کشف ۱۳ گور دسته‌جمعی در سودان/ ماجرا چیست؟

هیأت سازمان ملل متحد در سودان چهارشنبه شب از کشف ۱۳ گور دسته‌جمعی در مرکز استان دارفور در شمال غرب سودان و در مرز با چاد خبر داد.

به نقل از شبکه الجزیره، این هیأت اعلام کرد که گزارش‌های تأیید شده از این گور‌های دسته جمعی در شهر الجنینه مرکز استان دارفور و اطراف آن را دریافت کردیم.

این هیأت اعلام کرد که گور‌های دسته جمعی در نتیجه حملات نیرو‌های پشتیبانی سریع و شبه نظامیان عرب به غیر نظامیانی بوده که اکثریت آن‌ها را گروه قومی مسالیت تشکیل می‌دادند.

سازمان ملل متحد تیرماه سال جاری نیز زنگ خطر را در مورد احتمال اعمال خشونت علیه این گروه به صدا درآورده بود و خواستار «اقدام فوری» برای جلوگیری از کشتار مردمی شد که از الجنینه فرار می‌کنند.

سازمان ملل متحد برای چندمین بار نگرانی خود را از بروز و گسترش بحران انسانی در سودان اعلام کرد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیرو‌های ارتش به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیرو‌های پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال محمد حمدان دقلو (معروف به حمیدتی)، بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفتگو‌ها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده، اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

این درگیری‌ها که در مناطق جداگانه سودان که بیشتر آن‌ها در خارطوم متمرکز شده، ادامه دارد و صد‌ها غیرنظامی کشته و یا زخمی شده‌اند.

اختلافات میان البرهان و دقلو پس از امضای «توافقنامه چارچوب» برای ایجاد دوره انتقالی وانتقال قدرت به غیرنظامیان علنی شد.

دقلو پس از درخواست ارتش برای ادغام نیرو‌های واکنش در نیرو‌های مسلح، ارتش سودان را به برنامه‌ریزی برای ابقا در قدرت و عدم واگذاری قدرت به غیرنظامیان متهم کرد، این در حالی است که ارتش تحرکات نیرو‌های واکنش سریع را یک شورش علیه دولت انتقالی خواند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.