریه داشت، به طوریکه در یک مورد در تاریخ ۲۰ مرداد، اتوبوس حامل نظامیان ارتش سوریه در کمین داعش گیر افتاد و ۳۲ نظامی سوری کشته شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.